معاون اسبق وزیر صمت تصریح کرد که عرضه کالا در بورس بی‌شک در شفافیت قیمت موثر است، به‌خصوص اگر تعداد عرضه‌کننده‌ها زیاد باشد زیرا همه می‌دانند که فلان کالا امروز در بورس با چه قیمتی معامله شده است پس تابلوی بورس برای خرده‌فروشان یا خرده‌خریداران هم قیمت واحدی را در بازار مشخص می‌کند. خسروتاج با بیان اینکه به احتمال زیاد عرضه پسته در بورس با استقبال روبه‌رو خواهد شد گفت: به‌طور طبیعی بخشی از فعالان بازار پسته می‌خواهند از تعهدات حین معامله مطمئن شوند؛ به‌طوری‌که تاکنون خریداران زیادی پس از تسویه معامله با کیفیت پایین محصول خریداری‌شده برخلاف توافق اولیه مواجه شده‌اند که این گروه از مکانیزم بورس و وجود ضمانت‌نامه‌ها و نقش کارگزاران در بورس استقبال خواهند کرد. او درباره احتمال استقبال تولیدکنندگان از معاملات پسته اظهار می‌کند که بعید می‌دانم مشکلی در عرضه بورسی پسته ایجاد شود. ساختار بازار پسته ما از قدیم این‌گونه بوده که پسته‌ای را که روی درخت بوده از باغدار می‌خریدند و برای صادرات آن در مرحله پس از برداشت، برنامه‌ریزی می‌کردند؛ اکنون نیز این روند می‌تواند از طریق بورس انجام شود.

 خسرو‌تاج ادامه می‌دهد: این اصل بازار است؛ اغلب صادرکنندگان ترجیح‌شان این است که کالا را به قیمت حداقلی بخرند تا بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند حالا ممکن است رقابت چندان هم نزدیک نباشد و صادرکنندگان تمام این تفاوت قیمت را به شکل سود برای خودشان داشته باشند یا ممکن است رقیبانی داشته باشند با قیمت‌هایی پایین‌تر که آنان را مجبور کند در فشار، قیمت خود را پایین‌تر آورند تا بتوانند در بازار صادرات کنند. قائم مقام پیشین وزیر همچنین عنوان می‌کند: در اینکه صادرکننده به‌دنبال خرید کالا با قیمت ارزان است تا بتواند با بازار جهانی رقابت کند شکی نیست، چون این اصلی است که در همه کالاها مطرح است. تمام بازار به اصل قضیه عرضه و تقاضا برمی‌گردد؛ مثلا سال گذشته محصول پسته کم بوده و چون محصولش کم بوده تقاضا مثل سابق وجود داشته پس قیمت کالا بالا رفت. اما امسال محصول پسته زیاد است و به همین دلیل خود تولیدکنندگان باهم رقابت می‌کنند و قیمت پایین می‌آید، بنابراین این اصل باید در بورس مدنظر قرار گیرد.

وی می‌افزاید: در درجه اول قیمت متاثر از مکانیزم‌های عرضه و تقاضا است. حالا اگر به هر دلیلی در این مکانیزم خللی ایجاد شود ممکن است برای کوتاه‌مدت مکانیزم قیمت‌ها نتواند خوب عمل کند. در عین حال، بورس می‌تواند از نظر قیمت بازار را به سمت عادلانه شدن هدایت کند و در فرآیند خرید فروش محصول، اطمینان ایجاد کند.  خسروتاج می‌گوید: در بورس باید عرضه‌کننده محصول را ارائه دهد و قیمت پایه بگذارد، اگر خریدار داشت که معامله انجام می‌شود اما اگر نداشت باید دید تولیدکننده تا چه زمان روی آن قیمت صبر می‌کند. مسلما اگر محصولش فروش نرود مجبور است آن را به قیمت پایین‌تری در بورس بفروشد، بنابراین قیمت واقعی را همواره عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌کند. رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت ادامه می‌دهد: آمریکا شدیدا به سمت تولید صنعتی پسته حرکت کرده است. اگر باغات کالیفرنیا را ملاحظه کنید، می‌بینید که تمام باغات آنان به‌صورت ماشینی برداشت می‌شوند و همه چیزشان الکترونیکی است اما روش ما هنوز سنتی و دستی است. همچنین ما مشکل آب داریم که آنها این را هم ندارند. اینها باعث می‌شود بهره‌وری تولید و بهداشت بالاتر باشد که معتقدم عرضه پسته در بورس می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک ‌کند.

خسروتاج موفقیت بازار پسته ایران در رقابت با بازارهای جهانی را مشروط می‌داند و خاطرنشان کرد: با وجود همه عوامل برتری پسته ایران در جهان و حتی در صورت قیمت پایین محصول ایران، اما اگر ما مقررات و ضوابط بهداشتی را رعایت نکنیم در رقابت با بهترین‌ها از صحنه عقب خواهیم افتاد؛ به همین دلیل یکی از مواردی که امروز برتری پسته آمریکا نسبت به ایران را می‌تواند تضمین کند، کنترل نکات بهداشتی است؛ در این زمینه با توجه به عرضه محصولات استاندارد و با مشخصات معین در بورس‌کالا، این بورس می‌تواند در موفقیت صادرات پسته ایران و رقابت با آمریکا نقش ویژه‌ای ایفا کند.