بازار مقاطع فولادی گوش به زنگ اتفاقات ارزی

  مقاطع فولادی آماده بازگشت قیمتی به شرط تثبیت نرخ ارز

محمد اعتباری از فعالان بازار فولاد درخصوص تاثیر روند معاملات شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد ظرف هفته گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: میانگین قیمت معامله هر کیلوگرم شمش فولاد در بورس کالا ظرف هفته گذشته نسبت به هفته پیش‌تر افزایش حدود هزار تومانی داشت و درنهایت با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق کارگزار بهای هر کیلوگرم از این محصول برای خریدار به ۱۲ هزار تومان رسید و نرخ این محصول در بازار آزاد نیز حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است. در این شرایط هر کیلوگرم میلگرد در بورس کالا با نرخی حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله می‌شود و باید دید که تفاوت تقریبی ۴۰۰ تومان برای شمش و میلگرد چگونه قابل توجیه است.

او ادامه داد: هزینه حمل و تبدیل شمش به میلگرد بالاتر از تفاوت فعلی میان نرخ شمش و میلگرد در بازار است، بنابراین به‌صورت منطقی باید قیمت مقاطع رشد بیشتری پیدا می‌کرد، اما عدم کشش بازار برای پذیرش مقاطع با بهایی بالاتر از نرخ‌های فعلی مانع از این موضوع شده است. اما قضیه در شمش با مقاطع متفاوت است، واحدهای تولیدی مقاطع برای عدم توقف خطوط تولید چاره‌ای جز رقابت برای خرید مواد اولیه ندارند، چرا که توقف خط تولید خسارت به مراتب بالاتری را به آنها وارد می‌کند. بنابراین تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و حفظ استمرار خطوط تولید حاضر به رقابت‌های قابل‌توجه هستند که همین موضوع به رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار می‌انجامد. البته تولیدکننده مقاطع می‌تواند با صادرات محصولات خود و با توجه روند رو به رشد نرخ ارز در کشور زیان حاصل از افزایش قابل‌توجه نرخ مواد اولیه را جبران کند.

اعتباری در ادامه درخصوص ایستادگی بازار در مقابل میلگرد ۱۳ هزار تومانی گفت: بخش قابل‌توجهی از میلگرد فعلی موجود در بازار آزاد مربوط به خریدهای قبلی تجار در نرخ‌های ۱۰ و ۱۱ هزار تومانی است و همین موضوع نیز باعث می‌شود، در حالی که نرخ شمش در بازار ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است، فروش میلگرد در کانال ۱۲ هزار تومان باقی بماند و رشد بهای میلگرد نسبت به رشد نرخ شمش کمتر باشد.

این فعال بازار آهن و فولاد افزود: میزان گردش کار بازار مقاطع فولادی در نرخ‌های فعلی نسبت به قبل به شدت کاهش یافته است. ریسک خرید مقاطع با نرخ‌های فعلی زیاد شده آن هم در شرایطی که میزان رشد بهای این محصول از ابتدای امسال نسبت به رشد نرخ ارز آزاد نیز بیشتر بوده  و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا دیگر این بازار کشش ورود نقدینگی سرگردان با هدف حفظ ارزش پول در مقابل تورم را نداشته باشد. همچنین میزان نقدشوندگی مقاطع فولادی در نرخ‌های فعلی کاهش پیدا کرده و همین موضوع نیز عامل موثر دیگری برای کاهش حجم مبادلات در این بازار است.

اعتباری درخصوص تاثیرپذیری بازار مقاطع فولادی از کاهش بهای مقاطع در نقاط مختلف دنیا گفت: اگرچه به‌صورت طبیعی این انتظار وجود دارد که در زمان کاهش قیمت جهانی، باتوجه به افت سودآوری صادرات و سرریز شدن بخشی از محصولات صادراتی به بازار داخل از نرخ مقاطع در کشور کاسته شود، اما این اتفاق میسر نمی‌شود. در شرایط فعلی افت بهای جهانی مقاطع فرکانس کاهشی به بازار مقاطع نمی‌دهد، چرا که تاثیر نوسان نرخ ارز به‌میزانی جدی و مهم شده که تاثیر کاهش قیمت جهانی را نیز خنثی می‌کند.

او افزود: وجود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی که بازارهای کالایی سرازیر می‌شود عامل دیگری است که اجازه نمی‌دهد قیمت محصولات در بازار داخل کاهش یابد و باعث می‌شود که شاهد روند مستمر روبه رشد نرخ‌ها باشیم. این کارشناس بازار فولاد در ادامه در زمینه پیش‌بینی آینده بازار مقاطع فولاد گفت: در صورتی که نرخ ارز دچار نوسان جدیدی نشود، درصورت استمرار عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا ایجاد کاهش نسبی در قیمت مقاطع فولادی دور از انتظار نخواهد بود.

این کارشناس بازار آهن و فولاد در ادامه به شروع فصل پاییز که زمان رکود تقاضای مصرفی برای مقاطع فولادی در کشور به‌شمار می‌رود، اشاره کرد و گفت: در این شرایط اگر بر میزان صادرات مقاطع فولادی کشور افزوده نشود، بازار داخل در اثر ورود میزان قابل‌توجهی از محصول، رکود سنگین‌تری را تجربه خواهد کرد که به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. بنابراین انتظار داریم که مسوولان به نحوی تصمیم‌گیری کنند که نوردکاران مشتری‌های صادراتی خود را از دست  ندهند و بازار داخل پیچیده‌تر نشود.

  خبری از زیرفروشی در بازار مقاطع نیست

مهدیار قاضی‌پور از فعالان بازار آهن و فولاد درخصوص وضعیت فعلی بازار مقاطع فولادی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: میلگرد در بازار آزاد با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما واقعیت آن است که رسیدن بهای مقاطع فولادی به نرخ‌های فعلی باعث شده به شدت از تقاضا در بازار آزاد کاسته شود. در این شرایط نبودن تقاضا برای خرید محصولات فولادی در بازار باعث شده احتمال کاهش نرخ مقاطع با تثبیت نرخ ارز تقویت شود.

او ادامه داد: اگرچه تقاضایی برای خرید مقاطع در بازار وجود ندارد، اما ترس از رشد نرخ ارز و در واقع بلاتکلیفی در این زمینه باعث می‌شود خبری از زیرفروشی در بازار نباشد و تاجران تنها به ارائه تخفیفی بسیار اندک برای فروش محصول خود بسنده کنند.

این فعال بازار درخصوص تاثیرپذیری بهای فولاد از بازار گفت: درحال حاضر نرخ ارز بازیگر اصلی بازار مقاطع کشور شده و این بازار کمترین تاثیرپذیری را از قیمت‌های جهانی دارد. اما فعالان بازار به شدت پیگیر اخبار سیاسی هستند که می‌تواند بر نرخ ارز و در ادامه بازار آنها تاثیرگذار باشد.

  نرخ تولید مقاطع فولادی کشور فاقد توجیه صادراتی است

علی‌محمد زمانی، کارشناس بازار فولاد درخصوص علل رشد نرخ مقاطع ظرف هفته‌های اخیر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: افزایش نرخ پایه و معاملات انجام شده شمش در بورس کالا علت اصلی رشد قیمت مقاطع طویل است. در معاملات اخیر بهای هر کیلوگرم شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا حتی از نرخ جهانی با احتساب ارز آزاد نیز بیشتر شده و همین موضوع رشد قیمت مقاطع فولادی را به‌دنبال داشته است. در حالی که فولاد‌سازان از افزایش نرخ‌ها منتفع می‌شوند، فشار اصلی به مصرف‌کننده و تولیدکننده محصولات نهایی وارد می‌شود. چرا که تولیدکننده با رشد قیمت و کاهش مصرف مقاطع از سویی بازارهای داخلی را از دست می‌دهد و از طرف دیگر بالا رفتن بهای مواداولیه (شمش) باعث می‌شود قیمت نهایی مقاطع فولادی به میزانی زیاد شود که تولیدکنندگان این محصولات حتی امکان صادرات را نیز نداشته باشند.

این کارشناس بازار در زمینه میزان افزایش عرضه شمش در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف شش ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل گفت: افزایش عرضه شمش در بورس کالا به مفهوم افزایش عرضه این محصول در بازار داخل نبوده است، چرا که سال گذشته نوردکاران امکان خرید خارج از بورس کالا را نیز داشتند و در واقع بخش عمده‌ای از معاملات شمش میان تولیدکننده و خریدار به‌صورت مستقیم انجام می‌شد. اما براساس مصوبات امسال ستاد تنظیم بازار عمده معامله شمش از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد و افزایش حجم معاملات در بورس کالا نیز به همین علت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اما میزان عرضه شمش توسط فولادسازان در بورس کالا ظرف ۶ ماه ابتدای امسال تطابقی با سهم ۶۰ درصدی برای واحدهای داخلی و کف عرضه درنظر گرفته شده توسط وزارت صمت برای شمش فولادی نداشت و همین موضوع، درحالی که فروش شمش در بازار آزاد نیز به‌صورت مستقیم و رسمی صورت نمی‌گیرد، نوردکاران را دچار مشکل کرده است. در این میان اما واسطه‌هایی وجود دارند که شمش را در بازار آزاد با قیمتی بالاتر از بهای هفتگی بورس کالا به فروش برسانند. به این ترتیب درنهایت شمش تولیدی توسط فولادساز از طریق بازار رسمی و غیررسمی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اما این نحوه عرضه قطره‌چکانی باعث رشد غیرقابل توجیه قیمت محصولات نهایی می‌شود.