به گزارش «دنیای‌اقتصاد» موسی آقایی لنکرانی رئیس هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به دو مشکل بزرگ پیش‌روی شرکت از جمله فساد و دیگر کمبود منابع مالی اشاره کرد و افزود: این دو مشکل موجب شد نتوانیم با شرکت‌های خارجی در کشور رقابت کنیم.  به گفته وی، هم اکنون ایریتک ۱۰ پروژه در دست دارد که به‌دلیل کمبود منابع مالی کارفرمایان، کند شده است.  لنکرانی تصریح کرد: پروژه‌های بخش خارجی شرکت نیز به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، متوقف شده است.   وی با انتقاد به اینکه کارفرمایان داخلی تمایل به فعالیت با پیمانکاران خارجی دارند، تاکید کرد: این درحالی است که ما به‌عنوان پیمانکار داخلی می‌توانیم پروژه‌هایشان را با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر اجرایی کنیم به‌گونه‌ای‌که حتی قطعات منفصله حساس را از خارج وارد کنیم. رئیس هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت: متاسفانه برخی از کارفرمایان حاضرند با پیمانکاران چینی‌ای که صاحب تکنولوژی نیستند قرارداد منعقد کنند.  به گفته وی، به‌رغم اینکه شرکت «اس‌ام‌اس» ۴۰ سال است که از ایریتک حمایت می‌کند و ما مدارک مهندسی این شرکت را داریم اما کارفرمایان داخلی تمایل به استفاده از دانش فنی ما ندارند.

لنکرانی با اشاره به ساخت واحدهای احیای مستقیم مبارکه توسط این شرکت گفت: بخش احیای این شرکت همانند احیای «کوبه» بیش از ۳۰ سال است که کار می‌کند، از این‌رو ادعای توان ساخت خطوط فولادی را در کشور دارم. وی افزود: ایریتک در فولاد‌خراسان خطی را ساخته که نمونه خط قبلی آن توسط دانیلی ساخته شده است، این درحالی است که طی مکاتباتی با سنگان خواستار مسوولیت کل پروژه شدیم اما آنها دنبال یک تکنولوژی خارجی هستند.رئیس هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت: به علت مشکلات در اجرای پروژه‌های نفتی و گاز، به اجرای کار مهندسی روی آوردیم و برای حفظ نیرویمان به‌ویژه در بخش نفت و گاز چند پروژه مهندسی گرفتیم. وی درمورد پروژه‌های در دست اجرا افزود: هم اکنون پروژه مکران و قاینات ما درحال انجام است، خراسان درحال تحویل است و برروی سنگان داریم کار می‌کنیم.

به گفته لنکرانی چندین پروژه احیای مستقیم برای به روز شدن با ایریتک در تماس هستند زیرا ما تجربه نصب ۲۰ خط احیای مستقیم را در کارنامه داریم. به گفته وی، با توجه به بروز بحران در ایران برای شرکت‌های مهندسی، به‌عنوان عضو انجمن نفت و گاز پتروشیمی، پیش‌بینی می‌کنیم که با بی‌رمق شدن بخش فنی مهندسی ایران در یکی دو سال آینده مواجه شویم؛ زیرا در یک سال گذشته در ۱۰مناقصه شرکت کردیم؛ اما هیچ موردی از آنها به نتیجه نرسیده است. رئیس هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت: دولت باید تدابیری بیندیشد و با ترغیب شرکت‌های ایرانی توان مهندسی مان را حفظ کنیم. هم اکنون سرمایه‌گذاری در بخش نفت و فلزات بسیار اندک است. این درحالی است که ایران در دنیای مهندسی یک شاخص است و هیچ‌کدام از همسایگان ما از قدرت مهندسی مشابه برخوردار نیستند، قدرت مهندسی کشور ما در صنایع نفت و گاز و فلزات با قدرت مهندسی روس‌ها در منطقه قابل رقابت است.

وی تاکید کرد: برای حفظ توان مهندسی در داخل کشور در آینده باید پروژه‌هایمان را تحت هر شرایطی ادامه دهیم. شرکت‌های مهندسی ایران در دنیا شاخص هستند و از این رو باید پروژه‌های نفتی و گازی که برای کشور بسیار اهمیت دارد توسط شرکت‌های مهندسی داخلی مدیریت شوند.  به گفته لنکرانی هم اکنون بسیاری از شرکت‌های مهندسی در کشور می‌توانند ۶۰ تا ۷۰ درصد پروژه‌های نفتی را مهندسی و اجرا کنند. اما امروزه این توان مهندسی شدیدا در معرض تهدید قرار گرفته است. براین اساس توصیه می‌شود برای برون رفت از چالش پیش‌رو در این حوزه، دولت برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های فلزات، معادن، نفت و گاز را در کشور تدوین کند. حتی برخی بخش‌ها از جمله سیستم بانکی را مکلف کند تا منابع خود را به این زمینه‌ها اختصاص دهند. باید تدابیر لازم از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اندیشیده شود.