به گزارش «ایرنا»، هفته گذشته شاهد پذیرش خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا در بورس کالا بودیم؛ موضوعی که از ماه‌‌‌ها پیش مطرح شده بود و طبق صحبت‌‌‌های رئیس سازمان بورس به نظر می‌‌‌رسید این اقدام به‌زودی به مرحله اجرا برسد. در گفت‌‌‌وگویی با احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس‌کالای ایران، آخرین جزئیات و مختصات عرضه خودرو در بورس‌کالا بررسی شد که در ادامه آن را می‌‌‌خوانید.

سرانجام شاهد پذیرش خودرو در بورس‌کالا هستیم، آیا کل تولید شاهین در بورس‌کالا عرضه می‌شود و سایر خودروهای سایپا یا سایر خودروسازان هم وارد بورس‌کالا خواهند شد؟

بر اساس رایزنی‌‌‌های انجام‌شده که از سال گذشته شروع شده بود، براساس دستورالعمل‌‌‌ها و مصوبات شورای عالی بورس، پس از اخذ مدارک و مستندات مربوطه و طی مراحل قانونی، خودروی شاهین به‌عنوان نمونه در بورس‌کالا پذیرش شده و طبق امیدنامه منتشرشده در سایت بورس‌کالای ایران، حداقل ۸۰‌درصد تولید سالانه خودروی شاهین از طریق بورس‌کالای ایران عرضه خواهد شد. همچنین پس از بررسی مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس‌کالا، تصمیم‌گیری لازم در خصوص عرضه سایر خودروها از سوی سایر تولیدکنندگان از طریق بورس‌کالا به عمل خواهد آمد.

مزایای عرضه خودرو در بورس چیست و این روش چه برتری‌هایی نسبت به قرعه‌کشی فعلی دارد؟

با عرضه خودرو در بورس‌کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده و علی‌القاعده زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و به سمت سودآوری خواهد رفت. مصرف‌کننده نهایی نیز در حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی موردنیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خواهد خرید. در این معامله شرکت فروشنده خودرو، مبلغ پرداختی خریدار کالا را به صورت کامل دریافت کرده و به این ترتیب سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به حساب تولیدکننده واریز خواهد شد.

چه افرادی امکان خرید خودرو در بورس‌کالا را دارند و با توجه به حجم بالای خریداران، آیا زیرساخت‌های بورس‌کالا آماده ثبت تقاضاهای سنگین است؟

با توجه به ارتقای زیرساخت‌‌‌های بورس‌کالا از لحاظ زیرساخت برای انجام معاملات مشکلی وجود ندارد و تمامی افراد دارای کد بورسی می‌توانند در این حراج حضور یابند.

روند کشف قیمت خودرو در بورس‌کالا چگونه خواهد بود؟

کشف قیمت خودرو نیز از طریق حراج انجام شده و طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک‌کالا و عدم‌نیاز به قرعه‌کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود.