تکانه‌های مثبت در بازار جهانی فولاد

 بازار میلگرد ترکیه در چه حال است؟

روزهای اخیر بازار داخلی میلگرد ترکیه فعالیت بیشتری داشته تا بازار صادرات آن. بعید است تا آخر سال تقاضای صادراتی بهتر شود ولی در بازار داخلی فعالیت مطلوب است.قیمت میلگرد صادراتی حدود ۱۰ دلار رشد داشته و به ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب حمل اواسط ژانویه رسیده است. خریداران بیشتر از ۵۱۰ دلار هر تن فوب حاضر به معامله نیستند.در بازار داخلی نیز قیمت ۵۴۷ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب انبار است و کارخانه‌ها تولید دسامبر را پیش‌فروش کرده‌اند. در حالی که دو هفته قبل قیمت تا ۵۲۵ دلار هر تن بود.

  رشد قیمت در بازار بیلت چین

اخیرا قیمت بیلت در بازار داخلی چین در سطوح بالا بوده، چرا‌که عرضه محدود شده و تقاضا بالاست. به گزارش metal expert، در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود تغییر قیمت جدی مشاهده شود. هفته گذشته قیمت بیلت در چین تا ۵ دلار رشد داشته و ۵۷۶ دلار هرتن درب کارخانه شده است. کاهش تولید در استان هبی عرضه را محدود کرده و همین موضوع قیمت‌ها را بالا برده است.در کل انتظار نمی‌رود تا پایان سال بازار تغییر جدی داشته باشد چون روند تغییرعرضه و تقاضا نسبتا یکسان است.

  بازار ورق سی‌آی‌اس رو به بهبود

در بازار صادرات ورق سی‌آی‌اس خریداران به دنبال تخفیف‌های بیشترند و دو هفته اخیر چند معامله نهایی شده که اغلب برای تولیدات دسامبر بوده است. گرچه تخفیف داده شده ولی عرضه‌کننده‌ها نسبت به قیمت معاملات جدید خوش‌بین هستند.به گزارش metal expert، قیمت‌های پیشنهادی ورق گرم تولید دسامبر ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که دو هفته قبل ۵۲۵ تا ۵۴۰ دلار بود. در آینده نزدیک بازار ورق گرم سی‌آی‌اس با توجه به محدودیت عرضه بهبودهایی خواهد داشت. قابل ذکر است ورق سرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز ۵۶۵ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب است.

  بهبود بازار سنگ‌آهن در ابتدای هفته

حاشیه سود بالای فولادسازان چینی همچنان از بازار واردات سنگ‌آهن آن حمایت کرده و قیمت را بالاتر برده است. به گزارش platts (برای پایان هفته میلادی گذشته) آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد موسسه پلاتس ۷۵ سنت رشد روزانه و ۷/ ۵ دلار هر تن خشک رشد هفتگی داشته و ۶۸.۴۵ دلار در هر تن خشک سی اف آر چین شده است.رشد قیمت فولاد و حاشیه سود بالای آن موجب شده فولادسازان چینی توجهی به رشد قیمت سنگ‌آهن نداشته باشند و به تکمیل موجودی انبارها ادامه دهند. اغلب محموله‌هایی که اخیرا خریداری شده برای تحویل ژانویه است و این نشان می‌دهد خریداران سنگ‌آهن منتظر رشد قیمت‌های بیشتری در آینده هستند.افزایش خرید‌های سنگ‌آهن در بازار چین در نقاط شمالی نبوده، چرا‌که کاهش تولید برای مقابله با آلاینده‌ها موجب شده نیاز به سنگ‌آهن بیشتر نداشته باشند.

  مقررات جدید و آرام‌سازی بازار مسکن چین

دولت چین اخیرا اعلام کرده مانع شدت گرفتن خطر سقوط بازار مسکن خود خواهد شد و این کار را با سخت‌تر کردن مقررات موجود و اجتناب از بالا رفتن شدید قیمت مسکن انجام خواهد داد.به گزارش rt.com، ظاهرا مسوولان امر در وزارت مسکن و بانک مرکزی چین به توافق رسیده‌اند تا از طریق طرح‌هایی مانع سفته‌بازی و احتکار در بازار مصالح ساختمانی شوند. آنها اجازه نخواهند داد سرمایه‌ها به‌طور غیر قانونی در بازار مسکن سرمایه‌گذاری شوند و سعی خواهند کرد گردش سرمایه در بازار مسکن با سایر صنایع به توازن برسد.نظارت‌ها برای جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت مسکن نیز شدت خواهد گرفت. در این راستا به دولت‌های محلی نیز تاکید شده در ارائه تسهیلات و رعایت قوانین مربوط به بازار مسکن دقت بیشتری داشته باشند.مدت‌هاست دولت چین نگران است یک شوک شدید و سقوط بازار مسکن روند رشد اقتصادی آن را مختل کند و موجب نا‌آرامی‌های اجتماعی شود. در ماه اکتبر سال جاری قیمت مسکن نوساز در چین ۳/ ۰ درصد رشد داشته و در سپتامبر ۲/ ۰ درصد بالا رفته بود. این روند آرام رشد نشان می‌دهد مقررات  جدید بازار مسکن که اکتبر ۲۰۱۶ معرفی شد در حال پاسخ دادن است. طبق آن مقررات در بسیاری از شهر‌های چین  خرید خانه محدود‌تر شد.