این گزارش می‌افزاید سرمایه‌گذاران با گذشت زمان و افزایش خطرات اقتصادی مثل ریسک‌های تجاری یا رکود، حاضر به سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی از جمله فولاد نخواهند بود و این مساله برای این صنعت در دنیا خطرناک است. این درحالی است که در یک سال گذشته چین تلاش کرده بود تا با ارائه بسته‌های محرک اقتصادی مانع از افت بیشتر اقتصادی خود شود اما مشکلات تجاری باعث شد که اکنون اعداد و ارقامی را تجربه کند که در دو سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. با این حال چین قصد ندارد این برنامه‌ها را متوقف کند و کارشناسان معتقدند شاید این تنها راه نجات بازارهای کالایی به‌خصوص فولاد باشد.

در شرایط کنونی و پیرو تعرفه‌های آمریکا روی بخش‌های مختلف، چین تلاش خواهد کرد تا به سمت افزایش توان داخلی اقتصاد خود برود و این موضوع به تحریک بیشتر پروژه‌های زیربنایی و ساخت‌وسازها منتهی می‌شود که این مساله می‌تواند تعادل را در اقتصاد این کشور برقرار کند. کارشناسان بازار جهانی فولاد در این رابطه می‌گویند یک تهدید برای صنایع فولادی دنیا افزایش موجودی‌های انبار است و کاهش تقاضا به هر دلیلی می‌تواند این شرایط را بدتر کند که نتیجه آن سقوط بیشتر قیمت‌ها است. به عقیده آنها این مساله اکنون برای فولادسازان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. موجودی انبارها پیش از این برای ۲۱ روز کفایت می‌کرد و این رقم اکنون به ۳۵ روز رسیده است که به گفته مدیر انستیتوی توسعه و رشد فولاد افزایش موجودی باعث فشارهای تازه قیمتی برای تولیدکنندگان خواهد شد. او می‌گوید انتظار می‌رفت در فصل تابستان تقاضای فصلی باعث بهبود وضعیت این بازار شود اما این‌طور نشد و باید گفت تقاضا قابل‌توجه نبود. این مساله در اغلب بازارها از چین گرفته تا هند و ترکیه و برزیل و روسیه و... مشهود است و تقاضا در اکثر کشورهای جهان در فصل تابستان پایین‌تر از برآوردها بوده است.

در برزیل کاهش تقاضای فصلی باعث شده تا تولیدکنندگان در وضعیت تولید محافظه‌کارانه‌تر عمل کنند. گفته می‌شود در این کشور کاهش ساخت‌وساز عامل اصلی کاهش تقاضا بوده است زیرا صادرات نقش چندان برجسته‌ای در حمایت از قیمت‌های فولادی ندارد. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان عرضه‌ها را محدود کنند و با ظرفیت‌های پایین‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

شرکت‌های تولیدی فولاد در روسیه نیز اعلام کرده‌اند حاضر نیستند در چنین شرایطی ظرفیت تولید فولاد را افزایش دهند زیرا ساخت‌وساز در این بازار کاهش یافته است. البته کارشناسان می‌گویند بازار ساخت‌وساز به‌طور سنتی در روسیه آرام است و از این نظر چیز جدیدی نیست.  بررسی‌ها روند حرکت بازار هند را نیز کند نشان می‌دهند. عرضه‌کنندگان معتقدند نشانه محکمی از رشد تقاضا دیده نمی‌شود و شرکت‌ها تلاش می‌کنند با کنترل موجودی انبارها زیان‌های احتمالی را پوشش بدهند. به‌دلیل بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در ماه‌های اخیر فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده و پیش‌بینی می‌شود همچنان این توقف ادامه داشته باشد. در نتیجه تولیدکنندگان به‌دنبال عرضه محصولات خود به بازارهای صادراتی هستند تا بتوانند مانع از زیان خود شوند. این اقدام هم باعث شده تا فشارهای قیمتی در بازارهای جهانی افزایش یابد.

در ترکیه هم نگرانی‌ها افزایش یافته است. بازرگانان این کشور می‌گویند تقاضا در فصل تابستان در این کشور کاهشی بوده است. تغییرات ارزش لیر در این کشور عامل مهمی برای تغییرات تقاضا بوده است ولی با اینکه اکنون ارزش پول این کشور نسبتا ثابت مانده اما همچنان تقاضایی وجود ندارد. واردات در شرایط فعلی هم کاهشی بوده ولی عامل مهم بازهم کاهش معاملات در بازار املاک و مستغلات است. این موضوع در مجموع باعث کاهش ساخت‌وسازها شده و نگرانی‌ها را نسبت به آینده اقتصاد ترکیه افزایش داده است. نگرانی برای بازار فولاد زمانی بیشتر می‌شود که برخی خبرها حکایت از احتمال کاهش تولید خودرو در ترکیه دارند. این مساله باعث می‌شود دومین بخش مصرفی فولاد هم درگیر شده و بازهم به افت تقاضا برای محصولات فولادی منتهی شود. این دو موضوع را در کنار افت تقاضای سایر بازارها از ترکیه بگذارید که باعث تضعیف صادرات فولاد توسط این کشور شده است.

در امارات نیز فعالیت‌های عمرانی کاهش یافته است. طبق تحقیقات موسسه MEPS (مرجع بین‌المللی بازار فولاد) پیشرفت قابل‌توجهی در تقاضای بخش‌های پایین‌دست در امارات دیده نمی‌شود ولی انتظار می‌رفت در ماه اوت و به‌خصوص در ماه جاری تا حدی بهبود یابد. همچنان باید تقاضای ضعیف در بازارهای خارجی را بر مشکلات داخلی کشورها افزود.

در آفریقای‌جنوبی هم تمایلات تجاری به‌دلیل کاهش قیمت در بازارهای منطقه‌ای و جهانی کمرنگ شده است. خریداران داخلی معتقدند تلاش‌هایی که تولیدکنندگان در این بازار می‌کنند تا قیمت را افزایش دهند تاثیری روی تقاضا نخواهد گذاشت زیرا اولا در صنایع پایین‌دست رکود دیده می‌شود و ثانیا عرضه‌های زیادی در گذشته به بازار صورت گرفته و حالا این میزان موجودی باعث بروز مشکل شده است. به عقیده آنها مادامی که بازار داخلی تقویت نشود و سطح تولید کاهش نیابد بازار به تعادل نمی‌رسد تازه آن موقع هم معلوم نیست افزایش قیمت بالاتر از حد میانگین باشد.

در مکزیک نیز خریداران تصمیم گرفته‌اند خریدهای خود را به تعویق بیندازند و منتظر آینده قیمت‌ها بمانند. قیمت‌های پیشنهادی از بازارهای خارجی هم برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست که این موضوعات باعث شده تا فروش‌های خارجی هم چنگی به دل نزند. در اوکراین نیز با توجه به کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز و بازار غیررقابتی صادراتی شرایط متفاوت از سایر جاها نیست. انجمن ملی تولیدکنندگان فلزی این کشور معتقد است در ماه ژوئن میزان تولید فولاد در مقایسه با ماه قبل از آن ۸/ ۱۳ درصد کاهش یافته که این را باید اولین نشانه‌های افت در بازار این کشور دانست.

 

12-02