شکایت زیان‌دیدگان فارکسی پیگیری می‌شود

ایسنا- معاون حقوقی سازمان بورس با تشریح آخرین وضعیت شناسایی شرکت‌های فارکسی، از افراد زیان دیده درخواست کرد که اطلاعات خود را در زمینه فعالیت این شرکت‌ها در اختیار سازمان بورس قرار دهند. محمد رضا فهیمی، آخرین وضعیت شرکت‌های فارکس را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی شرکت‌های فعال در فارکس اطلاعات خود را به سازمان بورس ارائه کردند و سازمان بورس در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و زیان وارده به مشتریان است.

وی با بیان اینکه نتیجه ارزیابی میزان زیان وارده به سرمایه‌گذاران، هنوز گزارش نشده است، عنوان کرد: نوع اقدامات این شرکت‌ها، شیوه‌های کاری غیر معمول بوده است؛ به طوری که ریسک‌های فراوانی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است.

او با اشاره به اینکه ۲۰۰ شرکت در این زمینه شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: برخی از این شرکت‌ها اطلاعات لازم را به بورس ارائه کردند، ولی برخی دیگر شرکت‌های کاغذی بودند که فقط دفتری به عنوان فارکس بازگشایی کرده و فعالیت‌های دیگری انجام می‌دادند.

به گفته معاون حقوقی سازمان بورس بیش از ۱۰۰ شرکت از شرکت‌های شناسایی شده، از این دسته شرکت‌ها بودند که دسترسی به مدیران آنها امکان پذیر نبود.

وی به طراحی سایت ویژه دریافت شکایت از فارکس اشاره کرد و گفت: سایت ویژه دریافت شکایت از زیان دیدگان فارکس طراحی و به سایت سازمان بورس لینک شده است.

وی توضیح داد: هر شخصی که از محل فعالیت اینگونه شرکت‌ها دچار زیان شده است، می‌تواند با مراجعه به این سایت و ارائه اطلاعات در خصوص شرکت و مدیران آنها، به سازمان بورس کمک کند.

معاون حقوقی سازمان بورس با بیان اینکه شناسایی تمام شرکت‌ها زمان‌بر است، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده تقریبا تمامی شرکت‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و سرمایه‌گذاری زیان آور مردم را تهدید نمی‌کند، مگر اینکه شرکت‌هایی به شکل زیر زمینی فعال باشند که هم وطنان می‌توانند در صورت آگاهی از فعالیت این شرکت‌ها به سازمان بورس گزارش دهند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ یک از این شرکت‌ها به صورت رسمی و علنی فعال نیستند و هم وطنان در معرض اینگونه فعالیت‌های زیان آور قرار ندارند. این در حالی است که اطلاعات هم وطنان در شناسایی هر چه بیشتر شرکت‌های فعال می‌تواند موثر باشد.

فهیمی با بیان اینکه اعلام شکایت هم وطنان از فعالیت شرکت‌های فارکس در حد انتظار نبوده است، درخواست کرد: افراد زیان دیده با مراجعه به سایت سازمان بورس نسبت به ارائه اطلاعات در خصوص نوع فعالیت شرکت، زمان مراجعه و نوع قرارداد منعقد شده اقدام کنند و در صورت لزوم مدارک لازم را ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

معاون حقوقی سازمان بورس در ادامه از ارائه درخواست سه شرکت فارکسی برای ایجاد امکان سرمایه‌گذاری در مشتقات ارزی خبر داد و افزود: سه مورد از این شرکت‌ها در نظر دارند تا شکل سالمی از فعالیت‌های ارزی را انجام دهند که در این راستا درخواست خود را به سازمان بورس ارائه کردند.

وی توضیح داد: این شرکت‌ها درخواست‌هایی مبنی بر ایجاد امکان سرمایه‌گذاری در مشتقات ارزی و نه معاملات نقدی ارز ارائه کردند که درخواست آنها توسط سازمان بورس در حال بررسی است.

او اضافه کرد: برای ایجاد این امکان اصلاحاتی در حال انجام است تا معاملات از بعد حقوقی و شرعی پوشش داده شود، بنابراین، این شرکت‌ها باید طرح اصلاحی ارائه کنند تا بتوانند مجوز لازم را از بورس دریافت کنند.

فهیمی خاطرنشان کرد: در این راستا ممکن است بر یکسری مکاتبات استناد شود ولی این مکاتبات در حد مجوز نیست و تنها موافقت اولیه صورت گرفته و هنوز مجوز نهایی صادر نشده است. او با تاکید بر اینکه آغاز فعالیت این شرکت‌ها به صورت رسمی از طریق سازمان بورس اعلام می‌شود، تاکید کرد: از هم وطنان درخواست می‌شود که تا زمان نهایی نشدن مجوز، وجوه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار ندهند.

معاون حقوقی سازمان بورس در مورد زمان راه‌اندازی این نوع شرکت‌ها گفت: در صورتی‌که این شرکت‌ها انگیزه لازم را داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند، تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شوند.