جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای غلات اصلی و روغن‌‌‌های خوراکی را به هم ریخته و از صعود قیمتی مواد غذایی حمایت کرده است. بر اساس بیانیه برنامه جهانی غذا (WFP)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و آژانس کودکان یونیسف، حدود ۲۱۳‌هزار نفر از مردمان سومالی در معرض خطر گرسنگی هستند. این رقم حدود سه‌برابر بیشتر از آمار مورد پیش‌بینی در آوریل امسال است.

همچنین برآوردها حاکی است که ۱/ ۷میلیون نفر از مردم سومالی که تقریبا نیمی از مردم این کشور را تشکیل می‌دهند، با خطر ناامنی غذایی روبه‌رو هستند. ناامنی غذایی به این معنی است که این افراد به‌سختی می‌‌‌توانند حداقل کالری موردنیاز خود را دریافت کنند و ممکن است برای زنده‌ماندن مجبور به فروش دارایی شوند.

الخدر دلوم، مدیر کشوری برنامه جهانی غذا در سومالی، گفت: زندگی آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به‌‌‌دلیل سوءتغذیه و گرسنگی در خطر است، نمی‌‌‌توانیم منتظر اعلام قحطی باشیم.

به گفته آژانس‌‌‌های سازمان ملل متحد، از اواسط سال ۲۰۲۱، حدود ۳میلیون دام در سومالی به دلیل خشکسالی تلف شده‌‌‌ است. این امر تامین امن غذا در این کشور را با چالش به‌مراتب بیشتری مواجه می‌کند. برنامه واکنش بشردوستانه ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد تاکنون تنها ۱۸‌درصد بودجه موردنیاز سومالی برای مقابله با ناامنی غذایی را تامین کرده است.

در این شرایط، تورم مواد غذایی و کمبود غذا در سایر نقاط دنیا باعث شده است تا سومالی مجبور به رقابت با سایر کشورهای ضعیف برای تامین بودجه باشد. در سال ۲۰۱۱، شرایط قحطی حدود ۲۵۰میلیون نفر را در سومالی کشت.