موضوع ونزوئلا که روابط آمریکا، روسیه و کشور نفتی ونزوئلا و برخی شرکای این کشور را در آن منطقه مشخص می‌کند مساله با‌اهمیتی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. افت این شاخص در حال‌حاضر می‌تواند محرک مهمی برای بازارهای کالایی باشد که قیمت را در این بازارها با افزایش روبه‌رو‌ سازد. در این گزارش و در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که این موضوع آیا روی بازارها نیز اثر گذاشته یا خیر. مساله دیگر اما افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. در مجموع بازار جهانی نفت در یک ماه گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است ولی این روند در هفته قبل مسیر سرازیری را در پیش گرفته بود که ناگهان در روز جمعه با وقایع ونزوئلا بازار بار دیگر با رشد روبه‌رو شد. آمریکا ونزوئلا را تهدید کرده که صادرات نفت ونزوئلا را تحریم خواهد کرد. این موضوع در کنار نگرانی‌هایی که از قبل در خاورمیانه درباره احتمال کاهش صادرات نفت ایران وجود داشت در مجموع باعث شده که قیمت نفت مسیر افزایشی را ترجیح دهد. قیمت نفت برنت در آخرین روز معاملاتی هفته قبل به ۶۱ دلار و ۴۱ سنت رسید و نفت آمریکا نیز ۵۳ دلار و ۵۵ سنت معامله شد. با این حال به گفته کارشناسان باید دید روز دوشنبه چه تغییری در بازارها و وقایع سیاسی مرتبط با ونزوئلا به وقوع خواهد پیوست.

اما نگاهی به معاملات بازارهای کالایی جهان نشان می‌دهد این دو فاکتور به‌خصوص کاهش شاخص دلار نقش مهمی در رشد اغلب فلزات پایه ایفا کرده است. به عقیده کارشناسان اگر وضعیت ادامه یابد افزایش قیمت نفت نیز به سرعت به این متغیر افزوده می‌شود که نتیجه آن نیز رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازارها است. روز جمعه مس ناگهان با ۴/ ۲ درصد رشد قیمت همراه شد که یکی از بزرگ‌ترین‌ جهش‌های قیمتی روزانه برای این بازار محسوب می‌شود. به این ترتیب قیمت هر تن فلز سرخ روز جمعه به ۵ هزار و ۹۰۰ دلار رسید. نگاهی به بازار آتی این فلز نیز نشان می‌دهد خریداران انتظار دارند قیمت در هفته‌های پیش‌رو هم افزایشی خواهد بود. بهای هر تن آلومینیوم نیز امروز ۸/ ۱ درصد رشد را در کارنامه خود به ثبت رساند و هزار و ۸۷۳ دلار به ثبت رسید. سرب و نیکل نیز در روز جمعه در محدوده یک‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به ترتیب با قیمت‌های ۲ هزار و ۷۵ دلار در هر تن و ۱۱ هزار و ۷۰۷ دلار در هر تن معامله شدند.

در این میان البته بودند فلزاتی که با کاهش قیمت روبه‌رو شدند، به‌عنوان مثال کاهش قیمت یک درصدی قلع در روز جمعه یا افت نیم درصدی روی در این روز از جمله این موارد است. در بازار سنگ‌آهن نیز هفته گذشته در مجموع یک هفته افزایشی بود به‌طوری‌که‌ قیمت این کالا بیش از ۶ درصد رشد کرده بود، با این حال روز جمعه این محصول در محدوده یک درصد رشد قیمت را از سر گذراند. به این ترتیب باید گفت دو عامل مورد بررسی در ابتدای این گزارش توانستند اثرات همسویی بر بازار فلزات پایه بر جای بگذارند.

در بازار محصولات کشاورزی نیز قیمت سویا طبق روال صعودی بود. باید گفت به دلیل تاثیرات کمتری که بازار محصولات کشاورزی از موضوعات مختلف می‌پذیرد و اغلب مسائل فصلی و عرضه و تقاضا است که این بازار را هدایت می‌کند، با این حال اغلب محصولات غذایی و کشاورزی با سایر بازارهای کالایی همراه بودند. علاوه بر سویا قیمت کتان یا قهوه یا کلزا و ذرت با رشد در محدوده یک تا یک و نیم درصد همراه بود اما به‌عنوان مثال قیمت گندم بدون تغییر بود یا شکر ۴ درصد افت قیمت را تجربه کرد.

کارشناسان در این بین معتقدند علاوه بر موضوع ونزوئلا هنوز برخی مسائل گذشته از روابط چین و آمریکا گرفته تا روند رشد اقتصادی چین و موضوع برگزیت از اهمیت بالایی برخوردارند که البته در گزارش‌های گذشته به این موارد پرداخته شده است. در این گزارش به‌اختصار به آخرین تحولاتی که در این حوزه‌ها رخ داده، اشاره می‌کنیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ چین اخیرا به آمریکا پیشنهاد داده تا در یک دوره ۶ ساله روند واردات خود از آمریکا را افزایش دهد. بر اساس این گزارش چین وعده داده که میزان واردات خود را از آمریکا طی این مدت به بیش از یک تریلیون دلار خواهد رساند، این در حالی است که تراز بازرگانی دو کشور در سال گذشته ۳۲۳ میلیارد دلار منفی بوده است که چین قصد دارد این کسری را تا ۲۰۲۴ به صفر برساند. در این رابطه مذاکره‌کننده ارشد تجاری چین، معاون نخست‌وزیر، لیو هی، در ۳۰ ژانویه به واشنگتن سفر خواهد کرد تا مذاکراتی ۲ روزه را با نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، انجام دهد.

در مورد برگزیت نیز نگرانی‌ها هنوز به قوت خود باقی است. تحلیلگران معتقدند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با توجه به تاثیراتی که بر بازارهای پولی و مالی دنیا بر‌جا می‌گذارد می‌تواند شرایط پرنوسانی را برای بازارهای مختلف کالایی به همراه داشته باشد.

14