به گزارش کالاخبر، در هفته منتهی به ۱۰ مهرماه، ۹۷۹ هزار و ۵۶۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹۴ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته با افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد. تالارهای مختلف بورس کالای ایران در دومین هفته پاییز با حجم بیش از ۹۷۹ هزار تن کالا رشد ۵۸ درصدی و ارزش ۹۴ هزار میلیارد ریال رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرد.

طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۴۱۵ هزار و ۲۲ تن انواع کالا به ارزش ۵۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال معامله شد.در این تالار ۴۰۲ هزار و ۸۶۰ تن فولاد، ۶ هزار و ۹۱۰ تن آلومینیوم، ۴ هزار و ۶۸۰ تن مس، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۲۰تن سولفور مولیبدن، ۴۴۰ تن شمش روی و ۵ کیلوگرم طلا از سوی مشتریان خریداری شد. بر اساس این گزارش ۵ هزار و ۲۵۱ تن انواع کالا نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران دادوستد شد. همچنین تالار محصولات کشاورزی نیز طی هفته مذکور دادوستد ۹۰ کیلوگرم زعفران رشته‌ای را تجربه کرد.

همچنین به نقل از نیپنا، محصولات پتروشیمیایی بورس کالا هفته گذشته را با افت معاملات پشت سر گذاشتند. به‌گونه‌ای که انواع محصولات پلیمری و شیمیایی طی دادوستدهای هفته گذشته کاهش محسوس حجم معاملات را درحالی تجربه کردند که از حجم معقولی از عرضه برخوردار بودند.

حجم عرضه پلیمرهای بورس کالا با میزان کاهش اندک ۰۵/ ۰ درصدی نسبت به هفته ماقبل به ۸۴ هزار و ۱۰۰ تن رسید که در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به میزان ۱۱۱ هزار و ۲۷۲ تن شکل گرفت. این میزان تقاضا با افت ۸۲/ ۱۲ درصدی همراه بود که تداعی‌کننده موج خرید متقاضیان برای پوشش ریسک ناشی از افزایش مداوم نرخ پایه مواد اولیه بوده است. برآیند همه این عوامل سبب شده که طی هفته گذشته به میزان ۶۹ هزار و ۵۴ تن از انواع محصول پلیمری در بورس کالا مورد دادوستد قرار بگیرد که این میزان حجم معاملات کاهش ۷/ ۷ درصدی را به ثبت رساند.

وضعیت دادوستدهای محصولات شیمیایی بورس کالا نیز چندان متفاوت از پلیمری‌ها نبود، به‌طوری که به میزان ۵۵هزار و ۹۱۹ تن ماده اولیه شیمیایی طی هفته گذشته در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد که گرچه نسبت به هفته طلایی عرضه این محصولات یعنی هفته گذشته افت ۸۶/ ۱۴درصدی را تجربه کرد اما همواره میزان بالا و قابل قبولی نسبت به میزان عرضه‌ عموم هفته‌های سال جاری به شمار می‌رود.

تقاضا برای خرید این محصولات نیز با افت ۶۴/ ۱۹ درصدی به میزان ۴۶ هزار و ۹۰۱ تن رسید. همچنین ۴۲ هزار و ۸۱۱ تن محصول شیمیایی از تقابل عرضه وتقاضا مورد معامله قرار گرفت که حکایت از افت نرخ ۷۸/ ۱۴ درصدی دارد.

اینکه بهای دلار نیمایی و آزاد در اوج خود نوسان می‌کنند و فاصله این دو نرخ در سطوح بالایی از یکدیگر قرار دارند از مهم‌ترین و قدرتمندترین عواملی هستند که بر این بازار سایه انداخته‌اند.