هشدار «بورس» به بازار فولاد

این روزها یکی از سوالات و ابهاماتی که از سوی کارشناسان و فعالان بازار فولاد به روند تحرکات فعلی این بازار وارد می‌شود و از سوی آنان به‌عنوان سوالی اساسی مطرح می‌شود این است که آیا در رابطه با معامله‌گران رینگ صنعتی بورس کالا و محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن شاهد حضور مصرف‌کنندگان واقعی هستیم یا این بازار نیز با حضور سفته‌بازان اشباع شده است؟ در این رابطه برخی با طرح این موضوع که بخش زیادی از تقاضا که در بورس کالا ثبت شده و دست به معامله میلگرد و مصنوعات فولادی زده‌اند، شرکت‌هایی با کارکرد متفاوت بوده‌اند؛ ‌موضوعی که همچنان به‌عنوان یک ابهام مطرح است و درخصوص مستندسازی آن باید تحقیقات بیشتری کرد، چرا که همین روند را می‌توان به‌عنوان چرخه‌ای در جهت ایجاد تقاضای کاذب و روانی و ایجاد التهاب در بازار فولاد مطرح کرد. به عقیده این گروه، رانت قیمتی بین بورس و بازار که کیلویی هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است باعث وسوسه عده زیادی در بازار فولاد شده است.

تخلیه اندک بازار از تقاضای روانی

روز گذشته به‌زعم فعالان بازار آهن‌آلات، بازار آزاد در فضای رکود معاملاتی قرار گرفت و قیمت‌ها در نزدیکی ۵۰۰ تومان برای کالاهایی که در عرض یک روز هزار تومان افزایش پیدا کرده بود تخلیه و ریزش پیدا کرد، به نوعی که پس از مدت‌ها، خریدار در این بازار توانست قیمت را مشخص کند. فعالان بازار درخصوص جو حاکم بر بازار آزاد فولاد طی روز گذشته بر این باورند با وجود اینکه قیمت دلار تحرکات افزایشی خود را حفظ کرده ولی آهن‌الات نه‌تنها درخواست افزایش قیمتی را از سرنگذراندند، بلکه با روند معکوس نیز روبه‌رو شدند. از طرفی فضای بازار طی روز گذشته فضای مقاومت در برابر کاهش قیمت نیز بود، اما مقاومت برای چه کسانی؟ این روند مقاومتی برای سپرده‌های موهومی صورت گرفت که طی چند هفته گذشته به سودای کسب سود در بازار تزریق شده بودند، به‌طوری‌که یکسری خریدهای از قبل و از سوی واسطه‌ها صورت گرفته بود که به‌دنبال تبدیل وجوه نقد، سرمایه و سپرده‌های موهوم به کالای سرمایه‌ای بوده‌اند. این قشر در مقابل کاهش قیمت آهن‌آلات مقاومت می‌کنند، مقاومتی که در ادامه خود باز هم لایه‌ای دیگر از جو روانی را شکل می‌دهد؛ بر این اساس که چون قیمت دلار افزایشی است، پس کالاهای مرتبط با حوزه فولاد و آهن هم باید افزایشی باشند و در این زمینه مقاومت این افراد در مقابل کاهش قیمت ملموس و محسوس است.

از سویی به گفته فعالان کارخانه‌های مطرح فولادی عرضه‌ها از سمت این کارخانه‌ها در بورس کالا ادامه‌دار خواهد بود تا قیمت آهن به حد معقول خودش برسد، اما سوالی که باز در این رابطه مطرح می‌شود اینکه حد معقول متصور برای قیمت آهن‌آلات چه قیمتی خواهد بود؟ در واقع فعالان بازار بر این باورند قیمت‌ها در میانگین ۲ هزار تومان حباب دارد و به نوعی این قیمت واقعی و صحیح نیست.در این زمینه عرضه‌کنندگان کارخانه‌های بزرگ فولادی به دنبال ایجاد تعادل در زمینه عرضه و تقاضا هستند تا به مصرف‌کننده واقعی پیام‌های مثبتی در جهت پویایی بازار ارسال کنند. در زمینه عرضه شمش و محصولات میلگرد و تیرآهن بیشتر از ۷ هزار تن روی هرکدام از سبدهای عرضه متقاضی وجود نداشت، این روند را در‌واقع می‌توان نشانه‌ بارز و مسلمی در این رابطه دانست که تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد.

جو غالب بر بازار فولاد طی روز گذشته را می‌توان به «توقف روند افزایش هیجانی قیمت» تعبیر کرد، اما در این زمینه بازارها در روزهای پیش‌رو و در تاریخ ۱۳ مرداد که زمان ضرب‌الاجل ابتدایی تحریم‌های آمریکا است ممکن است سناریوی دیگری را در پیش بگیرند. به عقیده کارشناسان بازار فولاد سیگنال‌های هفته آینده (پایان ضرب‌الاجل اولیه تحریم) می‌تواند برای بازار سنگین باشد به‌طوری‌که احتمال رشد مجدد قیمت‌ها در این بازار در هفته آینده وجود دارد که با بازگشت موج نقدینگی به بازار همراه خواهد شد و باید گفت چنانچه این موج در بازار فولاد رخ دهد آخرین تلاش‌های افزایش قیمت در بازار فولاد خواهد بود.

اما در این زمینه چه توجیه و توضیحی در جهت توقف رشد قیمت‌ها وجود دارد؟ کارشناسان بازار می‌گویند به دلیل اینکه بازارها تمام پتانسیل‌های رشد قیمت‌ها را «پیش‌خور» کرده‌اند ممکن است شروع تحریم‌ها اتفاق خاصی را در بازار فولاد در پی نداشته باشد. از سویی جوی که از سوی اقدامات دولت تا به اینجا در بازار فولاد وجود داشت و به نوعی تمرکز و توجه به بخشنامه را مد‌نظر قرار داده بود، پس از این با تمرکز بیشتری با اجرای این بخشنامه‌ها همراه خواهد بود به‌طوری‌که حتی ممکن است با توجه به تجربیات سال‌های ۹۱ و ۹۲ این سخت‌گیری‌ها خیلی بیشتر شود. در کنار این مطلب یک داده دیگر هم بر بازار فولاد تاثیرگذار است و آن «نرخ بازار ثانویه ارز» است، ‌کارشناسان در این باره بر این باورند این نرخ ممکن است به‌صورت مقطعی روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته و پس از آن بازار در فاز ریزش قیمت قرار گیرد.

12-02