به گزارش «دنیای اقتصاد» سال گذشته انواع محصولات فولادی نظیر میلگرد، ورق گرم و سرد، بیلت و بلوم و اسلب با رشد همراه بودند این در حالی است که تیرآهن و ورق‌های پوشش دار کاهش را تجربه کردند. میزان تولید میلگرد در سال گذشته به ۷ میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید که با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. در همین حال ورق گرم و سرد نیز به ترتیب ۷ میلیون و ۹۴۳ هزار تن و ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار تن بود که رشد ۳ و ۱۰ درصدی را تجربه کرد. بیلت و بلوم نیز با رشد ۲۲ درصدی در سال گذشته معادل ۱۴ میلیون و ۱۶۸ هزار تن تولید شد.  این در حالی است که صادرات بیلت و بلوم فولاد خوزستان، فولاد خراسان و کاوه‌جنوب کاهش داشت. اسلب نیز به میزان ۱۰ میلیون و ۵۰۲ هزار تن تولید شد که نسبت به سال قبل رشد ۳ درصدی را تجربه کرد. تولید‌کنندگان اسلب نیز در سال گذشته کاهش صادرات داشتند. در همین حال تیرآهن که مصرف ساختمانی دارد در سال گذشته با افت ۸ درصدی به میزان ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار تن تولید شد.

ورق‌های پوشش‌دار نیز که عمده مصرف آن در صنعت خودرو و لوازم خانگی است با کاهش تولید ۱۰ درصدی به ۷۶۹ هزار تن رسید. در همین حال تولید آهن اسفنجی در سال گذشته با رشد همراه شد، این در حالی است که در سال‌های گذشته با کمبود این محصول در داخل مواجه بودیم که با به تولید رسیدن برخی واحدها در سال گذشته میزان تولید این محصول به ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن رسید و رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرد. این ماده اولیه مورد نیاز اغلب واحد‌های فولادی است. سال گذشته وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت سیاست سختگیرانه‌ای را در قبال صادرات این محصول در پیش گرفت که این سختگیری‌ها برای سال‌جاری نیز ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند با توجه به رشد تولید و تاکید بر تداوم این رشد از سوی دولت و کاهش آمارهای صادرات به دلیل تحریم‌های مستقیم فلزات و فولاد و سخت شدن مراودات بانکی و حمل‌ونقل بین‌المللی به نظر می‌رسد برای متعادل‌سازی بازار فولادی دولت بهتر است در سیاست‌های سختگیرانه درخصوص صادرات تجدید نظر کند. در این بین برخی شرکت‌های بخش خصوصی هنوز راه‌هایی برای مراوده در بازارهای جهانی دارند که بهتر است با سختگیری‌های داخلی مانع صادرات آنها نشد. این در حالی است که در سال‌جاری واحدهای فولادی بزرگ ملزم به عرضه در بورس کالا شدند و صادرات آنها منوط به آن میزان عرضه‌ای است که در بورس داشته باشند.

12 (4)