27 copy

درحالی که بهای دلار در بازار آزاد میل به عقب‌نشینی قیمتی پیدا کرده است، معامله‌گران در بازار گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های طلایی بورس کالا قیمت‌های فعلی را بالا ارزیابی کرده و پتانسیل افت نرخ را جدی می‌پندارند؛ آن‌هم در شرایطی که این دو بازار با محدودیت نوسان نرخ به دادوستد می‌پردازند، بنابراین این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم افت بهای آزاد ارز در بازار، کاهش قیمت‌ها در این دو بازار نیز ادامه یابد.

 کاهش فاصله دو نرخ پایانی و ابطال صندوق‌ها

روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، شاهد نوسان منفی قیمت برای دادوستد واحدهای 5صندوق طلای فعال در بورس کالا بودیم، تا جایی که در برخی از نمادها، قیمت پایانی این اوراق در نرخی کمتر از قیمت ابطال آنها مورد معامله قرار گرفت. روند تغییرات قیمتی در این بازار از جریان رفت و برگشتی نرخ حکایت دارد که با تکانه‌های قیمتی در بازار آزاد ارز همگرا می‌شود. بهای ارز و قیمت اونس جهانی طلا دو متغیر مهم برای تعیین بهای این اوراق هستند. به عبارت دقیق‌تر، اهالی این بازار با تمرکز بر تغییرات بهای ارز سعی در تعدیل انتظارات خود از دورنمای بازار دارند و نقش و اثر تکانه‌های بازار ارز را بسیار برجسته ارزیابی می‌کنند.

روز گذشته شاهد کاهش قیمت پایانی واحدهای صندوق طلای بورس کالا نسبت به روز ماقبل بودیم، اما در مجموع کلیت قیمتی این بازار رفتار پینگ‌پنگی را نشان داد؛ چرا که هنوز هم دورنمای مشخصی از بازارهای موازی، نظیر ارز و سکه دیده نمی‌شود تا بتوان با قطعیت روندی بلندمدت را برای این بازار متصور بود. بنابراین نمی‌توان از شروع روندی خاص در این بازار صحبت به میان آورد؛ چرا که ثبات بر بازار حاکم نشده است و حتی برای دو روز متوالی از روندی مشخص پیروی نمی‌کند.

نرخ ابطال این اوراق که برگرفته از دارایی پایه خود یعنی گواهی سپرده سکه طلا نوسان می‌کند، در جریان معاملات روز گذشته در دو نماد از 5 نماد فعال، بالاتر از نرخ پایانی معاملات قرار گرفت، اما متوسط فاصله این دو نرخ، یعنی قیمت پایانی و نرخ ابطال واحدهای صندوق در هر 5 نماد به میزان 07/ 0درصد ارزیابی شد که رقمی نزدیک به صفر تلقی شده و از تخلیه حباب قیمتی در این بازار حکایت دارد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که از ابتدای شهریورماه تاکنون روند حاکم بر معاملات صندوق‌های طلایی بورس کالا آرامشی توام با حرکت رفت‌وبرگشتی نرخ بوده و اثری از ورود و خروج گسترده سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران عمده در این بازار دیده نمی‌شود.

 آیا طلا صعودی می‌ماند؟

بهای اونس طلا در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی در محدوده 1824 دلاری قرار داشت که در مقایسه با معاملات روز ماقبل آن، نزدیک به 2دلار تنزل پیدا کرد. این درحالی است که تغییرات هفتگی و ماهانه این فلز گرانبها مثبت ارزیابی می‌شود. برخی از کارشناسان این بازار با توجه به سیگنال‌های مخابره‌شده از سوی شاخص‌های کلان اقتصاد آمریکا و سیاست‌های آینده فدرال‌رزرو، رشد قیمت طلا را محتمل دانسته و معتقدند که با توجه به تحرکات قیمتی در هفته گذشته که صعودی بوده، انگیزه متقاضیان برای خرید طلا افزایش یافته است. روند نوسان قیمت اونس طلای جهانی نشان می‌دهد که از 10 آگوست تاکنون قیمت‌ها در این بازار روند افزایشی به خود گرفته که با انتشار داده‌های اشتغال آمریکا در انتهای هفته گذشته، عبور از سطوح فعلی محتمل است. همچنین سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو با تضعیف دلار سبب تقویت بهای طلا شده است. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که صعود قیمتی این فلز گرانبها با چشم‌انداز فعلی سیاست‌های فدرال‌رزرو، تا دستیابی به سطح 1900 دلاری دور از انتظار نخواهد بود؛ چرا که پس از گزارش ناامیدکننده اخیر حقوق و دستمزد، قیمت طلا در اوج دو ماه خود قرار گرفت.

بر این اساس، معامله‌گران بازار سعی در تعدیل نرخ معاملاتی خود با تکانه‌های منفی بهای ارز دارند که در روز گذشته نیز در جریان معاملات صندوق‌های طلا خودنمایی کرد. تخمین انتظارات اهالی این بازار از قیمت‌ها در کوتاه‌مدت از تخلیه حباب قیمتی در نرخ‌های فعلی حکایت دارد که برگرفته از این انتظارات، معامله‌گران بهای ارز را در قیمتی کمتر از 27هزار تومان محتمل می‌دانند. از آنجا که اونس جهانی طلا وارد روند صعودی خود شده است، نمی‌توان با صراحت از کاهش قیمت‌ها صحبت کرد؛ چرا که به‌رغم سکانداری تکانه‌های کاهشی ارز بر دادوستدهای صندوق‌های طلا، بهای اونس جهانی طلا دیگر اهرم تعیین‌کننده نرخ در ابزارهای طلایی بورس کالا به شمار می‌رود و به‌طور مستقیم بر دارایی پایه این صندوق‌ها یعنی گواهی سپرده سکه طلا اثرگذار خواهد بود.

 گواهی سپرده سکه پایین‌تر از نرخ واقعی معامله شد

در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، هر ورقه از گواهی سپرده سکه طلا که معادل ارزش یک‌صدم سکه طلای تمام بهار آزادی است، با نرخی پایین‌تر از قیمت فیزیکی سکه مورد معامله قرار گرفت و متوسط فاصله قیمتی 5 نماد فعال این بازار با قیمت بنیادین سکه طلا در محدوده منفی 48/ 0 درصد قرار گرفت؛ آن هم در شرایطی که معامله این اوراق در روزهای معمول تا 2 درصد بالاتر از قیمت سکه طلا در بازار آزاد معقول به نظر می‌رسد تا هزینه‌های مربوط به ویژگی‌های فنی این اوراق را پوشش دهد. قرارگیری فاصله این دو نرخ در محدوده منفی، جرقه‌های کاهشی  قیمتی در بازار را نشان می‌دهد.

در برخی از روزهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا در نرخی پایین‌تر از نرخ بنیادین خود نوسان کرد که به‌وضوح از ترس معامله‌گران از ریزش شدید قیمت‌ها حکایت دارد که به دنبال افت بهای ارز در بازار آزاد طی دو هفته متوالی برجسته شده است. از این رو به‌طور دقیق نمی‌توان از شکل‌گیری ذهنیت کاهشی قدرتمند در بازار صحبت کرد، اما تحرکات منفی نرخ، وجود این ذهنیت را در بازار انکار نمی‌کند. بنابراین برای پیش‌بینی قطعی‌تر به مخابره سیگنال‌های رسمی و ثبات تکانه‌های ارزی در بازار نیاز داریم تا بتوانیم دورنمای قیمتی را هم در بازار گواهی سپرده سکه طلا و هم در بازار صندوق‌های طلایی بورس کالا پیش‌بینی کنیم. در حال حاضر، جز حرکت رفت و برگشتی نرخ، آن هم با فاصله چند روز، روند خاصی در این دو بازار دیده نمی‌شود که بتوان آن را اعلام کرد. تنها نکته برجسته معاملات اخیر در این دو بازار، همگرایی نرخ این اوراق مالی-کالایی با نوسان بهای ارز در بازار آزاد بوده که به‌رغم صعودی بودن بهای اونس جهانی طلا در برخی از روزهای معاملات کاهش نرخ داشته است.