به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور، جو این بازار به میزانی سنگین و منفی است که کوچک‌ترین سیگنال منفی به‌سرعت بر آن اثرگذار می‌شود؛ اما اخبار مثبت یارای رونق‌‌‌بخشی به آن را ندارند. به این ترتیب، در حالی که بهای مقاطع طویل فولادی در جریان صعودی نرخ ارز افزایشی نشده‌‌‌‌‌‌اند، قیمت این محصولات متاثر از تضعیف نرخ ارز در اواسط هفته جاری، با افت قیمت روبه‌رو شد.

  تعویق خرید به امید افت بیشتر قیمت

رکود در معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی ظرف هفته جاری خودنمایی بیشتری داشت. استقبال کمرنگ خریداران از شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف هفته جاری، درحالی رقم خورد که بازه تعیین‌شده برای قیمت پایه شمش فولاد در عرضه‌‌‌های این هفته کاهشی بود. برآورد نوردکاران از کاهش بیشتر قیمت پایه شمش فولاد در عرضه‌‌‌های بعدی، یکی از دلایل استقبال کمرنگ از رینگ صنعتی بورس‌کالا بود. در این شرایط، تضعیف بازارهای داخلی و صادراتی محصولات فولادی نیز مزید بر علت شده و زمینه رخت بربستن رونق از رینگ شمش فولاد در بازار صنعتی بورس‌کالا را فراهم کرده است.

بر اساس آمار منتشرشده در سایت بورس‌کالای ایران، سه‌‌‌شنبه، بیست‌‌‌وسوم آذر امسال، بالغ بر ۱۵۸‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۲‌هزار و ۴۶۰تومان تا ۱۲‌هزار و ۷۰۰تومان به‌‌‌ازای هر کیلوگرم عرضه شد.

کف قیمت پایه در نظر گرفته‌شده برای عرضه شمش فولاد کمترین رقم پس از نیمه مهرماه امسال بود. در حالی بهای عرضه شمش فولاد به کمترین نرخ پس از نیمه مهرماه رسید که در این زمان نرخ ارز در بازار داخل رو به افزایش گذاشته؛ اما سیگنال قیمت‌های جهانی زمینه عقبگرد قیمت پایه شمش فولاد در بازار داخل را فراهم کرده است.

ظرف ماه‌‌‌های گذشته، بازار آهن و فولاد چین متاثر از داده‌‌‌های منفی بخش مسکن این کشور رو به افول قیمتی گذاشت و با گذشت زمان، عقبگرد قیمتی در بخش آهن و فولاد چین به سایر بازارهای دنیا نیز سرایت کرد. به این ترتیب، بازار فولاد داخلی ایران نیز از نوسانات نرخ در بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا یعنی چین در امان نماند و در ابتدا متاثر از سیگنال‌‌‌های بازار چین با افت نرخ روبه‌رو شد و در ادامه با برآورد عقبگرد قیمتی بیشتر با گذشت زمان با رکود سنگینی روبه‌رو شد.

در هفته جاری، حدود ۴۸‌هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که این رقم تنها برابر ۳۰‌درصد کل عرضه شمش فولاد در این بازار بود.

  اثرگذاری سیگنال‌‌‌های منفی بر بازار آزاد مقاطع

بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور ظرف هفته‌‌‌های اخیر به سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی و حتی جهش نرخ دلار آزاد به کانال ۳۰‌هزار تومانی توجهی نداشت. این در حالی بود که در گذشته، همبستگی قابل‌توجهی میان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی و نرخ ارز آزاد وجود داشت. اما ظرف هفته‌‌‌های اخیر به‌مرور از همبستگی نرخ در این دو بازار کاسته شد.

 با وجود این، در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد متاثر از سیگنال‌‌‌های سیاسی ظرف روزهای ابتدایی هفته اخیر رو به کاهش گذاشت، بهای مقاطع طویل فولادی از عقبگرد نرخ ارز تبعیت کرد.

در حالی که نرخ ارز در بازار آزاد در روز سه‌‌‌شنبه ۲۳ آذر به کانال ۲۹‌هزار تومانی بازگشت، قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در انبارهای تهران با نرخ ۱۵‌هزار و ۵۰۰تومان مورد معامله قرار گرفت. در روز ابتدایی هفته جاری، بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران نرخی برابر ۱۵‌هزار و ۶۵۰تومان داشت.

جو منفی حاکم بر بازار آهن و فولاد کشور به میزانی جدی است که هر سیگنال منفی می‌تواند به‌سرعت بر روند معاملات در بازار اثرگذار شود؛ اما سیگنال‌‌‌های مثبت توان اثرگذاری بر این بازار منفی و راکد را ندارند.

  عدم‌فروش میلگرد با وجود قیمت‌های ارزنده

روز چهارشنبه، رینگ صنعتی بورس‌کالا میزبان عرضه قطعی بالغ بر ۱۴۳‌هزار تن انواع میلگرد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۳‌هزار و ۸۰۰تومان تا ۱۴‌هزار و ۶۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

 سقف بازه تعیین‌شده برای عرضه میلگرد نسبت به سقف قیمت پایه عرضه در هفته قبل کاهش ۱۰۰تومانی داشت؛ اما این کاهش نرخ تاثیری در جذب خریداران به این بازار نداشت. به این ترتیب، روز گذشته تنها حدود ۲۳‌هزار تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت که این رقم برابر ۱۶‌درصد عرضه‌‌‌ها بود.

میانگین قیمت معامله شمش فولاد در رینگ روز سه‌‌‌شنبه بورس‌کالا برابر ۱۲‌هزار و ۷۰۰تومان به‌‌‌ازای هر کیلوگرم بود که با حتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده شمش فولاد برای خریدار در عرضه‌‌‌های روز گذشته به ۱۳‌هزار و ۸۸۰تومان برای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد.

مقایسه قیمت تمام‌شده شمش فولاد به فروش رفته در عرضه روز سه‌‌‌شنبه و نرخ میلگرد عرضه‌شده در روز چهارشنبه بیانگر آن است که خرید میلگرد با توجه به قیمت شمش، کاملا توجیه اقتصادی دارد؛ با وجود این، از میلگرد در عرضه‌‌‌های روز گذشته استقبال نشد.

 رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌‌‌‌ای در بازار آهن و فولاد کشور و ‌امید نداشتن به رونق این بازار در میان‌مدت باعث شده است تا برای خرید میلگرد، حتی در نرخ‌های فعلی که با توجه به هزینه تولید ارقامی ارزنده هستند، عزمی وجود نداشته باشد.