به گزارش «کالاخبر»، در هفته منتهی به ۲۳اردیبهشت، ۲میلیون و ۴۳۱‌هزار و ۶۵۷تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۲‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا دادوستد شد که نسبت به هفته قبل از خود، از لحاظ حجم ۸۸‌درصد و از لحاظ ارزش ۱۶۹‌درصد با روند افزایشی روبه‌رو بود. البته معاملات مربوط به هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت به دلیل تعطیلات عیدسعید فطر عملا در دو روز کاری دنبال شد. بیشترین حجم معاملات هفته گذشته مربوط به سیمان، فولاد و مواد پلیمری بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲میلیون و ۴۹‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۳‌هزار و ۶۶۸میلیارد تومان معامله شد. جزئیات معاملات در تالار محصولات صنعتی و معدنی به شرح زیر است:

یک میلیون و ۹۳‌هزار و ۴۹۱تن سیمان؛۴۷۱‌هزار تن سنگ‌آهن؛ ۴۲۳‌هزار و ۶۷۵تن فولاد؛۵۵‌هزار و ۵۰۰تن آهن اسفنجی؛ ۱۴‌هزار و ۲۴۰تن مس؛۹‌هزار و ۴۵۰تن آلومینیوم؛۷۲۵تن سرب؛۵۸۰ تن روی؛ ۲۰۰ تن کنسانتره مولیبدن.

در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز ۳۱۹‌هزار و ۹۲تن انواع کالا به ارزش ۱/ ۸‌هزار میلیارد تومان به فروش رسید. جزئیات تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به شرح زیر است:

۱۲۷‌هزار و ۸۳۰تن مواد پلیمری؛۶۲‌هزار و ۴۹۰تن قیر؛۵۴‌هزار و ۵۰۰تن لوب‌کات؛۴۱‌هزار و ۷۵۰تن وکیوم‌باتوم؛۵۵‌هزار و ۸۸۴تن مواد شیمیایی؛۱۰‌هزار و ۶۱۵تن گوگرد؛۵‌هزار و ۷۲۲تن روغن پایه.همچنین ۲۴‌هزار و ۴۶ تن کالا در بازار فرعی به فروش رسید.

حجم قراردادهای منعقده آتی به ۵۰‌هزار قرارداد نزدیک شد

حجم قراردادهای منعقدشده هفته گذشته در بازار آتی بورس‌کالا به ۵۰‌هزار قرارداد نزدیک شد. این در حالی است که نزدیک به ۹۰‌درصد سهم معاملات برای زعفران بود. به گزارش «کالاخبر»، در جریان معاملات هفته‌ای که گذشت، تعداد ۴۹‌هزار و ۹۹۴قرارداد آتی بر پایه سه‌دارایی زعفران نگین، صندوق طلا و صندوق نقره منعقد شد که بیش از ۲۳۴میلیارد و ۵۳۶میلیون تومان ارزش را در پی داشت. معامله‌گران در چهار سررسید معاملاتی برای تحویل در دوره‌های اردیبهشت، تیر، شهریور و آبان‌ماه ۱۴۰۱ تعداد ۴۴‌هزار و ۴۳۰قرارداد آتی زعفران‌نگین را منعقد کردند و ارزش بیش از ۵/ ۲۳۴میلیارد تومان را به ثبت رساندند. با این عملکرد معاملاتی، زعفران‌نگین هم در حجم و هم در ارزش معاملات صدرنشین شد. زعفران‌نگین به‌تنهایی توانست بازار قراردادهای آتی را در سیطره خود نگه دارد و به ترتیب ۸۹ و ۷۸‌درصد از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقدشده در این هفته را از آن خود کند. انعقاد ۴‌هزار و ۶۳۹قرارداد آتی صندوق طلا در سه سررسید خرداد، مرداد و مهرماه امسال ارزش بیش از ۴۹میلیارد و ۱۱۳میلیون تومانی را در پی داشت. دارایی پایه مذکور با این عملکرد معاملاتی به ترتیب ۹ و ۲۱‌درصد از حجم و ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد. معامله‌گران برای تحویل در دو دوره خرداد و مردادماه سال‌جاری نیز تعداد ۹۲۵قرارداد آتی نقره را منعقد کردند و ارزش بیش از ۹/ ۱میلیارد تومانی را برای این دارایی پایه به ثبت رساندند.

معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها در صدر جدول هفته گذشته

دو شرکت معدنی، دو شرکت فولادی و یک‌شرکت پتروشیمی به‌عنوان پنج‌شرکت برتر بورس‌کالا در صدر قرار گرفتند. بررسی ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته گذشته (منتهی به ٢٣اردیبهشت) نشان می‌دهد، شرکت‌های سنگ‌آهن گهر زمین، فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران در مکان‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند. رتبه جایگاه شرکت‌ها به شرح زیر است:

- سنگ‌آهن گهر زمین با ثبت معامله ۴٠٠‌هزار تن گندله سنگ‌آهن به ارزش ١۵٢٣میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

- فولاد خوزستان با فروش ٨۴‌هزار و ٨٨٠تن تختال و شمش‌بلوم به ارزش ١٣٨١میلیارد تومان دوم شد.

- فولاد ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ٨‌هزار و ۴٠٠تن مس کاتد، سولفور مولیبدن و مس کم‌عیار به ارزش ١٢۶٣میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.

- فولاد مبارکه اصفهان نیز ۴۵‌هزار و ۶٨٠تن انواع تختال SM، ورق قلع‌اندود، ورق رنگی و ورق گالوانیزه را به ارزش ١٠٣١‌میلیارد تومان فروخت و چهارم شد.

- پتروشیمی تندگویان ٢١‌هزار و ٨۶٠‌تن انواع پلی‌اتیلن ترفتالات و نخ پلی‌استر در گریدهای مختلف را به ارزش بیش از ٧۶٣میلیارد تومان فروخت و پنجم شد.

- پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۴۴‌هزار و ٧٧۵تن لوب‌کات سبک، وکیوم‌باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ٧٢٢‌میلیارد تومان ششم شد.

- فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۴١‌هزار و ٧٧۵تن تختال به ارزش ۶٨٢میلیارد تومان هفتم شد.

- ذوب‌آهن اصفهان با فروش ۴٢‌هزار و ٣٢تن سبد میلگرد و تیرآهن به ارزش بیش از ۶۶٩میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت.

- پتروشیمی شازند موفق به ثبت معامله ١۴‌هزار و ۵٢۴تن پلی‌اتیلن سبک و سنگین، دی‌اتیل هگزانول، پلی‌پروپیلن نساجی، منومر وینیل استات، دی‌اتانول آمین، دی‌اتیلن گلایکول و ‌تری‌اتانول آمین به ارزش ۴٨۴میلیارد تومان شد و جایگاه نهم را به دست آورد.

- مجتمع فولاد خراسان با دادوستد ٢٩‌هزار و ٣۶تن میلگرد و شمش‌بلوم به ارزش بیش از ۴۶٣میلیارد تومان نیز رتبه دهم را کسب کرد.

سیمانی‌ها در بورس‌کالا چقدر فروختند؟

در هفته گذشته ۰۹/ ۱میلیون تن انواع سیمان به ارزش ۵٨۵میلیارد تومان فروخته شد. در هفته منتهی به ٢٣اردیبهشت بالغ بر یک‌میلیون و ٣۴۶‌هزار و ۵٧۶تن سیمان عرضه و با تقاضای یک‌میلیون و ٢٨۵‌هزار و ٨٢١تنی مواجه شد. از این میزان، یک‌میلیون و ٩١‌هزار و ۴٩١تن سیمان فروخته شد و ارزش نزدیک به ۵٨۵میلیارد تومان را رقم زد. علاوه بر فروش در تالار اختصاصی سیمان در بورس‌کالا، سیمانی‌ها از طریق گواهی سپرده نیز ١۵‌هزار و ۵٧٧‌تن سیمان را به فروش رساندند.به بیان دیگر، ١۵میلیون و ۵٧٧‌هزار گواهی سپرده سیمان به ارزش ۷/ ۹میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، مورد دادوستد قرار گرفت.