به گزارش «دنیای اقتصاد» اردشیر سعد‌محمدی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه متافو با اعلام این مطلب گفت: صنعتگران باید بدانند در کدام حوزه‌ها می‌توان به توان داخل اعتماد کرد و از تولید داخل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایمیدرو خود نیز در چرخه‌ فولاد کشور حضور دارد، گفت: هم اکنون یکی از مسائل مهمی که باید بسیار مورد توجه جدی قرار گیرد، بومی‌سازی است، همان‌طور که می‌دانید بحث «پرد» به‌عنوان یک سرفصل برای تولید آهن اسفنجی به نام ایران ثبت شده و ما امیدوار هستیم که بتوانیم این تکنیک را برای اجرا در کشورهای دیگر عملیاتی‌ کنیم.

 معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تصریح کرد: ساخت تجهیزات و استفاده از این تکنیک برای کاهش قیمت تمام‌شده تجهیزاتی که بر اثر گذر زمان، موردنیاز در واحدهای فولادسازی است سرفصلی است که می‌تواند از نظر اقتصادی به صنعت فولاد ما کمک کند و باعث شود که علاوه بر سوددهی و سرعت در تامین نیاز این قطعات و تجهیزات، شرایطی را در کشور فراهم کند که به لحاظ اشتغال، بهره‌وری، قیمت و نیز سرعت سهم بسزایی داشته باشد.به گفته وی، باید بتوانیم بخش‌هایی از تجهیزات مورد نیاز را که مصرفی و نیازمند خرید هستند را به صنعتگران برای تولید اعلام کنیم، این خیلی مهم است که صنعتگران بدانند روی چه قسمت و چه نوع فعالیتی باید تمرکز کرد.

سعد محمدی در مورد حمایت صادراتی از صنعت فولاد به‌ویژه در شرایط کنونی تحریم افزود: هم‌اکنون ظرفیت فعلی تولید فولاد در کشور حدود ۳۲ میلیون تن است و قرار است که در افق ۱۴۰۴ به سمت ۵۵ میلیون‌تن فولاد پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه میزان مصرف سرانه فولاد را در شرایط مناسب ۳۰۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در کشور تعریف کنیم (که برای کشورهای پیشرفته به‌طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است،) به این معنی است که می‌توانیم تقریبا حدود ۲۴ میلیون تن مصرف در شرایط ایده آل در کشور داشته باشیم، از این رو به‌طور حتم نیازمند صادرات هستیم. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو میزان صادرات فولاد کشور را در سال گذشته حدود ۹ میلیون تن اعلام و تصریح کرد: به‌طور قطع باید برای جایگزینی در بازار جهان هم برنامه‌ریزی داشته باشیم، به گونه‌ای که علاوه بر شناسایی بازارهای هدف، کیفیت محصولاتمان را ارتقا دهیم و همچنین بتوان مابه‌التفاوت نیاز داخل را تبدیل به ریال کرد تا گردش نقدینگی صورت بگیرد.

به گفته وی، صادرات فولاد موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتری در زمینه تولید ناخالص ملی شده و سهم بخش فولاد کشور را در تراز بالاتری قرار می‌دهد. سعد محمدی تصریح کرد: صادرات به دلیل نقش بسیار اساسی در کشور نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و بازاریابی است و درواقع ما می‌توانیم با تکنیک افزایش کیفی،  این زمینه را در کشور فراهم کنیم.

وی درباره ممنوعیت صادرات شمش از کشور افزود: هدف دولت در ابتدا تامین نیاز داخل است و در صورت تامین بازار داخل صادرات مازاد بر مصرف می‌تواند اتفاق بیفتد. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به اینکه باید نسبت به بازار مصرف شناخت کافی داشته باشیم، تصریح کرد: باید با طرح و برنامه‌ دقیق‌تری در زمینه صادرات موجب شد تا تولیدکننده‌ها بتوانند زمان و گردش نقدینگی خود را بهتر کنترل و مدیریت کنند و ما نیز شرایط مناسب‌تری را برای صادرات فولاد تولید داخل فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد کشور در حال توسعه است، تصریح کرد: از این رو باید نسبت به تولید فولادهای آلیاژی خاص دقت و توجه بیشتری داشت، زیرا ایران به لحاظ تنوع مواد معدنی ظرفیت تولید فروآلیاژهای متفاوتی را در کشور دارد.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: با تولید فولادهای آلیاژی خاص می‌توان سرفصل جدیدی برای صنایع معدنی کشور بازار کرد و همچنین شرایط را برای تبدیل فولاد به قطعات و تجهیزات مورد نیاز فراهم کرد.