p29 copy

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت بسته‌‌‌بندی

استفاده از هوش مصنوعی در بسته‌بندی به یک جنبه محدود نمی‌شود، برعکس، کاربردهای آن تقریبا تمام فرآیندهای بسته‌بندی را در بر می‌گیرد. فناوری‌‌‌های پیچیده‌‌‌ای مانند دید کامپیوتری، یادگیری ماشینی و پرینت سه‌‌‌بعدی در فرآیندهای منبع‌‌‌یابی، تولید، طراحی، توزیع و بسیاری دیگر کاربرد گسترده‌‌‌ای دارند. در این بخش، پنج جنبه کلیدی را مرور می‌کنیم که به وضوح تاثیر هوش مصنوعی را بر صنعت بسته‌بندی نشان می‌دهد.

1.بهره‌‌‌وری عملیاتی: در قلب نفوذ هوش مصنوعی، بهینه‌سازی و ساده‌سازی فرآیندهای بسته‌بندی نهفته است. به لطف اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، انبارها به دقت ثبت می‌شوند. وظایفی که زمانی به صورت دستی پر زحمت بودند، اکنون به صورت یکپارچه اجرا می‌شوند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، کارآیی را افزایش می‌دهند و استانداردهای کیفیت بی‌عیب و نقص را تضمین می‌کنند. ردپای هوش مصنوعی در  فرآیندهای بسته‌بندی،  قابل مشاهده است:

بهینه‌سازی زنجیره تامین: یکی از محرک‌های کلیدی هوش مصنوعی در رشد بازار بسته‌بندی، افزایش تقاضا برای بهینه‌سازی در زنجیره تامین است. از طریق هوش مصنوعی، کل فرآیند بسته‌بندی از منبع تا توزیع ساده می‌شود.

مدیریت موجودی: از طریق الگوریتم‌‌‌های یادگیری ماشین، داده‌‌‌های فروش قدیمی به طرحی برای سطوح دقیق موجودی تبدیل می‌‌‌شوند. این به پیش‌بینی تقاضا و تنظیم تولید برای به حداقل رساندن ضایعات کمک می‌کند.

تعمیرات قابل پیش‌بینی: با نظارت بر سلامت تجهیزات، هوش مصنوعی به طور پیشگیرانه خرابی‌های احتمالی را شناسایی می‌کند، خطرات خرابی را کاهش داده و برنامه‌های تولید را بهینه می‌کند. این رویکرد فعال، گردش کار بدون وقفه و تخصیص بهینه منابع را تضمین می‌کند.

کنترل کیفیت: در دنیای هوش مصنوعی جایی برای اشتباه وجود ندارد. دید کامپیوتری و یادگیری ماشینی، هر گونه نقص و اشتباهی را با دقت تقریبا کامل تشخیص می‌دهند. کوچک‌ترین ایرادات بسته‌بندی با سیستم‌های بازرسی خودکار هوش مصنوعی قابل مقایسه نیستند.

2.طراحی و برچسب‌‌‌گذاری: دوران طراحی بسته‌بندی استاندارد گذشته است. هوش مصنوعی دوران زیبایی‌شناسی سفارشی را آغاز می‌کند که به جعبه‌ها درخشندگی می‌بخشد. فرآیند طراحی و برچسب‌‌‌گذاری بسته‌‌‌ها در حال حاضر به سطح بالاتری از دقت و پیچیدگی نیاز دارد.

طرح‌های خارج از جعبه: ابزارهای هوش مصنوعی ترجیحات مصرف‌کننده و عادات خرید را تجزیه‌‌‌و‌‌‌تحلیل می‌کنند تا طرح‌‌‌های بسته‌‌‌بندی ایجاد کنند که فریاد می‌‌‌زند: «من را انتخاب کن!» پلتفرم‌‌‌های هوش مصنوعی مولد، مفهوم‌‌‌سازی طراحی و ایجاد ماکت‌‌‌ها را تسریع می‌کنند. نسخه‌‌‌های جدید طرح‌‌‌های بسته‌‌‌بندی را می‌توان به صورت دیجیتالی ایجاد کرد و در زمان و تلاش کمتری به نتیجه رساند.

اتوماسیون لیبلینگ: تولید برچسب‌‌‌ها برای هوش مصنوعی مهم است. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خطاهای دستی در برچسب‌‌‌گذاری تاریخ، اطلاعات محصول، جزئیات مشتری و همه چیز را از بین می‌‌‌برند. مهم‌تر از آن، می‌تواند از انطباق با الزامات نظارتی اطمینان حاصل کند و در عین حال شناخت برند را با طرح‌‌‌های برچسبی نوآورانه و رقابتی، تقویت کند.

بسته‌‌‌بندی هوشمند: ویژگی‌‌‌های هوشمند اکنون می‌توانند در بسته‌‌‌بندی محصول ادغام شوند. در مورد بسته‌‌‌بندی‌‌‌های ضد‌‌‌دستکاری و هوشمند شنیده‌‌‌اید؟ به زودی جعبه‌‌‌های بسته‌‌‌بندی خواهیم داشت که بدون مجوز قبلی باز نمی‌‌‌شوند. مواد بسته‌‌‌بندی که تغییرات دما، رطوبت یا فشار را تشخیص می‌دهند و به طور خودکار تنظیمات را برای محافظت از محتویات خود تنظیم می‌کنند، ما را به آینده بسته‌‌‌بندی عمیق‌‌‌تر هدایت خواهند کرد.

3.شخصی‌‌‌سازی تجربیات مشتری: تاثیر هوش مصنوعی بر تجربیات مشتری عمیق است. شخصی‌‌‌سازی را به سطح بی‌‌‌نظیری ارتقا می‌دهد. طرح‌‌‌های مدرن بسته‌‌‌بندی محصول، مواد، اندازه‌‌‌ها، شکل‌‌‌ها و زیبایی‌‌‌شناسی نوآورانه‌‌‌ای را ارائه می‌کنند که بر اساس ترجیحات فردی طراحی شده‌‌‌اند. با استفاده از داده‌‌‌های مصرف‌کننده، هوش مصنوعی راه‌‌‌حل‌‌‌های بسته‌‌‌بندی را با محتوای بصری و متنی که برای هر مشتری سفارشی‌‌‌سازی شده است، ایجاد می‌کند. بسته‌‌‌بندی هوشمند که دارای کدهای QR و حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی است، می‌تواند باز کردن جعبه محصول را به تجربه‌‌‌ای منحصربه‌‌‌فرد، فراگیر و تعاملی تبدیل کند. بسته‌‌‌بندی‌‌‌های شخصی‌‌‌سازی‌‌‌شده را تصور کنید که رنگ خود را با تغییرات دما تطبیق می‌دهد یا پس از باز کردن، رایحه‌‌‌های دلپذیری را منتشر می‌کند؛ هوش مصنوعی این احتمالات را ملموس کرده است.

4.پایداری و ردیابی: هوش مصنوعی در زمینه پایداری و فناوری زباله پیشرو است. این فقط در مورد کاهش، استفاده مجدد و بازیافت نیست، بلکه در مورد بهینه‌‌‌سازی زنجیره تامین و کاهش ردپای کربن است. نظرسنجی مک‌‌‌کینزی نشان می‌دهد که از هر سه مصرف‌کننده، دو مصرف‌کننده بسته‌‌‌بندی پایدار را در هنگام خرید مهم می‌‌‌دانند. همچنین نشان می‌دهد که مواد تشکیل دهنده محصول نسبت به نوع بسته‌‌‌بندی، شاخص قوی‌‌‌تری برای پایداری است. این چه ربطی به هوش مصنوعی دارد؟ خوب، هوش مصنوعی در تامین مواد سازگار با محیط‌زیست و ارزیابی قابلیت بازیافت بسیار مفید است. همچنین در بهینه‌‌‌سازی طراحی بسته‌‌‌بندی برای کاهش مواد غیر‌‌‌ضروری بسیار مفید است. به عنوان مثال Lenovo را در نظر بگیرید. در سال 2023، آنها از یک سیستم هشدار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کردند که بسته‌‌‌بندی با چگالی بالا را شناسایی می‌کند، مواد بسته‌‌‌بندی را تا 35‌درصد کاهش می‌دهد و از انتشار کربن می‌کاهد. گذشته از این، هوش مصنوعی نیز در زمینه فناوری زباله پیشرو است. این نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمان حفاظت محیط‌زیست ایفا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 به دستیابی به نرخ بازیافت 50 درصدی کمک کند. هوش مصنوعی این کار را با ردیابی مواد بسته‌‌‌بندی از بدو تولد تا بازیافت، شناسایی مناطق برای بهبود و ایجاد پایداری انجام می‌دهد.

5.پشتیبانی مشتری: شرکت‌های بسته‌‌‌بندی با شرکت‌های تجاری در هر اندازه‌‌‌ای سر‌‌‌و‌‌‌کار دارند و با مشتریان به شکل B2C (فروشنده با مشتری)و B2B (فروشنده با فروشنده) معامله می‌کنند. بنابراین پشتیبانی کارآمد از مشتری برای رشد کسب‌وکار ضروری است. برای این منظور استفاده از هوش مصنوعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پشتیبانی مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند سیستم‌های پاسخ صوتی، تعاملات مشتری را افزایش می‌دهد و به تقویت روابط پایدار با برند کمک می‌کند. به‌‌‌ویژه چت‌‌‌بات‌‌‌ها، مشتریان را قادر می‌‌‌سازند تا در هر زمان و هر کجا که هستند به اطلاعات مربوط به بسته‌‌‌بندی دسترسی داشته باشند در نتیجه مشکلات رایج به سرعت حل می‌‌‌شوند و رضایت مشتری را افزایش می‌دهند. از آنجا که شرکت‌های بسته‌‌‌بندی راه‌‌‌حل‌‌‌های پشتیبانی مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، نه تنها رضایت مشتری را افزایش می‌دهند، بلکه بینش‌‌‌های ارزشمندی در مورد رفتار مصرف‌کننده به دست می‌‌‌آورند. این استفاده استراتژیک از هوش مصنوعی راه را برای تعاملات کارآمدتر و شخصی در صنعت بسته‌‌‌بندی هموار می‌کند.

بسته‌‌‌بندی سنتی در مقابل بسته‌‌‌بندی مبتنی بر هوش مصنوعی

برای کمک به درک بهتر اینکه هوش مصنوعی چگونه صنعت را تغییر می‌دهد، در اینجا یک مقایسه مختصر بین روش‌های بسته‌‌‌بندی سنتی و راه‌‌‌حل‌‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آورده شده است.

موانع پذیرش هوش مصنوعی در بسته‌‌‌بندی

بدون شک، هوش مصنوعی در بسته‌‌‌بندی مزایای زیادی برای مشاغل به همراه دارد. با این حال، ما هنوز شاهد پذیرش گسترده آن نیستیم. در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال حاضر از قدرت هوش مصنوعی در بسته‌‌‌بندی‌‌‌های خود استفاده می‌کنند، مشاغل کوچک‌تر با چالش‌‌‌هایی روبه‌رو هستند.

1.هزینه بالا: یکپارچه‌‌‌سازی فناوری هوش مصنوعی مستلزم سرمایه‌گذاری عظیم اولیه در نرم‌‌‌افزار و تجهیزات است. با بودجه محدود و اولویت‌‌‌های دیگر، کسب‌و‌کارهای جدید و شرکت‌های کوچک اغلب قادر به تخصیص منابع برای راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی نیستند. اگرچه مزایای درازمدت جذاب است، اما هزینه‌‌‌های اولیه بسیار زیاد است و به یک مانع بزرگ برای پذیرش تبدیل می‌شود.

2.امنیت داده‌‌‌ها: هوش مصنوعی از داده‌‌‌ها تغذیه می‌کند. از این گذشته، داده‌‌‌ها همان چیزی است که به یادگیری ماشینی و به تصمیم‌گیری دقیق‌‌‌تر کمک می‌کند. این اتکا به حجم انبوه داده می‌تواند به‌ویژه برای بعضی از مشاغل نگران‌‌‌کننده باشد. در برخی موارد، ترس از نقض داده‌‌‌ها و دسترسی غیرمجاز ممکن است اطلاعات حساس را به خطر بیندازند. برای شرکت‌های بسته‌‌‌بندی سفارشی، این شامل فرآیند تولید، معنای محصول و داده‌‌‌های مشتری می‌شود.

3. موارد استفاده به ظاهر محدود: با وجود پیشرفت‌‌‌های اخیر در هوش مصنوعی، بسیاری از شرکت‌های بسته‌‌‌بندی هنوز نیاز مبرم به ادغام هوش مصنوعی را در سیستم خود مشاهده نکرده‌‌‌اند. شاید این به این دلیل است که فرآیندهای سنتی آنها هنوز کار می‌کند و دلیلی برای تغییر آنها نمی‌‌‌بینند. با این حال، امیدواریم که شرکت‌های بیشتری در نهایت نیاز به پذیرش این فناوری را درک کنند زیرا مزایای هوش مصنوعی در بسته‌‌‌بندی آشکارتر می‌شود. اینها تنها تعدادی از موانع متعدد بر سر راه پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بسته‌‌‌بندی هستند. در آینده نزدیک، انتظار داریم که شرکت‌های کوچک‌تر بر این موانع غلبه کنند و پتانسیل‌‌‌های هوش مصنوعی را به حداکثر برسانند.

آنچه در آینده بسته‌‌‌بندی وجود دارد

اعداد و ارقام گویای رشد تصاعدی هوش مصنوعی در بخش بسته‌‌‌بندی هستند. در چشم‌انداز فعلی، ارزش تخمینی هوش مصنوعی در بازار بسته‌‌‌بندی به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی 1.79 میلیارد دلار است. در یک دهه، پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال 2034 حتی به 23.4 میلیارد دلار افزایش پیدا کند (با CAGR یا نرخ رشد مرکب سالانه سرمایه قابل‌‌‌توجه 29.3‌درصد). این امر بر پتانسیل عظیم و تقاضای بازار برای هوش مصنوعی در صنعت بسته‌‌‌بندی تاکید می‌کند. هوش مصنوعی بدون شک نقشی کلیدی در ایجاد نوآوری در صنعت بسته‌‌‌بندی خواهد داشت. کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در درجه اول بر فرآیندهای تولید، توزیع و لجستیک تاثیر می‌‌‌گذارد و در برآوردن افزایش تقاضا برای بسته‌‌‌بندی پایدار و هوشمند بسیار مهم خواهد بود.