بررسی آینده دلار، طلا، مسکن و بورس در مگزون

نوسانات چند باره نرخ ارز و ارزش دارایی‌های مختلف، رویکرد دوگانه‌ای را در تحلیل بازارها ایجاد کرده؛ اینکه آیا رشد بازار ارز و سرمایه با نگاهی مقطعی به افزایش انتظارات تورمی پاسخ داده یا موج تورم دیگری در کار است و بازارها در حال پیشخور کردن این واقعه هستند؟!

در شماره جدید فصلنامه تحلیلی مگزون پاسخ به این پرسش و سایر تحلیل‌های مهم اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مگزون فصل‌نامه تحلیلی-اقتصادی گروه مالی فارابی است که با نگاهی متفاوت به بررسی بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌پردازد. در مگزون چشم‌انداز بازارهای مالی براساس تحلیل مهمترین مولفه‌های اقتصادی و سیاسی ایران و جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

براساس آنچه در این شماره از مگزون می‌خوانید، بازارهای مالی در تابستان امسال برخلاف فصل بهار در حالى سپری شد که شرایط کاملاً متفاوت از سه ماهه ابتدایی سال بود. کمرنگ شدن احتمال گشایش سیاسی در کوتاه مدت، ابهام در گزینه‌هاى کابینه دولت و تاخت و تاز کرونای دلتا در کنار تسلط طالبان در افغانستان، موجب افزایش انتظارات تورمی و حرکت مجدد بازار ارز و سرمایه شد.

در شماره جدید مگزون بعد از موشکافى افق سیاسی و انتظارات تورمی، اصلى‌ترین مؤلفه‌هاى کلان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به بررسى بازارها و افق پیش‌روى آن‌ها پرداخته شده است. در این شماره سناریوهای روند آینده دلار، طلا، مسکن و بورس با توجه به آغاز به کار دولت جدید و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با دور جدید مذاکرات برجامی و همچنین تاثیر حضور طالبان به عنوان همسایه جدید ایران، بر اقتصاد کشور و آینده بازارهای سرمایه‌گذاری تجزیه و تحلیل شده است.

مگزون این فصل در بخش تحلیل بازار ارز به بررسی نرخ ارز و سناریوهای پیش‌روی آن پرداخته است. بازار ارز و نرخ دلار یکی از مهمترین پارامترهای تحلیلی برای تحلیلگران است و آینده آن تاثیر زیادی بر بازارهای سرمایه‌گذاری خواهد گذاشت.

در رابطه با بازار سرمایه تحلیلگران در مگزون بر این اعتقادند که با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز، تا زمانی که نرخ دلار از قیمت‌های کنونی فراتر نرود، شاخص کل و صنایع بزرگ بازار، روند خنثی در پیش دارند. در طرف مقابل در صورت توافق احتمالی برجامی، تقاضا برای صنایع کوچکتر و جا مانده بیشتر می‌شود. علاوه بر این، کارشناسان معتقدند، دو صنعت خودرویی و بانکی در صورت حل مشکل تحریم‌ها و توافق مجدد، آینده روشنی خواهند داشت.

کارشناسان همچنین آینده بازار مسکن را تا حد قابل توجهی به نتیجه مذاکرات برجام و انتظارات تورمی وابسته می‌دانند که با توجه به ابهامات موجود در این بخش، روند آینده این بازار نیز در مقطع کنونی روندی بی‌ثبات و خنثی است. در عین حال، در صورت اقدام عملی دولت در طرح ساخت مسکن ارزان قیمت و همچنین اجرای سختگیرانه طرح‌هاى مالیات بر عایدی مسکن و همچنین کنترل در نرخ اجاره‌بها، می‌توان در میان مدت انتظار برخی تغییر رفتارها و تاثیرات منفى در بازار مسکن را مشاهده کرد.

در رابطه با بازار اوراق بدهی، کارشناسان معتقدند در صورت افزایش فروش اوراق دولتی و کنترل سود بین بانکی توسط بانک مرکزی، نرخ سود بانکی در آینده نیز ثابت باشد و افزایش یا کاهش در نرخ بازده اوراق نداشته باشیم.

تحلیل‌های بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر درباره اقتصاد ایران و جهان را می‌توانید با دانلود رایگان فایل مگزون از طریق کلیک روی این لینک دریافت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.