8 تغییر اولویت شرکت‌ها در 2024

سال ۲۰۲۴، قرار است دوره‌‌‌ای از تغییرات کاتالیزور باشد که شامل آماده‌‌‌سازی گسترده، ظرفیت‌‌‌سازی، و استراتژی‌‌‌های پیاده‌سازی است که بسته به جایگاه شرکت‌ها در چشم‌‌‌انداز نظارتی و بلوغ ESG آنها متفاوت است. در دهه گذشته مشخص شده است که ریسک‌‌‌های ESG مترادف با ریسک‌‌‌های مالی هستند.

برای کمک در جهت‌‌‌یابی چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های سال آینده، ۸ روند برتر ESG برای سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است. هدف این روندها با ارائه تحلیل‌‌‌های متفکرانه و بینش‌‌‌های عملی، توانمندسازی کسب و کارها برای ارزیابی و هدایت چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری در حال تحول پیش رو است.

روند ESG به عنوان یک شروع برای شرکت‌هایی عمل می‌‌‌کند که آرزوی بهبود عملکرد و اقدامات پایدار خود را دارند.

فراتر از انطباق و افشا: عصر پایداری کارآفرینی آغاز شده است

تحولات اخیر نشان‌‌‌دهنده تغییر در روندهای ESG فراتر از انطباق و افشای صرف است و ظهور عصر جدیدی به نام «پایداری کارآفرینی» را خبر می‌‌‌دهد. چشم‌انداز ریسک به سرعت در حال تحول است، با چالش‌هایی از تغییرات آب‌‌‌و‌‌‌هوایی گرفته تا فناوری‌های نوآورانه، که نیاز فوری به توجه استراتژیک از سوی هیات مدیره شرکت‌ها را برمی‌‌‌انگیزد.

کانون توجه به افشای آب‌‌‌و‌‌‌هواست. این شامل اجرای استانداردهای تاثیرگذار پایداری مانند دستورالعمل گزارش‌‌‌دهی پایداری شرکتی اتحادیه اروپا (CSRD) و مقررات آتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است.

با این‌‌‌حال، اتفاق نظر در میان کارشناسان این است که تاکید بر انطباق نباید هدف نهایی ایجاد تغییر واقعی را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد. چند منبع به طور جمعی بر نیاز به فراتر رفتن از گزارش‌‌‌های سطحی و اولویت‌‌‌بندی اقدامات اساسی که به پایداری کمک می‌‌‌کنند تاکید می‌‌‌کنند.

این نشان‌‌‌دهنده مقطعی حیاتی است که در آن از شرکت‌ها خواسته می‌شود نه تنها رعایت کنند، بلکه از گزارش‌‌‌دهی به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری آگاهانه و تغییر ملموس استفاده کنند.

یک تغییر قابل‌‌‌توجه در طرز فکر آشکار است. تاکید بر انطباق با احتیاط مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا رهبران بر لزوم دریافت پاداش به شرکت‌ها نه تنها برای گزارش، بلکه برای پیشرفت اساسی تاکید می‌‌‌کنند. این روایت از یک چرخه مدیریتی برای برآوردن الزامات نظارتی به یک مرحله فعال تبدیل می‌شود که در آن کسب و کارها تشویق به نوآوری و جست‌وجوی ارزش می‌‌‌شوند. از آنجا که سیستم‌‌‌های مدیریتی قرار است در سال ۲۰۲۴ عملیاتی شوند، صحنه برای احیای مجدد تلاش‌‌‌های کارآفرینانه آماده است. تمرکز از کف انطباق تا سقف نوآوری معطوف می‌شود و نویدبخش موجی از رهبری فکری، اعلامیه‌‌‌های نوآورانه، و اقداماتی است که به سوی آینده‌‌‌ای که در آن پایداری نه تنها یک دستور، بلکه یک مزیت استراتژیک است، ارائه می‌شود.

بازاریابی صادقانه: کمپین‌‌‌های پر زرق و برق کمتر و داستان‌‌‌های پایداری مبتنی بر محصول بیشتر

در سال ۲۰۲۴، چشم‌انداز بازاریابی در حال تغییر قابل‌‌‌توجهی به سمت رویکردی واقعی‌‌‌تر و شفاف‌‌‌تر است. اتحادیه اروپا موضعی فعال در برابر شست و شوی سبز اتخاذ کرده است و تا سال ۲۰۲۶ ممنوعیتی برای شست‌وشوی سبز و ادعاهای بی‌‌‌طرفانه نسبت به آب‌‌‌و‌‌‌هوا وضع کرده است. استراتژی‌های بازاریابی،  مبنی بر شیفت از تمرکز بر کمپین‌‌‌های هدفمند پر زرق و برق به داستان‌‌‌های پایدار مبتنی بر محصول معتبر است. مصرف‌کنندگان نسل Z، خواهان صداقت و فروتنی و به‌ویژه به دنبال شواهدی مبنی بر اقدامات مسوولانه و ارتباط با منشأ محصولات هستند.

چشم‌‌‌انداز بازاریابی   بیان می‌‌‌کند که پایداری صرفا یک روند نیست بلکه یک استراتژی تجاری موثر است.

در میان این تغییرات، تاکید کلی بر شفافیت، مسوولیت‌‌‌پذیری و صداقت در شیوه‌‌‌های بازاریابی خواهد بود. همان‌طور که تعاریف قانونی مفاهیمی مانند شست‌وشوی سبز واضح‌‌‌تر می‌شود، از کسب و کارها خواسته می‌شود تا با این ملاحظات اخلاقی هماهنگ شوند و اهمیت تلاش‌‌‌های پایداری واقعی را در مقابل کمپین‌‌‌های سطحی درک کنند.

بسیاری در مدل‌های کسب و کار خود تجدید‌‌‌نظر خواهند کرد: ظهور شرکت‌های راه‌‌‌حل‌‌‌های آب‌‌‌و‌‌‌هوایی

همان‌طور که جهان به سمت اقتصاد کربن‌‌‌زدایی می‌‌‌رود، شرکت‌ها باید در مدل‌‌‌های کسب و کار خود تجدید‌‌‌نظر کنند و بیشتر روی یافتن راه‌‌‌حل تمرکز کنند. تجزیه و تحلیل اخیر نشان می‌‌‌دهد که تا سال ۲۰۲۴، ادغام ESG عمیقا در سیستم‌‌‌های مالی شرکت‌ها ریشه دوانده است، جایی که پایداری و ثبات مالی درهم تنیده و مترادف هستند.

طبق PwC، نزدیک به یک‌سوم مدیران مالی، تاثیر بالقوه سناریوهای تغییر آب‌‌‌و‌‌‌هوا را بر نتایج مالی در سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرده‌‌‌اند.

جای تعجب نیست که کسانی که می‌‌‌خواهند رهبران ESG و پایداری باشند باید در رویکردهای تحول آفرین، مدل‌‌‌های کسب وکار چرخشی و فناوری نوآورانه نیز رهبر شوند تا سودآوری را با پایداری هماهنگ کنند.

به گفته جولیا بایندر، پروفسور نوآوری پایدار و تحول کسب و کار، تکامل روندهای پایداری، بلوغ چرخشی را به عنوان یک موضوع اصلی برجسته می‌‌‌کند. فراتر از انطباق صرف با مقررات، کسب و کارها پتانسیل تحول‌‌‌آفرین و سودآوری ذاتی مدل‌‌‌های کسب و کار چرخشی را تشخیص می‌‌‌دهند. این تغییر پارادایم به‌‌‌ویژه توسط مشوق‌‌‌های نظارتی مانند قانون کاهش تورم دولت بایدن- هریس و برنامه اقدام اقتصاد چرخشی کمیسیون اروپا، سنگ‌بنای قرارداد سبز اتحادیه اروپا، تقویت می‌شود.

در هر صورت، بسیار مهم است که باور کنیم که هر صنعت و کسب و کاری به عنوان برنده در دستور کار راه‌‌‌حل‌‌‌ها ظاهر نمی‌شود.

راه‌‌‌حل‌‌‌های اقلیمی، همان‌طور که توسط ابتکار نقشه راه‌‌‌نمایی تعریف شده است، شامل محصولات یا خدماتی است که نیازهای اجتماعی را برآورده می‌‌‌کند، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای کمک می‌‌‌کند و در مقایسه با گزینه‌‌‌های معمولی دارای انتشار بسیار کمتری است. این راه‌‌‌حل‌‌‌ها با جاه‌‌‌طلبی جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌‌‌گراد همسو هستند و انتقال به سمت اقتصاد کربن خالص صفر را تسریع می‌‌‌کنند.

جالب اینجاست که بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر متوجه شده‌‌‌اند که محصولات ارائه شده آنها را می‌توان بخشی از یا حتی منبعی از راه‌‌‌حل‌‌‌های اقلیمی دانست نه اینکه صرفا  تنها دلیل انتشار کربن دانست. این تغییر در دیدگاه نشان‌‌‌دهنده اهمیت روزافزون ادغام اصول پایداری در مدل‌‌‌های کسب و کار است، همان‌طور که در اصول تعریف راه‌‌‌حل‌‌‌های آب‌‌‌و‌‌‌هوایی پیشنهاد شده توسط طرح نقشه راه‌‌‌نمایی مشخص شده است. هدف این اصول کمک به حاکمیت، مسوولیت‌‌‌پذیری، و چشم‌‌‌انداز گزارش‌‌‌دهی سازمانی با ارائه معیارهای ساده و در عین حال دقیق برای جلوگیری از شست وشوی سبز و اطمینان از پیشرفت معنادار به سوی آینده‌‌‌ای پایدار است.

به طور کلی، ضرورت و مزیت استراتژیک انتقال به مدل‌‌‌های کسب و کار کم‌کربن در عصر کربن‌‌‌زدایی به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای آشکار شده است و کسب و کارها را ترغیب می‌‌‌کند که نه‌تنها به تعهدات خالص خود عمل کنند، بلکه در توسعه پایدار نیز پیشگام باشند.

شفافیت زنجیره تامین و دقت نظر

در سال ۲۰۲۴، شفافیت زنجیره تامین قرار است نقشی محوری در پایداری شرکت ایفا کند، که بر اساس الزامات گزارشگری به‌روز مانند CSRD یا دستورالعمل گزارش‌‌‌دهی پایداری شرکتی اتحادیه اروپا و بسته پاسخگویی آب ‌‌‌و ‌‌‌هوای کالیفرنیا هدایت می‌شود. شرکت‌ها  معتقدند که زنجیره‌‌‌های تامین آنها اغلب به انتشار بیش از حد دامن می‌‌‌زند که منجر به ردپای کربن نامطلوب می‌شود. برای مقابله با این موضوع، سازمان‌ها به طور فعال شفافیت و ارتباطات را در زنجیره تامین خود افزایش می‌‌‌دهند، با هدف کاهش انتشار و مطابقت با گزارش اجباری انتشارات محدوده ۳ و چرخه عمر محصول.

روند ESG در سال ۲۰۲۴ اهمیت چارچوب‌‌‌های توسعه‌‌‌یافته توسط هیات استانداردهای بین‌المللی پایداری (ISSB) و ادغام ملاحظات ESG در مدیریت زنجیره تامین را برجسته می‌‌‌کند. همان‌طور که در گزارش روند MSCI مشخص شده است، روش‌‌‌های مختلفی از جمله حذف انتشارات از دارایی‌‌‌های غیرقابل بهره برداری و تغییر به حسابداری انتشار مبتنی بر بازار، مشاهده شده است که بر نیاز به بررسی دقیق گزارش‌‌‌های پایداری تاکید  می‌کند، زنجیره تامین جایی است که تلاقی نگرانی‌‌‌های زیست محیطی و اجتماعی در حال شکل‌‌‌گیری است.

چشم‌‌‌انداز مقرراتی در حال تحول، شرکت‌ها را وادار می‌‌‌کند تا منابع اخلاقی مواد، استانداردهای کار منصفانه، و ابتکارات زیست‌‌‌محیطی را در سراسر زنجیره تامین خود در اولویت قرار دهند. انتظارات ذی‌نفعان در حال تغییر به سمت شیوه‌‌‌های تجاری مسوولانه و افزایش دقت زنجیره تامین است. مقررات معلق اتحادیه اروپا، مانند دستورالعمل بررسی پایداری شرکتی (CSDDD)، ممکن است بررسی دقیق زیست محیطی و حقوق بشر را در سراسر عملیات و زنجیره تامین الزامی کند. علاوه بر این، همگرایی جنبه‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی ESG در تمرکز بر چگونگی تاثیر زنجیره‌‌‌های تامین آب و طبیعت مشهود است، که با گنجاندن گزارش‌‌‌های مرتبط با طبیعت توسط TNFD در زنجیره‌‌‌های تامین بالادست و پایین‌دست در سال آینده همسو می‌شود.

کلمه «عدالت»بیشتر در دستور کار جلسات هیات مدیره ظاهر می‌شود

طبق گزارش‌ها در مورد روندهای محل کار در سال ۲۰۲۴، شرکت‌ها به طور فزاینده‌‌‌ای عدالت اجتماعی و برابری را در محل کار در اولویت قرار می‌‌‌دهند. تغییر از تاثیر به عدالت تا حدی ناشی از تغییر نسل جدید بین نسل Z و بیبی بومرها(نسل پرفرزند) است. نسل Z قرار است تا اوایل سال ۲۰۲۴ از بیبی بومرها در نیروی کار تمام وقت پیشی بگیرد. نسل Z آگاهی بیشتری نسبت به عدالت در همه اشکال آن، از جمله عدالت اجتماعی، اقلیمی، و اقتصادی دارد.

تاثیر اجتماعی در درجه اول با کمپین‌‌‌های «عملکرد خوب» یا افزایش شهرت شرکت از طریق برنامه‌‌‌های توانمندسازی زنان، مشارکت‌‌‌های حمایت اجتماعی یا حتی کمک‌‌‌های مالی مستقیم تقویت می‌شود. مساله اصلی تاثیر اجتماعی این است که علائم را درمان می‌‌‌کند نه مشکل ریشه‌‌‌ای، که تحقق عدالت است.

رعایت عدالت آسان نیست، اما شرکت‌ها برای دستیابی به نتایج پایداری واقعی در بخش«ESG«S باید بیشتر از این اصطلاح استفاده کنند. یا همان‌طور که یک متخصص راه‌‌‌حل پایداری می‌‌‌گوید: «شرکت‌ها باید با کلمه J راحت باشند. عدالت اقلیمی، عدالت اقتصادی، عدالت نژادی و عدالت جنسیتی شرایط سخت‌‌‌تری برای روزهای سخت‌‌‌تر هستند.»

کارگران بیشتری یک یا چند مهارت سبز را کسب خواهند کرد

مطالعات اخیر بر اهمیت سرمایه‌گذاری در مهارت‌‌‌های سبز و نوآوری و همچنین مزایای اقتصادی بالقوه انجام این کار تاکید دارد. با این حال، این گزارش‌ها بر فقدان سیاست‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های مشخص برای تجهیز کارگران به این مهارت‌‌‌ها تاکید می‌‌‌کند. این یک چالش مهم برای اقتصاد جهانی است، زیرا گذار به یک اقتصاد سبزتر به نیروی کار ماهر برای توسعه و اجرای فناوری‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های جدید نیاز دارد.

بر اساس گزارش جهانی مهارت‌‌‌های سبز در سال ۲۰۲۳، حقوق استخدام برای کارگران با حداقل یک مهارت سبز ۲۹‌درصد بیشتر از میانگین نیروی کار است.

برای مقابله با این چالش، کسب و کارها با تلاش‌‌‌های جسورانه برای سرمایه‌گذاری روی توانایی‌‌‌های افراد و ارائه برنامه‌‌‌های آموزشی که کارگران را به مهارت‌‌‌های سبز لازم مجهز می‌‌‌کند، وارد سال ۲۰۲۴ می‌‌‌شوند.

تجارت برای درک طبیعت تلاش بیشتری می‌‌‌کند

در سال ۲۰۲۴، کسب و کارها به طور فزاینده‌‌‌ای اهمیت تاثیر خود را بر طبیعت تشخیص می‌‌‌دهند، با افشای خطرات و اثرات مرتبط با طبیعت در کنار گزارش‌‌‌های اقلیمی. گروه ویژه برای افشای اطلاعات مالی مرتبط با طبیعت (TNFD) توصیه‌های نهایی خود را در سپتامبر گذشته منتشر کرد که هدف آن این است که شرکت‌ها را قادر به ارزیابی، افشا و مدیریت مشابه ریسک‌‌‌های مرتبط با طبیعت کنند. بر اساس گزارش اخیر اکونومیست ایمپکت، به‌رغم این تمرکز رو به رشد، انتظار می‌‌‌رود که تلاش‌‌‌های مرتبط با طبیعت به‌‌‌دلیل موج نظارتی فعلی به‌‌‌طور موقت کاهش یابد و شرکت‌ها را مجبور به توقف طرح‌‌‌های افشای داوطلبانه کند. این پیچیدگی مشهود است؛ زیرا شرکت‌ها با چالش‌‌‌هایی در دو برابر کردن نقاط داده در یک سال و اطمینان از تاییدیه‌‌‌های قانونی و مالی برای اطمینان مواجه می‌‌‌شوند.

علاوه بر این، دستور کار جهانی نظارتی بر درهم تنیدگی طبیعت با آب‌‌‌و‌‌‌هوا و بر نیاز به حفظ و احیای طبیعت تاکید می‌‌‌کند. سرمایه‌گذاران شروع به رسیدگی به این چالش با اندازه‌‌‌گیری تاثیرات پرتفولیو و بررسی فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های حفاظت از طبیعت کرده‌‌‌اند. با این‌‌‌حال، درک چگونگی مشارکت شرکت‌های سرمایه‌‌‌پذیر در از دست دادن تنوع زیستی همچنان یک چالش است.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بیش از نیمی از تولید اقتصاد جهانی حداقل تا حد متوسطی به طبیعت وابسته است.

ظهور تنوع زیستی به عنوان یک موضوع جریان اصلی ESG  در گنجاندن آن به عنوان یک هدف جنگل‌‌‌زدایی جهانی در کنفرانس زیست محیطی کاپ ۲۸ مشهود است. توصیه‌‌‌های افشای نهایی TNFD و رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص‌‌‌یافته به تنوع زیستی نشان‌‌‌دهنده تغییر به سوی آگاهی و اقدام بیشتر در سال ۲۰۲۴ است. بسیاری از دولت‌‌‌ها در نظر دارند این استانداردها را اتخاذ کنند و آنها را با سایر چارچوب‌‌‌ها و استانداردهای گزارش‌‌‌دهی شرکتی هماهنگ کنند.

افزایش تمرکز بر اجرای پروژه با افزایش پایداری و جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های ESG

اگرچه پایداری به چند دهه قبل برمی‌‌‌گردد، اما تا سال‌‌‌های اخیر بود که دولت‌‌‌ها و کسب‌وکارها آن را جدی گرفتند. برای درک مسیر آینده آن، باید به آغاز ساده HSE (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) توجه کرد. شرکت‌ها در حال حاضر سیاست‌‌‌های مشخص و کارکنانی دارند که به کار HSE اختصاص داده شده‌‌‌اند. پایداری مسیر مشابهی دارد، اما بسیار پیچیده‌‌‌تر است و نیاز به سطح بالاتری از طراحی و اجرا دارد. طبق گزارش فوربس، مهارت‌‌‌های رهبری، مدیریت زمان و همکاری جزو ۱۰ مهارت برتر برای دهه آینده گزارش شده است.

تلاش‌‌‌ها و ابتکارات پایداری و ESG ذاتا پروژه‌‌‌هایی هستند که بر اساس ماهیت آنها تعریف شده‌‌‌اند و تابع اصول و قوانین رهبری و مدیریت پروژه هستند. این نشان می‌‌‌دهد که کسانی که در حوزه‌‌‌های پایداری و ESG کار می‌‌‌کنند باید بازی خود را ارتقا دهند و مانند رهبران پروژه عمل کنند تا از اجرای موثر اطمینان حاصل کنند.

نتیجه

با آغاز سفر به سال ۲۰۲۴، چشم‌‌‌انداز ابتکارات ESG فراتر از پاسخگویی صرف به الزامات نظارتی در حال تکامل است. سال مهم ۲۰۲۳ زمینه را برای تغییر پارادایم فراهم کرد و بر پایداری کارآفرینی روی شیوه‌‌‌های انطباق محور تاکید داشت. هشت روند مهم پیش‌بینی‌‌‌شده برای سال ۲۰۲۴، حرکت به سمت تغییر واقعی را برجسته می‌‌‌کند و از شرکت‌ها می‌‌‌خواهد که از گزارش‌‌‌دهی نه‌تنها برای انطباق، بلکه به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری آگاهانه و تاثیر اساسی استفاده کنند.

این عصر تحول‌‌‌آفرین، نوآوری، شفافیت و مسوولیت‌‌‌پذیری را با تمرکز بر مدل‌‌‌های کسب و کار چرخشی، راه‌‌‌حل‌‌‌های اقلیمی، انعطاف‌‌‌پذیری زنجیره تامین، عدالت اجتماعی، مهارت‌‌‌های سبز و افزایش درک طبیعت، اولویت‌‌‌بندی می‌‌‌کند. با افزایش پایداری و جاه‌طلبی‌های ESG، توجه به اجرای موثر پروژه معطوف می‌شود و سطح بالاتری از طراحی و اجرا را می‌‌‌طلبد. روندهای مشخص شده به عنوان یک قطب‌‌‌نما برای کسب و کارهایی است که مشتاق بهبود عملکرد و اقدامات پایدار خود در چشم‌انداز پویای پیش‌‌‌رو هستند.