Untitled-1 copy

به گزارش روابط عمومی سنگان و به گفته مختاری‌مقدم پیش‌نویس استاندارد‌‌‌هایی که موسسات و سازمان‌های ذی‌صلاح و علاقه‌‌‌مند نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه ‌‌‌می‌‌‌کنند، درکمیته ملی استاندارد طرح، بررسی و درصورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر ‌‌‌می‌شود. به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در دو سال گذشته در چند جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای به‌روزرسانی و تدوین استانداردهای صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته‌اند. هدف از این مشارکت ارتقای سطح کیفیت تسمه نقاله‌‌‌های استاندارد تولید داخلی و رفع مشکلات موجود مصرف‌کنندگان‌‌‌‌‌‌، تولیدکنندگان‌‌‌‌‌‌، واردکنندگان و استاندارد بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون استاندارد جاری در کشور، شماره استاندارد6573 بوده است که تسمه نقاله‌‌‌های با گریدهای M و N (معادل گرید‌های Wو X )را پوشش داده است. به دلیل باطل شدن مرجع این استاندارد نیاز به تدوین و جایگزینی استاندارد ملی به شماره 18156 بود که علاوه بر گریدهای مذکور گرید L که بسیار در سطح پایین استاندارد قرار دارد را نیز شامل ‌‌‌می‌شود.

از چالش‌های موجود می‌توان به استفاده صنایع سبک مانند شن‌‌‌شویی از نوار نقاله‌‌‌هایی با گرید X اشاره ‌‌‌کرد که با توجه به اینکه در این صنایع نیازی به این سطح از نوار نقاله با این استحکام و عدد سایشی نبود، به دلیل موجود نبودن گرید مطلوب این صنایع در بازار‌‌‌‌‌‌، مجبور به استفاده از نوارنقاله با گرید X و هزینه اضافه‌‌‌تر از حد نیاز ‌‌‌می‌‌‌شدند.

مختاری‌مقدم در ادامه گفت: همچنین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نوار نقاله هم این مشکل را داشتند و با توجه به استاندارد موجود کشور و ضوابط سازمان ملی استاندارد، آنها ملزم به تولید و واردات نوار نقاله با شرایط و فاکتورهای کیفیتی استاندارد موجود بودند و نمی‌توانستند نوار نقاله‌‌‌ای با کیفیت پایین‌‌‌تر از استاندارد را تولید یا وارد کشور و در نهایت بازار کنند. در نتیجه اکثر مصرف‌کنندگان‌‌‌‌‌‌، تولید‌‌‌کنندگان و واردکنندگان از شرایط استاندارد موجود رضایت کافی نداشتند و سازمان ملی استاندارد با توجه به باطل شدن مرجع استاندارد قبلی تصمیم به تدوین مجدد استاندارد نوارنقاله با شماره 18156 گرفت.

او در تکمیل سخنانش گفت: البته باید گفت که گرید L برای صنایع سبک که سایش کمتری دارند استفاده ‌‌‌می‌شود و نباید در صنایعی مانند فولاد‌سازی و … استفاده شود. بنابراین با استفاده از این گرید (L) در صنایع فوق‌‌‌‌‌‌، صدمات بسیار بالایی وارد خواهد شد که هزینه‌‌‌های بالایی اعم از افزایش ضایعات‌‌‌‌‌‌، افزایش زمان تعمیرات و توقف خطوط تولید و همچنین کاهش طول عمر تسمه نقاله‌‌‌ها را شامل ‌‌‌می‌شود.