حمایت ویژه شورای عالی معادن از کوچک مقیاس ها

به گزارش خبرنگار ما، سید‌رضا عظیمی، مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت: هدف اصلی فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس است؛ از این رو با مصوبه فوق زمان اجرای هماهنگی اداری از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک در پایان سال ۹۶ درخصوص احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس افزود: این تفاهم‌نامه‌ها در راستای فعال‌سازی معادن کوچک، افزایش سطح اشتغال، افزایش تولیدات معدنی، حل مشکلات معادن کوچک و در نهایت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و به منظور استفاده بهینه و به‌کارگیری پتانسیل‌ها و توانایی‌های علمی ـ اجرایی موجود، بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خانه معدن ایران و شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاور میانه (میدکو)، شرکت گل گهر و انجمن سنگ آهن ایران امضا شد. به گفته عظیمی، پس از امضای تفاهم‌نامه‌های فوق وزارت صمت موضوع تفاهم‌نامه‌های مشترک را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ کرد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز به‌عنوان مجری و هماهنگ‌کننده طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس منصوب شد. مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این طرح تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات وسیع و مفیدی از معادن کوچک ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، زنجان، خراسان جنوبی و مرکزی آماده شده به‌طوری که نوع ماده معدنی، ذخایر، عیار و نیاز‌های فعال‌سازی آن معادن مشخص شده‌اند. وی افزود: با توجه به شرایط سال گذشته ما تقریبا ۱۰۲ محدوده‌ معدنی را که از ظرفیت خوبی برخوردار بودند بررسی کردیم و هم اکنون در مراحل نهایی شدن برای معرفی هستند.

عظیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: معادن پلاسری استان سیستان و بلوچستان از پروژه‌های موفقی بود که به نتیجه رسید و با حدود ۴ معدن‌ توافق صورت گرفت و ۶ معدن دیگر در حال نهایی شدن هستند.وی از راه‌اندازی نخستین معدن غیر فعال از معادن پلاسری استان سیستان و بلوچستان در روز‌های آینده خبر داد و افزود: به این ترتیب هر ماه شاهد راه‌اندازی یکی از معادن فوق خواهیم بود.مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس خاطرنشان کرد: امسال همچنین علاوه بر پنج استان سال گذشته، ۱۵ استان دیگر وارد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک می‌شوند و همچنین پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰۰ محدوده‌ معدنی را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوان برای معرفی به سرمایه‌گذار به جمع‌بندی رسید. وی در مورد نحوه مشارکت در معادن یاد‌شده گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ابتدای امر برای مشارکت به‌صورت مستقیم ورود نمی‌کند، ‌اما زیرساخت‌های لازم برای فرآیندهای اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم میان سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیر و مجری را فراهم خواهد کرد.  وی با اشاره به اینکه در برخی محدوده‌ها سنگ‌آهن‌های هماتیتی نیز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط تکنولوژی و دانش فنی موجود در کشور می‌توان با ایجاد کنسرسیوم میان شرکت‌های بزرگ و با مشارکت آنها در محدوده‌هایی نظیر استان هرمزگان یا استان زنجان که دارای معادن هماتیتی هستند، واحدهای فرآوری یا به‌صورت سیار یا به‌صورت ثابت ایجاد کرد تا بتوانند در راستای فرآوری و توسعه‌ معادن هماتیتی شروع به کار کنند.  وی در مورد نگرانی برخی از معدن‌داران برای مشارکت با شرکت‌های بزرگ معدنی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که شرکت تهیه و تولید در این باره لحاظ کرده این است که خرید و فروش یا واگذاری معدن به هیچ وجه در برنامه‌‌های کاری ما نیست و هدف اصلی صرفا توانمندسازی معدن‌داران است.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در‌باره مرجع داوری و حل اختلاف میان معدن‌دار و سرمایه‌گذار افزود: این موارد بر ‌عهده‌ خانه معدن ایران و مجامع قانونی است و در قرارداد‌ها نیز به موضوع توسعه‌ و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس اشاره می‌شود و یک نسخه از این قرارداد در پرونده‌ این مجموعه‌ها در سازمان صمت استان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، هم اکنون معادنی که پروانه‌ بهره‌برداری دارند اما غیرفعال هستند یا معادن زیر ظرفیت از اهداف ما برای فعال‌سازی هستند و در حال حاضر برای شروع کار معادنی را که اغلب بازار مصرف خوبی اما ریسک کمتری دارند برای کمک وارد مدار کردیم تا درصد ریسک‌شان کاهش یابد و فرهنگ‌سازی اولیه نیز ایجاد شود. وی با اشاره به نبود استاندارد مناسب برای معرفی محدوده معدن‌دار به سرمایه‌گذار در کشور گفت: در‌صدد هستیم تا مدل‌هایی را از فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم البته هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بستر مناسب را برای ایجاد زبان مشترک میان معدن‌دار و سرمایه گذار در طرح فراهم کنیم.

عظیمی به خلأ شرکت‌های استارت‌آپی در بخش معدن اشاره کرد و گفت: تا‌کنون نتوانستیم فرصت‌های استارت‌آپی را خوب معرفی کنیم. استارت‌آپ‌ها می‌توانند به‌عنوان اصلی‌ترین هماهنگ‌کننده‌ بین سرمایه‌گذار، معدن‌دار و مجری قرار بگیرند. همچنین شرکت‌های استارت آپی می‌توانند در زمینه‌های مختلف کارشناسی بخش معدن نظیر برآورد قیمت معدن، کیفیت معدن و ماده معدنی و قابلیت فرآوری مواد معدنی ورود کنند، زیرا تمام آن موارد نیاز به کار کارشناسی دارند.  مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اینکه هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش معدن نداریم، تصریح کرد: البته یک صندوق در حال شکل‌گیری است و ما کمک کردیم تا زیرساخت‌های اولیه‌ آن آماده شود.  وی با تاکید بر اینکه معادن ما ریسک پذیر هستند، خاطر نشان کرد: از این رو به شدت به صندوق‌های سرمایه گذار خطرپذیر جهت تامین سرمایه اولیه در این بخش نیاز داریم اما با توجه به درآمد بالا و ریسک سرمایه‌گذاری بالایی که دارد اگر نتیجه بدهد، نتیجه‌ آن به ریسک سرمایه‌گذاری‌اش قطعا خواهد چربید. وی در باره سهم معادن کوچک و متوسط مقیاس در تولید مواد معدنی کشور تصریح کرد: هم اکنون عمده‌ تولید ما بر اساس آمار وزارت صمت متعلق به معادن بزرگ، اصلی است که تقریبا خصولتی و دولتی هستند. اما یک پتانسیل بالقوه‌ای در معادن کوچک مقیاس وجود دارد که می‌تواند حجم تولید آنها در آینده با همان معادن بزرگ کشور برابری کنند. مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با تاکید بر اینکه معادن کوچک مقیاس در تولید مواد معدنی کشور سهم دارند، خاطرنشان کرد: ادبیات معادن کوچک‌مقیاس در کشور تازه است اما هم اکنون در فرآیند شروع کارمعادن غیرفعال، زیرظرفیت و مزیت نسبی را قرار دادیم. به گفته وی، معادن بزرگ کشور دارای عیار ثابتی هستند؛ اما معادن کوچک مقیاس چون پراکندگی عیار دارند می‌توانند در تهیه‌ عیارهای ثابت و عیار تعریف‌شده و برندسازی تاثیر بسزایی داشته باشند. از این رو می‌توانند با ورود در این زمینه با ترکیب این مواد عیارهای ثابت و استانداردی را در بازار ارائه دهند.

عظیمی تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون در زمینه مواد معدنی برندسازی انجام نشده است و این امر مستلزم این است که با شرکت‌های بزرگ زمینه همکاری داشته باشند، زیرا آنها محرک اصلی معادن کوچک هستند.  وی گفت: هم‌اکنون سیاست ما این است که برای احیا و فعال‌سازی معادن کوچک از امکانات شرکت‌های بزرگ نظیر واحد R&D، تکنولوژی‌، زیرساخت‌های موجود زیر ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم تا معادن کوچک بتوانند فعال شوند.  وی به حمایت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی اشاره و تصریح کرد: به‌عنوان بازوی کمکی از طرف ایمیدرو فرصت بسیار خوبی است که باید از آن برای طراحی واحدهای فرآوری سیار و تست تکنولوژی استفاده کرد.  عظیمی با اشاره به اینکه نقطه‌ قوت کار ما بررسی‌های کلینیکی هست، خاطرنشان کرد:به‌عنوان مثال در یکی از موارد که با مشکل مواجه شده بودیم با یک روش تهاتر نسبت به حل آن اقدام شد. زیرا یکی از مهم‌ترین وظایف ما به‌عنوان مجری فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس این است که تضییع ذخیره صورت نگیرد و ماده معدنی اکتشاف شده را به نحو احسن بتوان استحصال کرد و در راستای توسعه‌ اشتغال کشور و آبادی مناطق‌ محروم گام برداشت.