10 copy

به‌رغم تمایل نرخ ارز در بازار آزاد به صعود قیمتی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز گذشته، بر فاصله منفی قیمتی میان هر گواهی سکه و ارزش بنیادی آن افزوده شد که این موضوع می‌تواند بیانگر عدم‌اطمینان فعالان این بازار به روند صعودی ایجادشده در نرخ ارز باشد.

در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد ظرف 10روز اخیر، مقاومت جدی برای بازگشت از سطح قیمتی 27هزار و 500تومان از خود نشان داده است، بررسی روند معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس کالا از وجود بارقه‌‌‌هایی از ذهنیت کاهشی میان معامله‌‌‌گران گواهی سپرده سکه طلا حکایت دارد. به‌رغم تمامی سیگنال‌‌‌های مثبت اثرگذار بر بازار گواهی سپرده سکه، ازجمله افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و صعود اونس جهانی طلا به کانال 1800دلاری در روزهای پایانی اکتبر، ظرف 25روز گذشته همواره هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن مورد دادوستد قرار گرفته است؛ این موضوع از برآورد فعالان این بازار مبنی بر منفی شدن جریان آن حکایت دارد.

اعلام خبر آغاز دوباره مذاکرات در آینده نزدیک از سمت طرف ایرانی و اشاره جو بایدن به روی میز نبودن گزینه جنگ با ایران، دو سیگنال موثر در افزایش انتظارات منفی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا بود؛ هرچند این دو خبر نتوانست آن‌گونه که باید بر نرخ ارز در بازار آزاد کشور اثرگذار شود. در این شرایط، برخی تحلیلگران جوسازی پیرامون تاثیر افت دلار در بازار سهام را دلیل ممانعت از ریزش نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل عنوان می‌کنند.

در شرایطی که ذهنیت معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا از عقبگرد قیمتی نرخ ارز حکایت دارد، تضعیف جایگاه طلا در بازارهای جهانی بر این روند کاهشی سرعت بخشیده است. معامله‌‌‌گران بازارهای جهانی در آستانه برگزاری جلسه فدرال‌رزرو و انتشار داده‌‌‌های جدید اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا برای ماه سپتامبر محتاطانه عمل می‌کنند؛ با وجود این، طلا تمایل اندکی به کاهش نرخ دارد. درصورت بهبود داده‌‌‌های اشتغال در ایالات‌متحده آمریکا انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور آغاز روند کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه خود را اعلام کند. در عین حال، این امکان نیز وجود دارد که فدرال‌رزرو برنامه افزایش نرخ بهره بانکی را با هدف کاهش تورم جلو بیندازد که تحقق این برآورد می‌تواند سیگنالی موثرتر در تضعیف قیمتی طلا باشد.

در این شرایط، نگاه فعالان بازار مالی بورس‌کالا و به‌خصوص معامله‌‌‌گران گواهی سپرده سکه به اخبار مذاکرات احیای برجام و نوسان طلا در بازارهای جهانی است.