10

تحلیلگران بانک آمریکا در یادداشتی اعلام کردند که اختلالات عرضه روسیه و اوکراین ممکن است بازار سنگ‌آهن را در سال 2022 با کسری مواجه کند. روسیه و اوکراین به ترتیب سالانه حدود 107میلیون تن و 77میلیون تن سنگ‌‌‌آهن تولید می‌کنند که این رقم حدود 8‌درصد تولید جهانی این محصول را تشکیل می‌دهد. البته سهم این دو کشور در تامین بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگی همچون استرالیا و برزیل اندک شمرده می‌شود؛ این امر به این مفهوم نیست که سنگ‌‌‌آهن از هرگونه اختلال در عرضه مصون است.

برآوردهای قبلی از مازاد عرضه 5میلیون تنی سنگ‌‌‌آهن به بازارهای جهانی حکایت داشت که این رقم برای این بازار رقم چندان قابل‌توجهی نیست، بنابراین انتظار می‌‌‌رفت امسال بازار سنگ‌‌‌آهن در وضعیت نسبتا متعادلی باشد. در این شرایط حمله روسیه به اوکراین احتمال کاهش عرضه سنگ‌‌‌آهن را مطرح کرده که این موضوع از رشد قیمتی در این بازار حمایت می‌کند.

علاوه بر رشد بهای سنگ‌‌‌آهن، نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی و زغال‌‌‌سنگ متالورژیک نیز ظرف روزهای اخیر رو به افزایش گذاشت؛ اما بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین متناسب با رشد نرخ مواد اولیه افزایش پیدا نکرد و به این ترتیب مجموع این عوامل باعث شده‌‌‌اند تا از سود تولیدکنندگان فولاد چین کاسته شود. کاهش سود فولادسازان مانعی در مقابل صعود قیمت مواد اولیه فولادسازی و به‌خصوص سنگ‌‌‌آهن بود که این موضوع خود را در بازار سنگ‌‌‌آهن چین در روزهای پایانی هفته جاری منعکس کرد.

عدم‌رشد قیمت فولاد مانعی در مقابل صعود بهای سنگ‌‌‌آهن است؛ اما انتظار می‌رود تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در چین با بهبود فولادسازی افزایش پیدا کند و این موضوع زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم آورد. براساس گزارش BofA، دولت چین سیاست‌‌‌های جاه‌‌‌طلبانه خود برای کنترل انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی را کاهش داده که این موضوع می‌‌‌تواند زمینه رشد قیمتی در بازارهای جهانی را فراهم کند. در عین حال انتظار می‌رود از اعمال قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه به‌منظور جلوگیری از شیوع موج جدید کرونا در چین کاسته شود که این موضوع می‌‌‌تواند به بهبود تقاضا برای فولاد و در نتیجه سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی بینجامد.

افزایش صادرات سنگ‌‌‌آهن از سوی برزیل و استرالیا سیگنال دیگر اثرگذار بر این بازار خواهد بود. برآورد می‌شود در هفته‌‌‌های اخیر بر میزان صادرات سنگ‌‌‌آهن استرالیا و برزیل افزوده شود؛ اما این رشد عرضه نمی‌‌‌تواند کاهش عرضه روسیه و اوکراین را در بازارهای جهانی جبران کند، بنابراین رشد قیمتی در این بازار غیرقابل اجتناب خواهد بود.