ظرف ماه‌های اخیر بازار شمش و محصولات طویل فولادی با رشد قیمتی قابل توجه و رکوردشکنی قیمتی روبه‌رو شد، ولی مدتی است که شاهد رکود تقاضا در این بازار هستیم؛ اگرچه در بازارهای جهانی با آرامش نسبی قیمتی همراه با جرقه‌هایی از رشد نرخ روبه‌رو هستیم. مهم‌ترین نکته در بازارهای داخلی فولاد، عقبگرد تقاضا و رکود نسبی خرید در این بازار مهم است که نشان می‌دهد بازار احتمال افت قیمت‌ها را در نظر گرفته و گمان می‌کند افت نرخ دیر یا زود در بازار فولاد داخلی خودنمایی می‌کند. همین ذهنیت می‌تواند مهم‌ترین محرک عدم افزایش قیمت‌ها باشد، آن‌هم در وضعیتی که بعید نیست بازار فولاد وارد فاز نظارتی شود؛ رخدادی که پیچیدگی‌های جدیدی را برای اهالی بازار ایجاد کرده و ساده‌ترین خروجی آن افت حجم معاملات خواهد بود. با توجه به ادبیات اخیر وزارت صمت بازار گمان کرده حجم عرضه‌ها افزایش می‌یابد. همچنین فضایی برای رشد قیمت‌ها باقی نخواهد ماند. از سوی دیگر زمان اوج تقاضای فصلی رو به پایان است و با توجه به تعدیل مشکلات ناشی از قطع برق، حجم تولید نیز تقویت خواهد شد که در نهایت پتانسیلی برای تعدیل بازارهاست. حال اگر رهگیری محموله‌ها افزایش یافته و میل به خرید کاهش یابد، در ضعف ادامه‌دار تقاضا، احتمال افت قیمت‌ها دور از ذهن نخواهد بود. از سوی دیگر روند نزولی بهای ارز هم به عقبگرد نرخ کمک خواهد کرد. بنابراین از هم‌اکنون باید یک بازار آرام را انتظار داشت که منتظر سخت‌گیری‌های دولتی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که بازار فولاد با اجرای سه گام در سه ماه آینده به تعادل می‌رسد که در نخستین گام از مهرماه، رصد کامل زنجیره فولاد با عرضه کل تولیدات مقاطع فولادی، شمش و سایر محصولات فولاد در بورس و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، یک اشراف کامل اطلاعاتی ایجاد شده تا رانت‌ها، سهمیه‌ها و چند قیمتی از بازار حذف شود.

به گزارش کالاخبر، سید رضا فاطمی امین گفت: برای کنترل قیمت فولاد که بر قیمت سایر محصولات بازار نیز موثر است، سه راهکار تعریف شده که طی سه ماه عملیاتی خواهد شد. این سه راهکار سه‌مرحله‌ای خواهد بود که از مهرماه آغاز می‌شود و در آبان و آذر ادامه پیدا می‌کند. در مهرماه تمرکز ما بر رصد کامل زنجیره فولاد است. یعنی تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و سایر محصولات در قالب بورس عرضه و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام می‌شود که این موضوع سبب اشراف کامل اطلاعاتی شده و رانت‌ها، سهمیه‌ها و چند قیمتی بودن‌ها از بین می‌رود.

وزیر صنعت اظهار کرد: در مرحله دوم ساختار بازار اصلاح خواهد شد. این اقدام از مهرماه ابلاغ و اجرا می‌شود، اما اوج آن از آبان‌ماه خواهد بود و به جرات می‌توان گفت از اواخر آبان امضای طلایی معنا نخواهد داشت و رانت در بازار فولاد از بین رفته و ثباتی بر بازار حاکم خواهد شد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم که مجددا از مهر شروع می‌شود، اما تمرکز آن در آذرماه است، اصلاح ساختار فولاد با هدف کاهش قیمت تمام‌شده رقم می‌خورد. به‌این‌ترتیب رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌های سربار، هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده شکل می‌گیرد تا اثرات نوسانات ارزی در بازار فولاد به حداقل ممکن برسد.