ثبت عنوان اولین سازمان گسترده پروژه‌محور در سطح جهان

به گزارش روابط‌‌‌عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)؛ انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) از سال ۲۰۱۰ با معرفی مدل دلتا به‌‌‌عنوان یک مدل شایستگی مدیریت پروژه سازمانی، سازمان‌‌‌ها را در سه حوزه، افراد دارای شایستگی مدیریت پروژه‌‌‌ها‌(l)، پروژه‌‌‌های متعالی (P) و سازمان‌‌‌های متعالی در حوزه مدیریت پروژه (O) مورد ارزیابی جامع قرار داده و گواهینامه مربوطه را در پنج سطح که از سطح ۱ (پایین‌‌‌ترین) تا سطح ۵ (بالاترین) است، اعطا می‌‌‌کند. تاکنون تنها سه شرکت در سطح گسترده در دنیا توانسته‌‌‌اند در این ارزیابی گواهینامه بلوغ سطح ۳ را کسب کنند و هلدینگ تخصصی نیرو نیز پس از آماده‌‌‌سازی یکساله و طی کردن یک ماه فرآیند ارزیابی در آبان و آذرماه سال جاری، به‌‌‌‌‌‌رغم سختگیری‌‌‌های فراوان هیات ارزیاب، گواهینامه سطح ۴ را کسب کرد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا (ص) پیشرو در دریافت گواهینامه‌‌‌های استاندارد

شاکری گفت: گواهینامه‌‌‌های متعدد استاندارد در حوزه‌‌‌های مختلف ارائه می‌‌‌شود که در این رابطه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در دریافت این گواهینامه‌‌‌ها پیشرو است. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در آیین اهدای گواهینامه بین‌‌‌المللی مدیریت پروژه به هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی‌‌‌ خاتم‌‌‌الانبیا (ص)، اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که علت آن حجم عظیم مالی و دستگاه‌‌‌های متعدد برای انجام این پروژه‌‌‌ها است. وی گفت: برای ترویج مدیریت پروژه فعالیت‌‌‌های مستقیم مانند آموزش و غیرمستقیم مانند رتبه‌‌‌بندی و اعطای گواهینامه‌‌‌های استاندارد ملی و بین‌‌‌المللی  انجام می‌‌‌گیرد که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در رابطه با دریافت چنین گواهینامه‌‌‌ها و استاندارد‌‌‌هایی در کشورمان پیشرو است. شاکری افزود: هدف از اعطای چنین گواهینامه‌‌‌ها و جوایز مورد اشاره، شناساندن موفقیت‌‌‌های قرارگاه در داخل و خارج از کشور است؛ علاوه بر ترویج مدیریت پروژه، معرفی افراد موفق در مدیریت پروژه هم دنبال می‌‌‌شود.

پروژه‌‌‌های قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیا (ص) با استاندارد بین‌‌‌المللی انجام می‌‌‌شود

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: با شرایط معمولی نمی‌‌‌توان پروژه‌‌‌ها را به اتمام رساند بنابراین برای اتمام پروژه‌‌‌ها نیاز به مدیریت پروژه وجود دارد. محمد رستمی ادامه داد: هلدینگ نیرو چهار جایزه ملی و بین‌‌‌المللی و ۱۸۱ گواهینامه استاندارد دارد و این‌‌‌ نشان می‌‌‌دهد این مجموعه همواره براساس استاندارد‌‌‌های موجود و مدیریت پروژه‌‌‌ها اقدام می‌‌‌کند. مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو افزود: این هلدینگ امروز موفق شده گواهینامه مدیریت سازمانی را دریافت کند؛ هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی‌‌‌ خاتم‌‌‌الانبیا (ص) به نمایندگی از این قرارگاه به‌‌‌عنوان نخستین سازمان شرکت‌‌‌کننده در سازمان‌‌‌های گسترده در غرب آسیا در ارزیابی سازمانی شرکت کرده است. رستمی خاطرنشان کرد: این موفقیت در شرایطی حاصل شده که تاکنون فقط سه شرکت در دنیا توانسته‌‌‌اند در این ارزیابی سازمانی، گواهینامه بلوغ سطح ۳ را کسب کنند؛ البته این فرآیند کسب گواهینامه مورد اشاره یک‌‌‌ سال زمان برده است.

اخذ موفق گواهینامه بین‌‌‌المللی دلتا

مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا (ص) گفت: در بخش آب که یکی از موضوعات محوری کشور است، پروژه‌‌‌های متعددی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا(ص) به اجرا رسیده که نقش موثری در کاهش تنش آبی کشور داشته است. محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا (ص) اظهار کرد: از ابتدای شکل‌‌‌گیری قرارگاه، بحث پیاده‌‌‌سازی و اجرای دقیق اصول مدیریت پروژه در دستور کار بوده و همواره پروژه‌‌‌های بزرگی که در شرایط معمول قابلیت اجرایی نداشتند، با استفاده از توانمندی‌‌‌های مدیریت پروژه در مجموعه قرارگاه، به اجرا رسیده‌‌‌اند. وی افزود: در بخش آب که یکی از موضوعات محوری کشور است، پروژه‌‌‌های متعددی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا (ص) به اجرا رسیده که نقش موثری در کاهش تنش آبی کشور داشته است.

رستمی با بیان اینکه «قرارگاه سازمانی نیست که به روش‌‌‌های سنتی پروژه‌‌‌ها را به اجرا برساند»، گفت: استفاده از روش‌‌‌های بهینه و متعالی مدیریت پروژه، همواره قرارگاه را در زمره سازمان‌‌‌های پیشرو قرار داده و توانسته‌‌‌ایم با اجرای پروژه‌‌‌های مهمی مثل انتقال آب غدیر، انتقال‌‌‌ آب همدان، انتقال آب سنندج، انتقال آب شیراز، انتقال آب تبریز و اجرای پروژه‌‌‌هایی در انتقال آب در استان‌‌‌های سیستان‌‌‌وبلوچستان و تهران، نقش‌‌‌آفرینی اساسی در رفع تنش آبی داشته باشیم.

حکمرانی سیاسی جغرافیایی کشور بر اساس حوضه‌‌‌های آبریز

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران با اشاره به اهمیت بحث آب در برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور گفت: در خلال بررسی و تدوین برنامه هفتم توسعه، در مجلس طرحی مطرح شد که حکمرانی سیاسی جغرافیایی کشور را بر اساس حوضه‌‌‌های آبریز تقسیم‌‌‌بندی و بازنگری کنیم که این طرح حتی تا کمیسیون تلفیق مجلس هم پیش رفت. وی افزود: مباحث مربوط به آب مباحثی درخور توجه و مهم برای کشور ماست و هلدینگ نیروی قرارگاه خاتم توانسته نقش‌‌‌آفرینی موثری در پیشبرد طرح‌‌‌های آبی کشور داشته باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران با تاکید بر نقش مدیریت صحیح در پیشبرد پروژه‌‌‌های زیرساختی بیان کرد: در ایران ۷۵ درصد پروژه‌‌‌ها با افزایش هزینه مواجه می‌‌‌شوند و ۶۵ درصد پروژه‌‌‌ها به اهداف سالانه خود نمی‌‌‌رسند و بار مالی آنها به سال بعد می‌‌‌رسد؛ همچنین آمار سازمان مدیریت نشان می‌‌‌دهد که در ۵۵ درصد پروژه‌‌‌ها عامل مدیریتی در مشکلات دخیل است و ۴۵ درصد مسائل مربوط به بخش مالی است که در این ۴۵ درصد نیز، بخشی به مسائل مدیریتی باز‌می‌گردد. وی ادامه داد: در شرایطی که ۷۰ هزار پروژه نیمه‌‌‌تمام در کشور داریم، ارتقای سطح مدیریتی در سازمان‌‌‌های پروژه‌‌‌‌محور و ارزیابی سطح سازمان‌‌‌ها اهمیت بسزایی پیدا می‌‌‌کند که شاهد هستیم در ارزیابی صورت گرفته بر مبنای مدل دلتا به عنوان یک مدل شایستگی مدیریت پروژه سازمانی، هلدینگ نیروی قرارگاه موفق شد سطح ۴ گواهینامه دلتا را کسب کند و به این صورت این هلدینگ، هشتمین سازمان بزرگ در سطح جهانی است که موفق به کسب این گواهینامه در این سطح شده است.

02 copy