ایسنا- مجوز صدور و انتشار ابزار فیوچرز بر روی سهام تصویب شد.محمدرضا پور ابراهیمی، عضو شورای عالی بورس گفت: روز گذشته در اولین جلسه رسمی شورای عالی بورس مجوز صدور و انتشار فیوچرز سهام مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد طی حداکثر یکسال ساختار، مکانیزم‌ها و بسترهای این ابزار توسط سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شود. وی راه‌اندازی این ابزار را گام بسیار بزرگی در بازار سرمایه دانست و در خصوص مزایای آن گفت: فیوچرز سهام در بازار به نقدینگی بیشتر بازار کمک کرده و به واسطه آن حجم معاملات در بازار به شدت افزایش می‌یابد، همچنین کمک می‌کند که پوشش ریسک بتواند جایگاه ویژه در بازار پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: البته این ابزار به دلیل الزامات بازار نیازمند ضوابط ویژه‌ای است، از جمله شرکت‌هایی که از این طریق مورد معامله قرار می‌گیرند از نظر توانمندی کاملا شفاف بوده و کمترین زمان بسته شده نماد را داشته باشند همچنین شرکت‌هایی باشند که قیمت سهام آن‌ها از یک وضعیت کارآیی برخوردار بوده و نیز سهام شناور و قابل قبولی داشته و حجم معاملات آن‌ها بسیار زیاد باشد.

پورابراهیمی عنوان کرد: براساس این الزامات پیشنهاد شد که شرکت‌های ویژه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شوند تا برای اولین بار فیوچرز سهام روی سهام این شرکت‌ها انجام شده سپس به سایر شرکت‌‌ها اجازه داده شود که فیوچرز روی سهام آن‌ها مورد معامله قرار ‌گیرد.

عضو شورای عالی بورس در ادامه مشکل فعلی فیوچرز سهام را دامنه مجاز نوسان دانست و توضیح داد: این مشکل تداخل موضوعی پیدا می‌کند زیرا براساس دامنه نوسان قیمت آینده سهم براساس حداکثر و حداقل قابل پیش‌بینی است در صورتی که در فیوچرز نمی‌توان قیمت را پیش‌بینی کرد. به همین دلیل این حداقل و حداکثر قیمت ایجاد مشکل می‌کند.

پورابراهیمی در این خصوص پیشنهاد داد: به تدریج بازار سرمایه را براساس شرکت‌ها دسته‌بندی کرده و در این دسته بندی جدید به شرکت‌هایی که از سهام شناور بالایی برخوردارند و اطلاع رسانی خوبی انجام می‌دهند، مدت زمان بسته شدن نماد آنها کوتاه است، نقدشوندگی سهام بسیار بالایی دارند و معمولا ارزش ذاتی سهم آنها برابر با ارزش ذاتی بازار است اجازه داده شود که دامنه مجاز نوسان از آنها برداشته شود، همچنین هر یک از شرکت‌هایی که بتوانند این شرایط را احراز کنند به حجم شرکت‌هایی که دامنه نوسان از آنها برداشته می‌شود، بپیوندند تا سرمایه‌گذار بداند خرید سهم براساس ویژگی‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت و وضعیت بازار است. به گفته وی این پیشنهاد در حال کارشناسی و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌ و شرایط معامله فیوچرز سهام دقیقا همانند فیوچرز کالا است، اظهار کرد: در حالی که در دنیا فیوچرز روی نرخ بهره و نیز شاخص مورد معامله قرار می‌گیرد برای اولین بار در کشور با تدوین مقررات فیوچرز سهام راه‌اندازی خواهد شد که بعد از راه‌اندازی و آزمایش و شرایط مطلوب معامله گسترش می‌یابد. پور ابراهیمی با بیان اینکه تدوین آیین نامه‌ها و مکانیزم‌های مربوط به فیوچرز سهام در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است، گفت: با تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌ نامه‌های مربوط طی یک سال توسط سازمان بورس استفاده از فیوچرز در بازار سهام همانند بورس کالاموفقیت آمیز خواهد بود.