4 copy

بررسی روند معامله سکه در بازار فیزیکی و بازار مالی بورس‌کالا و روند فاکتورهای اثرگذار بر این بازار از عدم‌باور معامله‌‌گران بازار مالی به تثبیت نرخ اسکناس آمریکایی در سطوح فعلی حکایت دارد. یکی از بازارهای جذاب برای پوشش ریسک، بازار گواهی سکه یا ابزارهای طلایی است.

 خودنمایی احتیاط در عین اوج‌‌گیری قیمت

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است. ظرف روزهای اخیر بهای سکه در بازار فیزیکی متاثر از رشد نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل و اوج‌‌گیری هر اونس طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و به این ترتیب، ارزش بنیادی هر گواهی سکه افزایشی شده است. بهای هر گواهی سکه متاثر از فاکتورهای بنیادی در بازار مالی بورس‌کالا افزایشی شده، اما رشد قیمتی گواهی سکه کمتر از افزایش نرخ معادل بنیادی آن در بازار فیزیکی بوده است.

بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضاست، از همین‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. البته با توجه به سیالیت بالاتر معاملات سکه در بازار مالی بورس‌‌کالا و معاف از مالیات بودن خرید و فروش اوراق گواهی سکه در رینگ معاملاتی این بازار، می‌توان گفت دادوستد در بورس‌کالا اندکی ارزنده‌‌تر از خرید و فروش در بازار واقعی است. بنابراین در حالی که ارزش بنیادی گواهی سکه و بهای سکه فیزیکی برابر است و حتی گواهی سکه به دلیل شرایط و قوانین حاکم بر روند معامله، ارزنده‌‌تر نیز هست، ارزان‌‌تر شدن گواهی سکه نسبت به قیمت آن در بازار آزاد از ایجاد ذهنیت کاهشی میان معامله‌‌گران بازار مالی بورس‌‌کالا حکایت دارد.

روز چهارشنبه هفته گذشته برابر نوزدهم آبان‌ماه که روز پایانی معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا بود، نرخ هر گواهی سکه به بیشترین قیمت پس از روزهای ابتدایی شهریورماه رسید. با وجود این، میانگین نرخ گواهی‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالا حدود یک‌درصد کمتر از ارزش بنیادی آن بود. رشد سیگنال‌‌های بنیادی باعث افزایش ارزش هر گواهی‌‌ سکه شده است، اما همچنان احتیاط در رفتار معامله‌‌گران این بازار خودنمایی می‌کند؛ به‌‌گونه‌‌ای که هر گواهی سکه با نرخی حدود یک‌درصد کمتر از ارزش بنیادی آن مورد دادوستد قرار گرفت.

رشد نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد و افزایش بهای اونس جهانی طلا، دو مولفه اصلی افزایش بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف روزهای گذشته بودند. روز چهارشنبه نوزدهم آبان، قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد به دلیل جوسازی خبری در خصوص پایان مذاکرات هسته‌‌ای افزایش یافت و زمینه را برای صعود نرخ طلا در بازارهای داخلی فراهم کرد. با این حال، ظرف روز پایانی هفته، اخبار رسمی مبنی بر استمرار مذاکرات و شروع مذاکرات ایران با طرف‌‌های اروپایی منتشر شد که می‌تواند سیگنالی کاهشی برای بازار ارز در روزهای آینده باشد و بر رفتار معاملات گواهی سکه طلا نیز اثرگذار شود.

 سیگنال تورمی به اوج‌‌گیری طلا انجامید

قیمت طلا در بازارهای جهانی متاثر از رکوردشکنی جدید تورم در ایالات‌متحده آمریکا به بیشترین نرخ خود ظرف پنج‌ماه اخیر رسید. نرخ تورم سالانه ایالات‌متحده آمریکا در 12ماه منتهی به اکتبر به بالاترین میزان در سه‌دهه گذشته یعنی 2/ 6‌درصد افزایش یافت. میزان تورم ماهانه ایالات‌متحده آمریکا در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل رشد 8/ 0درصدی داشت. اوج‌‌گیری نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا موتور صعود طلا را در بازارهای جهانی روشن کرد و باعث شد هر اونس طلا در معاملات آتی ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه یازدهم نوامبر به مرز 1860دلار برسد.  در حالی که استمرار تورم بالا در بازارهای جهانی از رشد قیمتی طلا در بازارهای جهانی حمایت‌‌ می‌‌کرد، شاخص دلار آمریکا در واکنش به تضعیف ارزش یورو، افزایشی شد که این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی طلا را در بازارهای جهانی با محوریت بازار ایالات‌متحده فراهم کرد.

در عین حال، رئیس‌‌جمهور آمریکا در واکنش به رسیدن نرخ تورم این کشور به رکورد سه‌دهه اخیر اظهار کرد: این تورم ساختاری نیست و بحران انرژی و صعود نرخ آن به رکوردشکنی تورم منجر شده است. جو بایدن در ادامه تصریح کرد: تورم ایجادشده قابل کنترل است و صحبت‌‌های لازم درخصوص اخذ سیاست‌‌هایی که به کنترل آن بینجامد، صورت گرفته است.  تورم بخش انرژی در ایالات‌متحده برای ماه اکتبر به 30‌درصد رسیده و تورم بنزین نیز در این ماه 6/ 49‌درصد بوده است. هفته گذشته فدرال‌رزرو تصمیم گرفت به منظور کنترل نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا شروع به کاهش خرید ماهانه 15‌هزار میلیاردی اوراق قرضه کند که این موضوع با کاهش تزریق نقدینگی عاملی در جهت کنترل تورم است، اما با توجه به عدم تغییر نرخ بهره و تصویب این کاهش تنها برای دو ماه و تصمیم‌گیری مجدد در جلسات بعد اثرگذاری محدودی بر بازار داشت.