عرضه املاک و به‌طور کلی دارایی‌های غیر‌منقول در بورس‌کالای ایران روندی باسابقه است؛ تا جایی که می‌توان گفت سال‌هاست این مکانیزم در اختیار بوده؛ اما از آن استفاده حداکثری به عمل نیامده است. شفافیت حداکثری معاملات و عدم‌نیاز به شیوه‌های مرسوم مزایده از مهم‌ترین جذابیت‌های این شیوه معامله است؛ آن هم در شرایطی که توان بازاریابی بسیار بزرگی در برابر این عرضه‌‌‌ها در شبکه کارگزاری کشور ایجاد می‌شود. نکته دیگر آنکه هرچه می‌گذرد، توانمندی بازارها در استفاده از‌ سازوکار مرسوم شفاف بورس‌‌‌ها افزایش یافته و گام به گام توجه به این بازار تقویت می‌شود. این در حالی است که عرضه املاک در بورس‌کالا تنها یک زیرساخت اولیه است و بر مبنای آن می‌توان اقدام به تعریف اوراق بهادار مالی مبتنی بر دارایی پایه کرد؛ یعنی به مرور زمان در کنار معاملات املاک، امکان تامین مالی و حتی پیش‌فروش واحدهای مسکونی و تجاری مختلف ایجاد خواهد شد.

تامین مالی انبوه‌سازان یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های معاملاتی یا امکانات موجود در بورس‌کالا به شمار می‌رود که می‌تواند در آینده یکی از بسترهای اصلی حمایت از بازار مسکن به شمار برود. در کنار آن، جذابیت معاملات مصالح ساختمانی با محوریت فولاد و سیمان دومین سیگنال مهمی است که می‌‌‌تواند برای بازار مسکن به عنوان یک اهرم حمایتی باشد. به نظر می‌رسد هنوز از جذابیت‌‌‌های بورس‌کالا یا سایر بازارهای رسمی برای حمایت از بازار املاک به صورت جامع و کامل استفاده نشده است؛ بنابراین هنوز فضای بزرگ پیش‌روی توسعه بورس‌کالا با محوریت معاملات اموال غیر‌منقول وجود دارد.

نیاز به حمایت‌‌‌های بالادستی از معامله املاک در بورس‌کالا

معامله املاک در بورس‌کالا اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا شفافیت حداکثری در کنار فاصله گرفتن جدی از رانت اطلاعاتی را در بر داشته است. این امکان، رها شدن بسیاری از شرکت‌ها و موسسات از دارایی‌‌‌های راکد را بدون طی سازوکارهای قانونی فراهم می‌کند. اگر بپذیریم که عرضه حداکثری املاک در بورس‌کالا یک هدف استراتژیک برای شفافیت در این حوزه است، می‌‌‌توان این‌گونه عنوان کرد که حمایت‌های بالادستی از این فرآیند توجیه‌پذیر است. به عبارت ساده‌‌‌تر، بازار املاک در بورس‌کالا نیازمند رونق گرفتن است و تجربه نشان داده که رونق یک بازار ذیل بورس‌کالا در گام‌های نخستین آن به الزامات مقرراتی و حمایت‌های قانونی و دستورالعملی نیاز دارد. به عبارت ساده‌تر، اگر قرار باشد معاملات املاک در بورس‌کالا رونق بگیرد، باید بخش دولتی و حتی حاکمیت نسبت به آن نظر مثبت داشته باشد با اهرم فشار دستورالعملی از این معاملات حمایت کند. چنین امری در صورت تحقق می‌‌‌تواند چهره جدیدی از دارایی‌‌‌های دولتی ترسیم کند که گام مهمی برای درآمدزایی دولت به شمار خواهد رفت. همچنین در صورت عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس‌کالا از یکسو دارایی‌های بانک‌ها شفاف می‌شود و از سوی دیگر فضایی برای پرداخت بسیاری از مطالبات ایجاد می‌کند. با توجه به این موارد، بهتر است به موضوع عرضه املاک در بورس‌کالا با نگاهی توام با حمایت استراتژیک بنگریم.

عرضه املاک شهرداری تهران به‌زودی در بورس‌کالا

شهردار تهران گفت: به جای آنکه شهرداری املاکش را ماهی یک‌بار به مزایده بگذارد با ورود به بورس هفت‌روز در ماه امکان عرضه پیدا می‌کنیم.

به گزارش کالاخبر، علیرضا زاکانی افزود: شهرداری املاک و امکانات و مجوزهای بسیار زیادی دارد که این موارد یا می‌‌‌تواند بلای جان شهرداری باشد و باعث مفسده شود یا اینکه به صورت شفاف در بورس عرضه شود.

شهردار تهران تاکید کرد: حکم شورای شهر در راستای شفافیت را که سه، چهار سال است زمین مانده اجرا می‌‌‌کنیم.پیش از این اظهارنظر، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز از عرضه اموال غیرمنقول و املاک شهرداری در بورس‌کالا خبر داده بود. ابوالفضل فلاح، در نشستی با حضور رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت پیام‌رسا، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، روند عرضه املاک شهرداری تهران در بورس‌کالای ایران را تشریح کرد.وی در این نشست عنوان کرد: کاهش بهای تمام‌شده در روند فروش املاک، شفاف‌سازی و سالم‌سازی، تقویت بازار تقاضا و مولد‌سازی دارایی‌های شهرداری تهران از جمله مهم‌ترین اهداف این اقدام است.معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این رویکرد بسیار مورد توجه شهردار تهران قرار گرفته است، اظهار کرد: با پذیرش املاک در بورس‌‌‌کالا، این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.فلاح تصریح کرد: همچنین شفافیتی که در مسیر پذیرش و عرضه در بورس‌‌‌کالا وجود دارد، سبب استقبال مردم از این عرضه‌‌‌ها خواهد شد.

آمادگی کامل بورس‌کالا برای عرضه

معاون شهردار تهران در خصوص آمادگی بورس‌کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف، گفت: در بورس‌کالا برای عرضه املاک آمادگی وجود دارد و این بستر در بورس‌کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.وی با تاکید بر اینکه شهرداری می‌‌‌تواند از طریق مزایده یا از مسیر بورس‌‌‌کالا اقدام به واگذاری املاک خود برای تامین مالی کند، افزود: در آینده نزدیک اتفاق خوبی در زمینه فروش املاک شهرداری رقم خواهد خورد و قطعا ذی‌نفعان اجرای این طرح شهروندان خواهند بود.همچنین در ادامه عمادالدین سخایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی در مورد جایگاه بورس‌کالای ایران در بازارسرمایه، بورس‌کالای ایران در گذر زمان، کارکردها و ساختار کلی بازارها و اطلاعیه عرضه اموال غیر‌منقول در بورس‌کالای ایران پرداخت.

محمد حسن‌زاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز از روش نوین فروش املاک و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی به‌منظور فروش املاک شهرداری خبر داد و با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده در خصوص فروش قانونی و شفاف املاک در بورس‌کالا، اقدامات سازمان املاک و مستغلات را در زمینه روش‌های نوین فروش تشریح کرد.