همان‌‌‌گونه که عنوان شد، ‌‌‌قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته جاری، ۷اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود. به گزارش کالاخبر، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ خبر داد.

براساس این اطلاعیه، راه‌اندازی قراردادهای اختیار خرید و فروش سکه طلا سررسید شهریور امسال از روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت خواهد بود. تاریخ سررسید قراردادهای مذکور ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ است. قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمت، با دوره گشایش به مدت ۳۰دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز می‌شوند و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابند.

۲۶۷‌هزار قرارداد آتی در فروردین منعقد شد

ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در بورس‌کالا به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در فروردین رسید. ارزش معاملات بازار آتی بورس کالای ایران در فروردین ۱۴۰۱ به یک‌هزار و ۱۵۵میلیارد تومان نزدیک شد و در این بازه زمانی ۲۶۷‌هزار و ۵۱۳قرارداد آتی بر پایه سه دارایی زعفران‌نگین، صندوق طلا و نقره منعقد شد. در نخستین‌ماه از سال ۱۴۰۱ در سه سررسید اردیبهشت، تیر و شهریورماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۳‌هزار و ۱۳۷قرارداد آتی زعفران نگین به ارزش یک‌هزار و ۴۱میلیارد تومان در بازار منعقد شد و این دارایی با افزایش ۹۵درصدی از لحاظ حجم و افزایش ۹۰درصدی (سالانه ) از لحاظ ارزش کل معاملات، مانند ماه‌های اخیر صدرنشین بازار بود. انعقاد ۱۱‌هزار و ۲۳۸قرارداد آتی صندوق طلا در چهار دوره تحویل فروردین، خرداد، مرداد و مهر سال‌جاری ارزشی بالغ بر ۱۰۷میلیارد تومان را ثبت کرد. این دارایی از نظر حجم با افزایش ۴درصدی و از لحاظ ارزش معاملات با افزایش ۹درصدی روبه‌رو و دوم شد. معامله‌گران ۳‌هزار و ۱۳۸قرارداد آتی نقره را نیز در سه‌سررسید فروردین، خرداد و مردادماه امسال منعقد کردند و با ثبت ارزش بیش از ۵/ ۶میلیارد تومان این دارایی را در جایگاه سوم معاملات قرار دادند.