10 copy

افت تدریجی نرخ در بازار اوراق مالی-طلایی بورس‌کالا

در بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا شاهد مبادله اوراق مالی-طلایی با نرخی پایین‌‌‌تر از بهای ابطالشان هستیم، به گونه‌ای که متوسط فاصله هر 6صندوق طلای قابل معامله در این بازار به میزان منفی 38/ 1‌درصد به ثبت رسید که از تعمیق انتظارات در محدوده منفی حکایت دارد. با شدت گرفتن نوسان کاهشی بهای ارز به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر جریان معاملات این بازار، شاهد تعمیق انتظارات در محدوده منفی بودیم که این امر ثبات در این محدوده منفی را برای این بازار ترسیم می‌کند. اینکه جریان بازار و ذهنیت غالب معامله‌‌‌گران این اوراق احتمال ریزش نرخ را جدی ارزیابی کرده و سعی دارند در سطوح قیمتی پایین‌‌‌تر از بهای بنیادین به معامله بپردازند، از ریسک نانوشته بالابودن قیمت‌های فعلی حکایت می‌کند که این افراد سعی دارند به‌تدریج با پایین آوردن قیمت‌ها بازار را به تعادل برسانند و از کاهش جدی و یکباره نرخ که به ایجاد صف فروش منتهی می‌شود، جلوگیری کنند. این رخداد در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز به‌وضوح قابل مشاهده است؛ تا جایی که نوسان نرخ در این بازار نیز منفی بوده و متوسط فاصله هر 6نماد قابل معامله گواهی سکه بورس‌کالا با بهای سکه فیزیکی بازار آزاد نیز به میزان منفی 42/ 2‌درصد ارزیابی می‌شود. به این ترتیب ابزار گواهی سپرده سکه به عنوان مادر سایر ابزارهای مالی-طلایی بورس‌کالا نیز قیمت‌های فعلی را بالا می‌‌‌داند که اهالی این بازار نیز در جریان معاملات اخیر خود سعی داشته‌اند به تعدیل تدریجی نرخ بپردازند. این در حالی است که در اوراق پیش‌نگر بورس‌کالا، یعنی پیمان‌‌‌های آتی که واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا با سررسیدهای آینده معامله می‌‌‌شوند، قیمت تسویه نزدیک به نرخ بنیادین و حتی در سررسیدهای نزدیک‌تر با بهایی پایین‌تر از نرخ دارایی پایه خود مبادله شدند. بنابراین با سه ادبیات مختلف در این بازارها احتمال پایین آمدن قیمت‌ها جدی ارزیابی می‌شود و افراد سعی دارند ابزارهای مالی-طلایی خود در بورس‌کالا را پیش از تغییر شدید قیمت‌ها با روندی آرام و تدریجی به سوی نرخ‌های کاهشی هدایت کنند. به این ترتیب اگر بخواهیم هر سه بازار مالی-کالایی بورس‌کالا را در کنار یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار دهیم، انتظارات تورمی منفی به‌وضوح قابل رویت است که بر مبنای این داده‌‌‌ها سطوح فعلی نرخ‌های بازار ارز هنوز هم امکان تضعیف را دارند. بنابراین با توجه به جریان مبادلات اوراق طلایی بورس‌کالا، حتی عقبگرد به کانال قیمتی 25‌هزار تومانی برای بهای آزاد دلار نیز دور از انتظار نخواهد بود.

افت جدی خرید ارز در بازار آزاد، روند کاهشی نرخ را تشدید کرد

تجربه نشان داده است که سینگال ارزی به بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا متغیری مهم و اثرگذار در بین معامله‌‌‌گران این بازارها تلقی می‌شود. این روزها با هموار شدن مسیر مذاکرات هسته‌‌‌ای و شروع دور جدید این نشست‌‌‌ها در کنار انتشار خبرهای مثبت و امیدوارکننده از سوی طرفین مذاکرات، این فرضیه که به‌زودی شاهد تعیین تکلیف نشست‌‌‌های برجامی خواهیم بود، جدی شده است. از این رو در بازار ارز شاهد بی‌میلی معامله‌‌‌گران نسبت به خرید ارز بودیم که سبب ریزش نرخ تا سطوح 6ماه گذشته این بازار شد؛ چرا که در هفته جاری نه‌تنها تقاضا برای خرید کاهش جدی داشت، بلکه بسیاری از افراد که به منظور حفظ ارزش پول یا انگیزه سفته‌بازانه اقدام به نگهداری ارز کردند، روزهای اخیر با موقعیت فروش در این بازار حضور یافتند که سبب فشار دوجانبه بر قیمت‌های بازار ارز شد. به این ترتیب در حال حاضر سیگنالی که از تحرکات قیمتی در این بازار بر سایر بازارهای موازی، به‌ویژه ابزارهای طلایی بورس‌کالا مخابره می‌شود، چیزی جز تقویت فرضیه ریزش نرخ نبوده که به گفته برخی از کارشناسان بازار ارز، چنانچه مذاکرات برجام به توافق منجر شود، احتمال ریزش قابل‌توجه بهای ارز حداقل در کوتاه‌مدت بدیهی به نظر می‌‌‌رسد. طی چند ماه اخیر افراد در انتظار اخبار رسمی، سطوح معاملاتی خود در بازارهای گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را پایین نگه داشته و از خرید یا حتی فروش‌های هیجانی خودداری کردند. اما این روزها به نظر می‌‌‌سد تکانه‌‌‌های قیمتی این بازارها بیشتر از قبل روند کاهشی نرخ را ترسیم کرده و این انتظار وجود دارد که دیر یا زود شاهد تغییر استراتژی محافظه‌‌‌کارانه اهالی این بازار، آن هم با محوریت جهت‌گیری کاهشی نرخ اوراق طلایی باشیم.

افزایش تدریجی اونس طلا در بازارهای جهانی

بهای اونس جهانی طلا دیگر متغیر اثرگذار بر ذهنیت اهالی بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا به شمار می‌رود که اهالی این بازار با بهره‌گیری از نوسانات بهای این فلز گرانبها در بازارهای جهانی در کنار نرخ آزاد ارز اقدام به پیش‌بینی دورنمای قیمتی اوراق طلایی بورس‌کالا می‌کنند. تجربه ثابت کرده است که اهالی این بازارها در شرایطی که تکانه‌‌‌های قیمتی ارز قابل‌توجه به شمار می‌رود، توجه چندانی به نرخ جهانی ندارند. از این رو سکاندار اصلی دادوستد ابزارهای طلایی و نوسان نرخ این اوراق را می‌‌‌توان در بازار ارز و تغییرات قیمتی آن جست‌وجو کرد که بیشترین اثر را بر معاملات این بازارها می‌‌‌گذارد. البته نباید نسبت به تغییرات قیمت بازارهای جهانی بی‌‌‌توجه بود؛ چرا که نوسان بهای طلا یکی از متغیرهای تعیین‌‌کننده قیمت این بازار تلقی می‌شود که پتانسیل تغییر نرخ اوراق طلایی را دارد. این روزها که نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد افزایش فشار قیمت‌ها و تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک میان روسیه و اوکراین ایجاد شده، سرمایه‌گذاران تشویق به خرید طلا شده‌‌‌اند. طلا در معاملات جهانی روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود طی دو هفته گذشته رسید؛ تا جایی که تا لحظه تنظیم این گزارش هر اونس طلا در بازارهای جهانی با بهای 1827دلار معامه شد که از رشد 2دلاری روزانه حکایت دارد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که روند نوسان قیمتی این فلز زرد مثبت است؛ چرا که در جریان معاملات هفته گذشته در بازار جهانی به‌رغم افت و خیزهای متعدد، سرانجام به میزان 11/ 1‌درصد افزایش بها را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده طی ماه ژانویه هستند که انتظار می‌رود به میزان 3/ 7‌درصد به صورت سالانه ارزیابی شود. این میزان افزایش، بیشترین مقدار طی چهار دهه گذشته تاکنون به شمار می‌رود. از این رو به عنوان محرکی برای بالا بردن نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو عمل می‌کند. سرمایه‌گذاران همچنین تحولات روسیه و اوکراین را زیر نظر دارند. رئیس‌‌‌جمهور فرانسه در تازه‌‌‌ترین اظهارات خود بیان کرد که می‌‌‌توان برای کاهش این تنش گام‌‌‌هایی برداشت و از همه طرف‌‌‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

قیمت‌‌‌ تسویه پیمان‌‌‌های آتی اونس طلا در بازارهای جهانی طی روز چهارشنبه به‌نسبت ثابت ارزیابی می‌شود؛ زیرا ریسک‌‌‌های تورمی و تنش‌‌‌های روسیه و اوکراین، در کنار چشم‌‌‌انداز افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده، تقاضا را برای خرید فلزات گرانبها همچون طلا و نقره به عنوان دارایی‌ بدون ریسک و امن در سطوح بالا حفظ کرده است. بر اساس نظرسنجی رویترز، پس از اعلام آمارهای افزایشی نیروی کار در هفته گذشته، اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار داده‌‌‌های تورم ایالات‌متحده طی ماه ژانویه هستند که روز پنج‌شنبه هفته جاری منتشر می‌شود. فلز زرد به دلیل کاهش ارزش دلار و کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا، محدوده معاملاتی بالایی را حفظ کرده است. تاپان پاتل، تحلیلگر ارشد بازارهای کالایی گفت: بازیگران بازار منتظر انتشار داده‌‌‌های تورمی این هفته ایالات‌متحده هستند.