با توجه به اهمیت حفاظت از محیط‌زیست، از این پس در این صفحه به خبرهایی که به این حوزه مربوط هستند و مستقیما از بازار کامودیتی‌‌‌ها تاثیر می‌‌‌پذیرند، اشاره خواهد شد. پلاستیک‌ها و بازیافت آنها، اثرات این مواد بر محیط‌زیست و همچنین اثرگذاری زیست‌‌‌محیطی محصولات شیمیایی از این قبیل موارد خواهند بود.

به گزارش ویکی‌‌‌شیمی، مشاهده شده است که میکروب‌‌‌ها از پلاستیک به‌‌‌عنوان منبع غذایی استفاده کرده و به کمک آنزیم‌‌‌ها از آن انرژی تولید می‌کنند. آنزیم‌‌‌ها ترکیباتی هستند که در بدن موجودات زنده اغلب برای هضم غذا ترشح می‌شوند. با وجود جذابیت هضم پلاستیک‌ها به‌واسطه میکروب، این مطلب می‌‌‌تواند نگران‌‌‌کننده باشد؛ زیرا مراحل تکامل صدها ساله باکتری‌‌‌ها به کمتر از ۵۰سال رسیده و این تغییرات که ناشی از افزایش آلودگی‌‌‌های پلاستیکی است، می‌‌‌‌‌‌تواند خطرساز باشد. دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد می‌‌‌گویند، آلودگی زباله‌‌‌های پلاستیکی موجب افزایش میزان و تنوع آنزیم‌‌‌های تجزیه‌‌‌کننده پلاستیک شده است. میزان این آنزیم‌‌‌ها که از DNA میکروب‌‌‌ها استخراج شده، در نمونه‌‌‌های خشکی و اقیانوسی متفاوت است و به ‌‌‌نوع پلاستیک منتشرشده در محل بستگی دارد. نتایج تحقیقات روی این آنزیم‌‌‌ها می‌‌‌تواند به کشف روش‌های جدید بازیافت منجر شود. این محققان می‌‌‌گویند شواهد متعددی پیدا کرده‌‌‌اند که نشان می‌دهد تعداد آنزیم‌‌‌هایی که با افزایش میزان آلودگی پلاستیک مرتبط هستند، در حال افزایش است. در دهه‌‌‌های گذشته میکروب‌‌‌های مختلف زمان کافی داشتند تا آنزیم‌‌‌های جدیدی برای پاسخ به ترکیبات پلاستیکی تولید کنند.

پیش از این نیز، محققان در سال ۲۰۱۶ گزارش دادند که یک خانواده از باکتری‌‌‌ها را در رسوبات به‌‌‌جا مانده از منطقه بازیافت بطری در شهر بندری ساکای ژاپن یافته‌‌‌اند که می‌‌‌تواند محصولی مصنوعی و دست‌‌‌ساز بشر مانند پلاستیک را هضم کند.