Untitled-2 copy

  رکوردشکنی بازار فولاد با سیگنال بی‌برقی

بازار فولاد روزهای ملتهبی را ظرف روزهای اخیر پشت سر گذاشت؛ برخلاف رویه‌های قبل که عموما نرخ ارز یا جهش قیمت‌های جهانی عامل اصلی التهاب این بازار بود، این بار الزام تولیدکنندگان فولادی کشور به کاهش مصرف تا حداکثر 10 درصد ظرفیت، که در عمل به تعطیلی خطوط تولید منجر می‌شود به التهاب در این بازار انجامید. اثرگذاری این خبر به میزانی بود که بهای میلگرد فولادی که پیش از این در اثر رکود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در کانال 15 هزار تومانی تثبیت شده بود، در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری به کانال جدید قیمتی 16 هزار تومان پا گذاشت. البته اثرگذاری این خبر بر بازار به همین‌جا ختم نشد و نرخ میلگرد فولادی تا روز سه‌شنبه 22 تیر ماه به 17 هزار و 200 تومان رسید. این رقم بالاترین رکورد تاریخی قیمت معامله میلگرد در بازار آزاد کشور است. اگرچه ظرف بیش از یک سال اخیر بازار آهن و فولاد کشور روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته اما پاگذاشتن میلگرد به کانال 17 هزار تومانی موضوعی غیر‌قابل پیش‌بینی بود. از ابتدای امسال تا روز 22 تیر ماه نرخ میلگرد در بازار آزاد تهران رشدی 36 درصدی داشت؛ همچنین قیمت این محصول در بازار آزاد تهران نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایشی 60 درصدی را تجربه کرده است. در عین حال باید خاطرنشان کرد که قیمت میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران در روز 23 تیرماه نسبت به فروردین سال گذشته (در بازه زمانی حدودا 15 ماهه) رشدی 186 درصدی داشته است. نوسان قیمت شمش و محصولات فولادی تا پیش از این از انتظارات تورمی، نوسان نرخ ارز و قیمت‌های جهانی سیگنال می‌گرفت؛ اما این مرتبه احتمال کاهش عرضه شمش و محصولات فولادی در هفته‌های آینده به دلیل افت تولید در اثر قطعی برق بازیگر اصلی این بازار بود. اگرچه قطعی برق با این شدت قابل تصور نبود اما در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» که در هفته‌های ابتدایی امسال منتشر شد چند مرتبه نسبت به احتمال کاهش تولید شمش و محصولات فولادی به علت قطعی برق و تاثیر آن بر بازار هشدار داده شده بود. اثرگذاری خبر قطع برق بر بازار فولاد کشور به میزانی جدی بود که افت نرخ ارز در بازار آزاد نیز نتوانست آن را خنثی کند. به شکل معمول بازار فولاد کشور به سرعت به نوسانات جهانی و اتفاقات سیاسی کشور واکنش نشان می‌دهد؛ از ابتدای هفته جاری اسکناس آمریکایی در بازار آزاد در مسیر کاهش نرخ قرار گرفته است. در عین حال روز سه‌شنبه (22 تیر) انتشار خبر اعلام آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای موجب شد تا دلار در بازار آزاد کشور 160 تومان از ارزش خود را از دست بدهد. با این وجود در این روز بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به رکورد تاریخی خود رسید.

  زنگ خطر تثبیت رکود

قرار گرفتن نرخ مقاطع طویل فولادی در مسیر رشد قیمتی به رونق نسبی معاملات این محصول ظرف هفته اخیر منجر شد و این بازار با موج جدیدی از تقاضا که عمدتا نیز تقاضای سرمایه‌ای بود، روبه‌رو شد؛ اما این موضوع زنگ خطری جدی برای فرو رفتن این بازار در رکودی سنگین‌تر است. افزایش 186 درصدی بهای میلگرد فولادی به نسبت ابتدای سال قبل که کاربرد آن در بخش ساخت‌وساز است ظرف حدود 15 ماه، به شکل قابل ملاحظه‌ای در افزایش هزینه ساخت‌وساز اثرگذار شده و زمینه تعمیق رکود مصرفی در این بازار را فراهم کرده است.

  بی‌اثر شدن سیگنال‌های کاهنده جهانی

درحالی بهای محصولات فولادی در بازار داخل ظرف این هفته در مسیر شتابان رشد قیمتی قرار داشت که از قیمت شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی کاسته شد. بر اساس گزارش متال‌بولتن بیلت صادراتی ایران فوب دریای خلیج فارس در روز جمعه 9 جولای با نرخی در بازه 595 تا 609 دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول پس از نیمه آوریل امسال بود. در عین حال ظرف هفته‌های اخیر میلگرد فولادی صادراتی CIS و چین نیز در مسیر افت نرخ حرکت کرده‌اند که این موضوع سیگنالی منفی برای بازار صادراتی محصولات فولادی کشور تلقی می‌شود. در شرایط عادی این روند کاهشی در قیمت‌ بازارهای مختلف جهانی می‌تواند بر روند نوسان در بازار داخل نیز اثرگذار شود. اگرچه این هفته خبری از اثرگذاری سیگنال کاهش قیمت جهانی که همراستا با تضعیف نرخ ارز داخلی بود در بازار نبود اما باید منتظر بود تا در روزهای پیش‌رو با بازگشت واحدهای فولادی به مدار تولید این سیگنال‌های منفی در بازار اثرگذار شوند.

  تعطیلی رینگ شمش

آشفتگی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور ظرف هفته جاری به میزانی جدی بود که بورس کالا اجازه عرضه شمش فولاد در این بازار را در هفته جاری نداد. این احتمال می‌رفت که سیگنال بی‌برقی که به کاهش عرضه در هفته‌های بعد منجر می‌شود، نوردکاران را به خریدهای هیجانی و رقابت‌های غیرقابل قبول ترغیب کند. از همین‌رو بورس کالا عرضه شمش فولاد را در هفته جاری لغو کرده و از فولادسازان خواست تا در هفته بعد عرضه‌های خود را به میزان عرضه این دو هفته انجام دهند.

  بازگشت آرامش یا چراغ سبز به رشد نرخ

آشفتگی در بازار فولاد به علت تعطیلی فولادسازان ظرف روزهای اخیر به میزانی جدی شد که الزام تولیدکنندگان فولادی برای توقف تولید لغو شد. لغو این ممنوعیت تولید باعث شد تا رینگ محصولات فولادی در روز چهارشنبه هیجانی کمتر از روند بازار آزاد در روزهای قبل داشته باشد. روز گذشته نوردکاران کشور میلگرد تولیدی خود را با نرخ پایه 13 هزار و 700 تومان تا 14 هزار و 600 تومان به رینگ معاملاتی بورس کالا آوردند. رقابت خریداران برای این میلگرد باعث شد تا میانگین بهای معامله میلگرد در این بازار به 15 هزار و 160 تومان برسد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت میلگرد خریداری شده در این بازار برابر 16 هزار و 600 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد شد. با توجه به هزینه حمل و سود تاجر، این میلگرد که قطعا باید در بازار داخل عرضه شود نرخی در کانال 17 هزار تومانی خواهد داشت. این موضوع زنگ خطری جدی برای تثبیت نرخ میلگرد فولادی در بازار آزاد کشور در کانال 17 هزار تومانی است.