بررسی روند معاملات وکیوم‌باتوم در رینگ فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالا از افزایش نرخ تا ۳۸درصد میانگین نرخ معامله وکیوم‌باتوم، نسبت به قیمت پایه در عرضه‌‌‌های هفته قبل حکایت دارد. در این خصوص «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌‌‌وگو با کارشناس بازار قیر، دلایل این رقابت قابل ملاحظه و تاثیر آن بر وضعیت قیرسازان کشور را بررسی کرد.

محسن ورزشکار در خصوص دلایل رقابت قیمتی برای وکیوم‌باتوم در رینگ فرآورده‌‌‌های نفتی ایران گفت: طبق روال سال‌های گذشته، در نیمه دوم هر سال تقاضا برای قیر صادراتی ایران افزایش پیدا می‌کند. هند، کشورهای شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا از مناطقی هستند که خریدار قیر تولیدی ایران هستند و در این فصل از سال بر میزان تقاضای این کشورها افزوده می‌شود. امسال نیز به رویه معمول در این زمان‌‌‌ها، تقاضا برای قیر ایران افزایشی شده و همین موضوع زمینه افزایش تقاضا برای وکیوم‌باتوم (ماده اولیه تولید قیر) در بازار را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: قیمت پایه عرضه وکیوم‌باتوم در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف روزهای اخیر کاهشی شده که علت آن نیز روند رو به کاهش بهای نفت‌کوره سنگین فوب خلیج فارس است. به‌طور کلی قیمت نفت‌کوره سنگین فوب خلیج‌فارس متاثر از قیمت نفت و همچنین عرضه و تقاضای نفت کوره بوده و همین امر دلیل این تعدیل قیمت پایه بوده است. قیمت پایه وکیوم‌باتوم در بازار فیزیکی بورس کالا در مسیر افت نرخ قدم برداشته، اما رقابت خریداران برای این محصول باعث اوج‌‌‌گیری میانگین نرخ معامله این محصول شده است.  ورزشکار در ادامه به موضوع اجرایی شدن قانون قیر تهاتری و اثرات آن بر بازار داخل اشاره کرد و گفت: پالایشگاه‌‌‌ها موظف شده‌‌‌اند بخشی از وکیوم‌باتوم تولیدی را به این موضوع تخصیص دهند و این امر باعث شده تا عرضه‌های بورس کالا متاثر شود و رقابت میان خریداران افزایش یابد و قیمت‌ها بالا برود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان قیر تعهدات داخلی و صادراتی دارند و چاره‌‌‌ای جز رقابت برای خرید مواد اولیه و تولید محصول ندارند تا در نهایت بتوانند از عهده تعهد به مشتریان خود برآیند. البته در شرایط کنونی و با توجه به رونق بازارهای صادراتی این رقابت قیمتی برای خرید وکیوم‌باتوم به افزایش بهای تمام‌شده و به تبع آن افزایش قیمت صادراتی قیر ایران منجر شده است.

این کارشناس بازار قیر گفت: افزایش قیمت‌های قیر صادراتی ایران ظرف هفته‌‌‌های اخیر به میزانی بود که فاصله قیمتی میان قیر ایران و سنگاپور که پیش از این به بیش از ۱۵۰دلار در هر تن هم رسیده بود، به ۵۰دلار به ازای هر تن کاهش داشته است، به نحوی که بر اساس گزارش نشریه آرگوس، قیمت قیر صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس روز جمعه ۲۱ آبان ۴۰۳دلار به ازای هر تن گزارش شد، در حالی که در همین زمان قیر صادراتی سنگاپور نرخ ۴۵۳دلاری داشت. این از معدود دفعاتی است که ظرف یک‌سال اخیر اختلاف نرخ قیر صادراتی ایران و سنگاپور به ۵۰دلار در هر تن کاهش پیدا می‌کند. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که با توجه به ضرورت در نظر گرفتن کرایه‌های حمل و تعرفه‌های ترجیحی، کم‌شدن فاصله قیمتی قیر ایران با سنگاپور باعث سخت‌‌‌تر شدن فروش خواهد شد. به این ترتیب مشاهده می‌شود افزایش بهای تمام‌شده قیر صادراتی ایران به افزایش قیمت‌ها و کاهش فاصله قیمتی قیر ایران با رقبای بین‌المللی منجر شده است.