به گزارش «دنیای اقتصاد» این جلسه صبح روز گذشته در حضور مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی معادن و فلزات، عمران آب خلیج‌فارس، بانک سپه و سرمایه‌گذاری امید و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو برگزار شد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» در حالی که سهامداران عمده شرکت گل‌گهر و اعضای هیات مدیره و مدیران مجتمع و زیرمجموعه‌های گل‌گهر روز گذشته در جلسه معارفه مدیرعامل جدید حضور داشتند، حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر با تاکید بر خدمات ناصر تقی‌زاده در دو مرحله حضور وی در گل‌گهر گفت: بهتر است از وی در مسوولیت‌های بزرگ‌تر بهره گرفته شود. حسن‌پور با اشاره به این موضوع که تغییر در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی امری بدیهی است، گفت: طرح‌هایی که با حضور تقی‌زاده در گل‌گهر کلید خورد در اصل طرح‌های کلیدی برای استان کرمان است، از مهم‌ترین آنها اجرای پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به این منطقه است که این پروژه خود به تنهایی ۸ هزار نفر را در مناطق مختلف جذب کرده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در ادامه از جمشید ملارحمان خواست برای بهبود روند کاری دراین بنگاه اقتصادی، شرکت‌هایی که ارزش آنها زیر یکصد میلیارد تومان است به بخش خصوصی واگذار شوند. حسن‌پور معتقد است که باید معضل عدم اعتماد به بخش خصوصی مرتفع شود تا پول‌هایی که در اختیار مردم است صرف سرمایه‌گذاری توسعه ملی شود. وی ادامه داد: به‌طور مثال طرح انتقال آب از عهده یک شرکت و کنسرسیومی که اکنون سهامداران طرح انتقال آب هستند خارج است و برای سرعت در اجرا و به بهره‌برداری رسیدن آن به یک اقدام ملی نیاز است. وی با اشاره به این موضوع که گل‌گهر یک ابر‌پروژه را در دست اجرا دارد، تاکید کرد که همه سهامداران این طرح (ملی مس، چادرملو و گل‌گهر) باید به‌طور یکسان همکاری و همیاری کنند تا طولانی شدن پروژه و صرف زمان منجر به ایجاد هزینه‌های جدید نشود.

وی گفت: علاوه بر این، ۴۰۰ معدن در سیرجان وجود دارند که برخی از آنها هنوز فعال نشده و می‌توان با کمک بخش‌خصوصی آنها را به بهره‌برداری رساند. یاری، مدیرعامل شرکت انتقال آب خلیج‌فارس با اشاره به این موضوع که سهامدار خط انتقال آب و شیرین‌سازی همزمان تمامی موانع را پشت‌ سر گذاشته‌اند، تصریح کرد: در این پروژه با نگاه به آینده سرمایه‌گذاری شده است و در بخش سرمایه‌گذاری هر سه شرکت گل‌گهر، چادرملو و ملی مس موانع پیش رو را هموارسازی کردند. در همین حال از دولت انتظار می‌رود که به یاری این طرح آمده و در کوتاه‌شدن زمان پیشرفت پروژه‌ها کمک کند. وی گفت: تا این مرحله از فعالیت پروژه دولت کمک‌رسانی داشته و سهامداران نیز به تعهدات خود پایبند بوده‌اند. یاری با اشاره به این مطلب که مدیران در این پروژه آبدیده شده‌اند و در منطقه سیرجان تعداد زیادی از افراد به تخصص‌های لازم دست یافته‌اند، اظهار کرد: طرح انتقال آب به صنایع جنوب‌شرق و شیرین‌سازی آن قابل تکرار است و این امکان وجود دارد که در سایر نقاط کشور نیز به اجرا درآید.

 از دیگر سهامداران عمده گل‌گهر شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات است که مدیرعامل این شرکت از تقی‌زاده به‌عنوان مدیری جسور و شجاع یاد و عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران در کشور به دلیل شرایط موجود و بحث‌های نظارتی در انجام کار ترجیح می‌دهند که سمت خود را حفظ کنند تا اینکه کاری از پیش ببرند.عصاری بر این باور است که چنین مدیران جسوری باید مورد تکریم واقع شوند، زیرا به هر حال دیکته نانوشته غلط ندارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تصریح کرد: اقداماتی که در گل‌گهر به انجام رسیده تنها محدود به توسعه استانی نبود و این توسعه در مسیر زنجیره ارزش فولاد و حتی به‌طور کلان در سطح ملی اثرگذار بوده است. وی گفت: خوشبختانه مدیرعامل جدید نیز یکی از چهره‌های خوب بخش معدن است و اکنون با جایگزین شدن وی به جای تقی‌زاده، طرح‌هایی که در زمان وی و محمد جلال‌مآب کلید خورد به خوبی هدایت می‌شود.

 حسنعلی قنبری، مدیرعامل بانک سپه در این جلسه با اشاره به این موضوع که با وجود اینکه مدت‌هاست مطرح است که بانک‌ها نباید نقش بنگاه‌داری داشته باشند، اظهار کرد: یکی از نمونه‌های بارز سرمایه‌گذاری بانک در بخش صنعت و معدن همین شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو است که اکنون جایگزینی معدن با نفت بسیار حائز اهمیت است و توانسته با استفاده از منابع مردمی نیاز مالی خود را تامین کند.

وی از گل‌گهر به‌عنوان پدیده‌ای که از روش‌های نوین در معدن‌داری بهره می‌گیرد یاد کرد و گفت: با روش‌های نوینی که گل‌گهر در پیش گرفته است به زودی شاهد چند برابر شدن ارزش آن خواهیم بود. در پایان ملارحمان درخواست کرد تا سهامداران شرکت او را امانتدار خود بدانند. وی بر این باور است که سازماندهی در گل‌گهر می‌تواند از بروز رویدادهای زیانبار جلوگیری کند. ملارحمان تاکید کرد: «جریان نقد» در یک شرکت بسیار بااهمیت است و یک مدیر باید هر روز صبح بر پایه جریان نقدی شرکت برنامه‌های توسعه‌ای خود را بچیند و تصمیم‌های درست بگیرد. در این جلسه خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، امیرحسین نادری مشاور هیات عامل ایمیدرو و مدیران شرکت‌های تابعه گل‌گهر حضور داشتند. ملارحمان در حالی این شرکت را تحویل می‌گیرد که گل‌گهر ارزش روز بازار به میزان ۳/ ۳۱۸ هزار میلیارد و سرمایه‌ای بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد ریال در اختیار دارد.