به گزارش کالاخبر، گزارش‌های اخیر دولت چین حاکی از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور است. از طرف دیگر، نرخ تورم در چین و اغلب کشورهای دنیا با رشد همراه بوده و بر همین اساس، اغلب دولت‌ها از کاهش تدریجی سیاست‌های حمایت از اقتصاد خبر داده‌اند. انتشار این خبرها، به‌ویژه در دو کشور تعیین‌کننده آمریکا و چین باعث شد تا بازارهای مهم جهان نیز تحت‌تاثیر قرار گیرند.

  احتمال عقب نشینی مس تا 8700 دلار

یکی از فلزات مورد توجه بازار و رسانه‌ها، مس است. این فلز پرمصرف (به‌خصوص در صنعت برق) طی یک هفته اخیر، افت قیمت شدیدی را تجربه کرده است. در آخرین روزهای دهه دوم ماه ژوئن، قیمت هر تن مس در بازار جهانی به ۹ هزار و ۲۸۹ دلار رسید، در حالی که یک هفته قبل از آن، مس در بازار جهانی با قیمت ۹ هزار و ۹۷۵ دلار و ماه گذشته با بهایی برابر با ۱۰ هزار و ۳۷۶ دلار مبادله می‌شد.«متال بولتن» در گزارش خود، پیش‌بینی کرده است: انتظار داریم، کاهش قیمت مس در بازار جهانی ادامه داشته باشد و در فصل سوم امسال، هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ دلار مبادله شود. 

  کاهش ۱۰ تا ۱۷ درصدی بهای فولاد

برپایه این گزارش، شرایطی مشابه بازار مس در بازار فولاد نیز حکمفرما است و قیمت فولاد هم در فصل آتی کاهش خواهد یافت، دلیل این رخداد نیز رشد عرضه این فلز پرتقاضای صنعتی است.

البته در یک سال گذشته، قیمت فولاد افزایش زیادی داشته و بازگشت به وضعیت پیش از کرونا در ماه‌های باقی‌مانده سال‌جاری، نامحتمل است. گزارش‌ها، گویای آن است که قیمت هر تن ورق نورد گرم در بازار آمریکا طی سپتامبر سال ۲۰۲۰ معادل ۵۵۰ دلار بود، در حالی که در نیمه اول ماه جاری، با قیمت هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید. اما در بازار اروپا، سرعت افزایش قیمت این فرآورده فلزی کمتر بود و از ۵۰۰ دلار به هزار و ۵۰ دلار رسید. انتظار می‌رود، در فصل پیش رو، قیمت فرآورده‌های فولادی ۱۰ تا ۱۷ درصد کاهش پیدا کند.