به گزارش ‌ کالاخبر؛ در نیمه نخست امسال حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۵۵ و ۱۱۰‌درصد رشد کرد و بیش از ۲۶ میلیون تن انواع کالا به‌ارزش بالغ بر ۲۴۶ هزار میلیارد تومان در این بازار داد و ستد شد.

در تالار محصولات صنعتی و معدنی حجم و ارزش معاملات به‌ترتیب با رشد ۱۶۵ و ۱۱۰‌درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته مواجه شد و ۷/ ۱۶میلیون تن کالا به‌ارزش ۱۳۳ هزار میلیارد تومان در این تالار مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات پتروشیمی نیز۶/ ۲ میلیون تن کالا به‌ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان و در تالار فرآورده‌های نفتی نیز ۵/ ۶میلیون تن انواع کالا به‌ارزش  ۴۶ هزار میلیارد تومان معامله شد.

عملکرد بازار مشتقه بورس‌کالای ایران  نیز در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات این بازار با کاهش مواجه شد و در مجموع ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار قرارداد مشتقه به‌ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۷۶ میلیارد تومان رسید. در این مدت ۴/ ۳میلیون قرارداد آتی به‌ارزش ۵ هزار میلیارد تومان و بالغ بر ۱۸ هزار قرارداد اختیار معامله به‌ارزش هزار میلیارد تومان دست به‌دست شد.

در ۶ ماهه نخست امسال در بازار مالی بورس‌کالا بیش از ۷۸۹ میلیون قرارداد شامل سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه‌گذاری به‌ارزش ۳/ ۶ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد.

به این ترتیب در بازار سلف موازی استاندارد ۸/ ۷میلیون قرارداد به‌ارزش ۷۳۴ هزار میلیارد تومان، در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۵۰میلیون قرارداد به‌ارزش بالغ بر ۵/ ۳هزار میلیارد تومان و ۷۳۰ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ارزش ۲ هزار میلیارد تومان معامله شد.

این گزارش می‌افزاید، در تالار مناقصه نیز ۶۲ هزار و ۵۰۶ عدد کنتور برق به‌ارزش ۵/ ۲۵میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.