در واقع متقاضیان مصرفی این بازار با امید به تعدیل قیمت‌ها در هفته‌های آینده، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند و وجود این ذهنیت باعث شده تا متقاضیان سرمایه‌ای نیز از این بازار خارج شوند.  اگرچه فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی بر این باورند که بخشی از رکود فعلی حاکم بر بازار مربوط به عدم تصمیم‌گیری خریداران مصرفی و سرمایه‌ای است و به این ترتیب با انتخاب رئیس‌جمهور جدید و مشخص‌شدن روند سیاست‌های اقتصادی دولت جدید انتظار بازگشت تقاضا به بازار وجود دارد اما تعدیل قیمت‌ها در این بازار به‌راحتی امکان‌پذیر نیست‌ چرا‌که از سویی در اقتصاد پدیده‌ای به‌نام چسبندگی قیمتی مطرح است و از طرف دیگر کاهش نرخ در این بازار وابسته به تغییر متغیرهای بنیادی اثرگذار در تعیین قیمت یعنی نرخ ارز و بهای جهانی است.

متغیرهای بنیادی اثرگذار در تعیین بهای شمش و محصولات فولادی ظرف یک سال اخیر رشدی قابل‌ملاحظه داشته‌اند و این موضوع رشد بهای این محصولات را رقم زده است. از خرداد سال گذشته تا به امروز بهای بیلت فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس با رشدی ۸۰ درصدی به قیمتی در حدود ۶۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده که این موضوع سیگنالی اثرگذار در افزایش بهای محصولات فولادی در بازار داخل بوده است. همچنین نرخ ارز نیمایی در هفته منتهی به ۲۸ خرداد امسال نسبت به مدت مشابه قبل افزایشی ۵/ ۲۹‌درصدی و نرخ ارز آزاد رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

در هفته منتهی به ۲۸ خرداد امسال، میلگرد در رینگ معاملاتی بورس‌کالای ایران با میانگین قیمتی ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد؛ این در حالی بود که در زمان مشابه سال قبل این محصول میانگین نرخ پایه‌ای برابر ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشت و به این ترتیب ظرف بازه زمانی یک ساله قیمت میلگرد در این بازار رشدی ۱۲۲درصدی یافت، همچنین بهای میلگرد در بازار آزاد تهران در هفته منتهی به ۲۸خرداد امسال به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. این در حالی بود که همین محصول در خرداد ماه سال گذشته در بازار آزاد تهران قیمتی برابر ۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشت و به این ترتیب قیمت این محصول ظرف این مدت رشدی ۱۱۰ درصدی را تجربه کرد. این رشد قیمتی به‌شدت از حجم معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ معاملاتی بورس‌کالا و بازار آزاد کاست. بنا به آمار منتشر‌شده در سایت بورس‌کالای ایران ظرف سال گذشته ۵/ ۸۲درصد از میلگرد عرضه‌شده در رینگ معاملاتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود که این رقم در هفته مشابه امسال (منتهی به ۲۸ خرداد ۱۴۰۰) به ۵/ ۱۳درصد رسید.