علی محمدی اظهار کرد: در سال آینده به سمت احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی خواهیم رفت. مطالعات این طرح توسط مشاور در دست تکمیل است و امیدواریم بانک‌ها پای کار بیایند و سرمایه حدود ۳‌هزار میلیارد تومانی موردنیاز برای این طرح را تامین مالی کنند. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی مثل گروه ملی فولاد ایران اگر طرح توسعه‌‌‌ای نداشته باشند قطعا عقب خواهند افتاد، تصریح کرد: همه مجوزهای زیست‌محیطی این طرح گرفته شده و با تامین منابع مالی و اجرای این طرح جهش بزرگی در گروه ملی رخ خواهد داد.

از شرایط بد گذشته خارج شده‌‌‌ایم

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران با بیان اینکه بهترین سال‌های گروه ملی با تولید حدود ۷/ ۱ میلیون تن در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ رقم خورده است، تصریح کرد: پس از خصوصی‌‌‌سازی رونق تولید در این مجموعه بیشتر شد اما پس از بحث پرونده‌‌‌های کلان فساد اقتصادی تولید در این کارخانه به حدود ۹۷‌هزار تن رسید و عملا کارخانه‌‌‌ها تعطیل شد و مشکلات کارگری بسیاری در شرکت به وجود آمد. محمدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و پس از حل مشکلات کارگری در مجموعه گروه ملی فولاد ایران تلاش شده است تا رشد و رونق تولید محقق شود، گفت: میزان تولید گروه ملی در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴۰‌هزار تن بود و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۷۰‌هزار تن رسید، اما مجددا با مشکلاتی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم میزان تولید به ۳۶۰‌هزار تن کاهش پیدا کرد. وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌‌‌های انجام‌‌‌شده در گروه ملی صنعتی فولاد ایران امسال پیش‌بینی می‌‌‌کنیم که تولید ۴۷۰‌هزار تنی در شرکت محقق شود. مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران با بیان اینکه از شرایط بد گذشته خارج شده‌‌‌ایم، گفت: خوشبختانه آنقدر توانمند شده‌‌‌ایم که بتوانیم نگاه رو به جلو داشته باشیم و در این زمینه رکوردهای تولید را در ماه‌‌‌های اخیر یکی پس از دیگری شکسته‌‌‌ایم.

در گروه ملی دیگر دغدغه حقوق نداریم

محمدی ادامه داد: در گروه ملی دیگر دغدغه حقوق نداریم و وضعیت تولید بسیار خوب است. در مقایسه شرایط سال گذشته با امسال نارضایتی‌‌‌های گذشته از بین رفته و رضایت در کل مجموعه شرکت به وجود آمده است و اگر با همین فرمان پیش برویم هیچ‌گاه گروه ملی به مشکلات گذشته برنمی‌‌‌گردد.

وی با بیان اینکه شرایط بسیار خوبی را تجربه می‌‌‌کنیم، افزود: اگر می‌‌‌خواهیم اتفاقات گذشته در گروه ملی رخ ندهد باید طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای با ارزش افزوده بالا ایجاد کنیم، زیرا زیرساخت‌‌‌ها در شرکت بسیار خوب است و می‌توانیم با احداث کارخانه‌‌‌های جدید زمینه‌‌‌ساز توسعه این مجموعه شویم.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران با انتقاد از صدور مجوزهای فراوان برای شرکت‌های فولادی و نوردی در کشور گفت: با صدور مجوزها برای احداث واحدهای فولادی کوچک به واحدهای بزرگ ضربه وارد می‌شود. به جای اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی تقویت شوند که به نفع صنعت فولاد کشور است، مجوزهای بسیاری برای واحدهای کوچک فولادی بدون توجه به بحث تامین انرژی و... صادر شده که باعث بروز مشکلات بسیاری برای شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که عمدتا دولتی هستند شده است.

تنها مشکل گروه ملی فولاد ایران کمبود سرمایه در گردش است

محمدی ادامه داد: کارخانه‌‌‌های فولادی کشور اکنون با ۵۰‌درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این به دلیل این است که زنجیره گسترش پیدا می‌کند اما به درستی این اتفاق رخ نمی‌‌‌دهد و باعث می‌شود تا واحدهای فولادی نتوانند با تمام توان و ظرفیت خود فعالیت کنند. وی با بیان اینکه نیروی انسانی گروه ملی بزرگ‌ترین فرصت این شرکت است، اظهار کرد: همچنین تنوع محصولات گروه ملی و برند این شرکت از دیگر فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران تصریح کرد: تنها مشکل گروه ملی کمبود سرمایه در گردش است که اگر بانک‌ها مساعدت و مصوبات ستاد تسهیل را اجرایی کنند و تسهیلات لازم را ارائه دهند گروه ملی می‌تواند کارخانه‌‌‌های بیشتر بسازد و با ظرفیت بیشتری تولید داشته باشد.

در اسفندماه امسال ۱۰۰‌هزار تن تولید خواهیم کرد

محمدی با اشاره به برنامه تولید ۱۰۰‌هزار تنی در ماه جاری اظهار کرد: اگر در تامین برق و گاز شرکت مساله‌ای پیش نیاید، امسال ۱۰۰‌هزار تن تولید خواهیم داشت. اگر این تولید محقق شود شرکت سود‌آور می‌شود و وارد مرحله جدیدی خواهیم شد که مشکل سرمایه درگردش حل می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای را در گروه ملی فولاد در برنامه داریم، افزود: دو خط تولیدی در گروه ملی بیش از ۶۰ سال قدمت دارند که قطعا توان رقابت با شرکت‌ها و خطوط جدید را ندارد. با این شرایط باید نسبت به احداث خطوط و کارخانه‌‌‌های جدید که توان رقابت‌پذیری بالایی دارند اقدام شود. همچنین در گروه ملی سه خط تولید ۴۰ساله و دو خط تولید با سن بالای ۱۸ سال فعالیت دارند. مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اشاره به فعالیت یک کارخانه فولادسازی ۴۳۰‌هزار تنی در این شرکت افزود: پس از ۱۰ سال قرار است فاز دوم فولادسازی گروه ملی فولاد اجرایی و تکمیل شود. بر اساس پیش‌بینی‌‌‌های شرکت مشاور این طرح پس از ۹ ماه می‌تواند اجرایی شود. محمدی در خصوص مسائل مربوط به فولاد اکسین عنوان کرد: با توجه به اینکه سهامدار ۴۰‌درصد شرکت فولاد اکسین هستیم نگرانی‌های عمیقی از شرکت فولاد اکسین داریم. ما به اتفاقاتی که در مجموعه مدیریتی این شرکت رخ داده واکنش نشان داده‌‌‌ایم و امیدواریم در اکسین تصمیماتی گرفته نشود تا آینده این شرکت به خطر بیفتد. وی در خصوص بحث صادرات محصولات تولیدی گروه ملی اظهار کرد: ما هرچه تولید می‌‌‌کنیم را می‌توانیم به عراق صادر کنیم چون شرکت صاحب نام هستیم و با توجه به اینکه تاییدیه از سازمان استاندارد عراق داریم مشکلی در این زمینه وجود ندارد.