به گزارش «کالاخبر»؛ علی پناهی به التهابات اخیر در بازارهای کالایی اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر به دلیل شرایط خاص اقتصادی، توازن عرضه و تقاضا به‌هم خورد اما با نمایان شدن دلایل ایجاد چالش‌ها و ابلاغیه‌های تکمیلی، در عرضه‌های اخیر محصولات پتروشیمی و فلزی شاهد آن بودیم که بازار به سمت تعادل در حرکت است.

وی درخصوص امکان پوشش ریسک به کمک ابزارهای معاملاتی بورس کالا گفت: با کشف قیمت منصفانه در بازار و براساس قراردادهایی همچون معاملات آتی که چند سال از راه‌اندازی آن در بورس کالا می‌گذرد، می‌توان نسبت به پوشش ریسک‌های آینده اقدام کرد. ابزاری که تاکنون برای کالاهایی مثل سکه طلا و زعفران مورد استفاده قرار گرفته و تجربیات خوبی را هم رقم زده است.

پناهی اظهار کرد: قراردادهای آتی و همچنین انعقاد قراردادهای بلندمدت که هم‌اکنون زیرساخت‌های آن در بورس کالا فراهم است، در صورت استقبال تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف از جمله فلزات، به کار گرفته خواهد شد که در این صورت نوسانات مقطعی و حتی شدید قیمت‌ها در بازار به دلیل انعقاد قراردادهای موکول به آینده توسط تولیدکننده و مصرف‌کننده، کمترین تاثیر را در روند تولید خواهد گذاشت.

پناهی تاکید کرد: در معاملات بازار فیزیکی، وقتی کشف قیمت منصفانه صورت گرفت می‌توان قراردادهای نوین را در قالب مشخصات فنی خاص برای هر دارایی پایه تعریف کرد؛ اما این امر مستلزم آن است که برای راه‌اندازی قراردادهای آتی و سایر ابزارهای معاملاتی موجود در بورس متقاضی وجود داشته باشد؛چراکه بورس یک بستر معاملاتی است که با دریافت نظر طرفین یک معامله، امکان استفاده از این ابزار را ایجاد می‌کند.