به گزارش «دنیای اقتصاد» در نشستی که از سوی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران برگزار شد، رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار تبیین اثرات معدنکاری در عرصه فرهنگی و اجتماعی شد و گفت: بررسی‌ها حاکی از اثرات مثبت معادن در مناطق مختلف است و این آثار محدود به مسائل مادی نمی‌شود بلکه معادن موجب تحول در عرصه فرهنگ و اجتماع نیز هستند.غلامحسین شافعی در این نشست که برخی مدیران رسانه ملی نیز حضور داشتند به نقش رسانه در تبیین عملکرد مثبت معدنکاری به خصوص در مناطق محروم تاکید کرد و افزود: باید آثار مثبت ناشی از حضور معادن در مناطق نشان داده شوند تا افرادی که در آن مناطق زندگی می‌کنند فعالیت معدنی را هجومی‌ بر اقلیم خود ندانند و آثار مثبت آن را نیز در نظر داشته باشند. وی تصریح کرد: معدنکاری باید به گونه‌ای نشان داده شود که افراد مناطق محروم و دارای استعداد معدنی خود به دنبال کارآفرینی برای اکتشاف و معدنکاری باشند.

وی همچنین خواستار تصحیح نگاه برخی افراد و اقتصاد‌دانان به موضوع خام‌فروشی شد و گفت: متاسفانه برخی اوقات فعالیت معدنکاری را مساوی با خام فروشی می‌دانند که این امر صحیح نیست.رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت مواد معدنی در زندگی روزمره افراد گفت: هر فرد به‌طور متوسط در طول زندگی خود به ۱۴۰۰ تن مواد معدنی، فلزات و سوخت نیاز دارد و براساس سند توسعه پایدار جهان، در سال ۲۰۵۰ حدود ۹ میلیارد نفر جمعیت روی زمین زندگی  خواهند کرد که برای حفظ کسب و کار، به ۳/ ۲ برابر تولید فعلی، منابع نیاز است.بهرام شکوری ارزش مادی کره زمین را ۶ هزار تریلیون دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۳۵۳ هزار میلیارد دلار مربوط به معادن و ۶۱۵ هزار میلیارد دلار مربوط به سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و ۲۷۱ هزار میلیارد دلار مربوط به ارزش درختان و حیوانات کره زمین بوده و ۵ هزار میلیارد دلار ارزش آب‌های زمین است که مقایسه اعداد نشان از سهم ارزش مواد و ذخایر معدنی دنیا نسبت به پارامتر‌های منابع طبیعی و محیط‌زیستی دارد.

وی سهم ایران از منابع طبیعی و محیط زیستی دنیا را تشریح کرد و گفت: ایران یکی از کشور‌های غنی جهان از نظر ذخایر معدنی و منابع انرژی است که می‌تواند در جهت رشد و توسعه کشور از آنها استفاده کرد. سهم ایران از مساحت جهانی یک‌ درصد و سهم ما از سوخت‌های فسیلی دنیا ۹ درصد و از مواد معدنی ۷ درصد و از جنگل‌ها ۳/ ۰ درصد است.

وی همچنین با اشاره به نگرانی‌هایی که درخصوص مصرف آب در حوزه صنعت و معدن کشور وجود دارد، گفت: بیشترین مشکل آب کشور، مربوط به مصرف آب در بخش کشاورزی و ۸۰ درصد اتلاف منابع آبی کشاورزی به علت عدم استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری است. شکوری اظهار کرد: اگر حتی تکنولوژی را در صنعت به نوعی تغییر بدهیم که اتلاف آب نداشته باشیم، نهایت ۲درصد آب صرفه‌جویی می‌شود، اما با تغییر رویه کشت و تکنولوژی در کشاورزی، می‌توان تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی کرد. وی با اشاره به اقداماتی که از سوی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران درخصوص صرفه‌جویی آب انجام شده، اشاره کرد و گفت: نشست‌هایی با همکاری خانه معدن ایران و سایر کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگزار شد و با طراحی پرسشنامه‌ای کامل و تشکیل کارگروه تخصصی و تامین هزینه آن توسط اتاق، با مراجعه به همه واحدهای معدنی و صنایع معدنی، میزان آب مورد نیاز آنها برآورد می‌شود که در آینده با همکاری وزارت نیرو و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای کشور، برنامه‌ریزی جهت توسعه آب انجام گیرد.

وی همچنین به اقداماتی که از سوی معادن درخصوص طرح‌های حفاظت زیست محیطی انجام شده گفت: در سال ۱۳۹۳، ۶۴۳ معدن در اجرای طرح‌های محیط زیستی در مناطق معدنی خود پیشقدم شده و مبلغ ۲۵ میلیارد تومان معادل ۶ میلیون دلار در این طرح‌ها هزینه شد. شکوری همچنین تاکید کرد: سالانه ۱۲ درصد عوارض از فعالیت‌های معدنکاران تحت عنوان حقوق معدنی دریافت می‌شود که این مبلغ باید صرف بازسازی مناطقی که معادن در آنها قرار دارد، شود که متاسفانه این مبلغ از معدنکاران دریافت شده ولی صرف این امر نمی‌شود.  در این نشست کشاورز، مدیر کل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه وجود معادن در اندازه‌های جهانی از موهبت‌های الهی عطا شده به کشور است، گفت: متاسفانه آنچه در اذهان عمومی مطرح است همگی بیانگر اثرات تخریبی این بخش است.

این در حالی است که سهم معادن از تخریب منابع طبیعی بسیار ناچیز است. در این نشست نماینده سازمان محیط‌زیست نیز خواستار آموزش معدنکاران در حوزه حفاظت محیط‌زیست شد و گفت: حفظ محیط‌زیست ضروری است و همه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند چه آنهایی که در عرصه معدنکاری فعالیت می‌کنند و چه کارشناسان سازمان محیط زیست، بهتر است که آموزش‌های لازم را ببینند. وی تصریح کرد: متاسفانه ۱۲ درصد حقوق دولتی سالانه یا توسط معدنکاران پرداخت نمی‌شود یا اگر هم پرداخت شود به سازمان محیط زیست اختصاص داده نمی‌شود. در این نشست همچنین رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی از رسانه ملی که برای ساخت برنامه‌ای درخصوص فعالیت معدنی دعوت شده بود، درخواست کرد تا علاوه بر انعکاس مشکلات و دغدغه‌های معدنکاران به وظایف آنها درخصوص حفاظت از محیط زیست نیز اشاره شود تا فرهنگ معدنکاری صحیح به این صورت ترویج شود.