به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد آینده صنعت پلاستیک یا بسیاری از صنایع مشابه با یک تغییر همراه خواهد شد و آن الزام فنی،  اقتصادی،  قانونی و محیط‌‌‌زیستی به استفاده از مواد اولیه بازیافتی است. در این شرایط باید قطب جدیدی در تولید را انتظار داشت که می‌تواند بخشی از جایگاه شرکت‌های بزرگ پتروشیمی را به خود اختصاص دهد. این نکته را باید بسیار جدی گرفت زیرا آینده متفاوتی رقم خواهد خورد که دیگر زنجیره ارزش از صنایع بالادستی آغاز نمی‌‌‌شود بلکه صنایعی که شاید هیچ‌گاه برجسته نبوده و ابعاد بزرگی ندارد،  کالاهایی تولید خواهند کرد که شرکت‌های پتروشیمی الزاما باید با آنها رقابت کنند آن‌‌‌هم در شرایطی که هزینه‌‌‌هایی که شرکت‌های بزرگ در حوزه حفاظت از محیط‌زیست دارند،  دیگر برای واحدهای بازیافتی رهگیری نمی‌‌‌شود حتی مورد حمایت قرار می‌‌‌گیرند.

چگونه می‌توانیم با مشکل زباله‌‌‌های پلاستیکی مقابله کنیم؟

راه‌‌‌حل کاهش زباله‌‌‌های پلاستیکی (که تنها ۱۰‌درصد آن در حال حاضر بازیافت می‌‌‌شود) شامل انتقال به یک مدل چرخشی است که یک سیستم حلقه بسته ایجاد می‌‌‌کند که آسیب به طبیعت و تنوع زیستی را در طول تولید و دفع پلاستیک به حداقل می‌‌‌رساند. گازهای گلخانه‌‌‌ای ناشی از زنجیره ارزش پلاستیک (تولید و پایان عمر) در حال حاضر ۴‌درصد از کل گازهای گلخانه‌‌‌ای را تشکیل می‌‌‌دهد،  که قابل مقایسه با بخش هوانوردی است. در مسیر فعلی،  طی ۲۰ سال این گازهای گلخانه‌‌‌ای می‌تواند ۲۰‌درصد از بودجه مجاز سالانه کربن را تحت سناریوی گرمایش جهانی ۱.۵ درجه سانتیگراد نشان دهد. برای چرخشی کردن زنجیره ارزش پلاستیک و کم‌کربن کردن،  ابتدا باید روش تولید مواد را با کاهش استفاده از کالاهای مشتق شده از نفت به نفع ورودی‌‌‌های بازیافتی یا زیستی تغییر دهیم. سپس،  ما باید روی راه‌‌‌حل‌‌‌های «استفاده مجدد،  ترمیم  و  پر کردن» سرمایه‌‌‌گذاری کنیم تا نحوه استفاده مصرف‌کنندگان و کسب‌‌‌وکارها از پلاستیک را تغییر و طول عمر آن را افزایش دهیم. در نهایت،  بدون بهبود و گسترش قابل‌‌‌توجه روش جمع‌‌‌آوری،  دسته‌‌‌بندی و بازیافت زباله‌‌‌های پلاستیکی،  نمی‌توان به وضعیت چرخشی دست یافت.

با مراجعه به شرکت‌های خصوصی،  سرمایه‌‌‌گذاران به بخش‌‌‌هایی از فضای اقتصادی که تحت پوشش بازارهای سهام نیستند،  دسترسی پیدا می‌‌‌کنند،  زیرا این شرکت‌ها بخش عمده‌‌‌ای از اقتصاد را نمایندگی می‌‌‌کنند. به عنوان مثال،  در ایالات‌‌‌متحده،  حدود ۱۱‌هزار شرکت خصوصی وجود دارد که شما می‌توانید بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در آنها سرمایه‌‌‌گذاری کنید،  در حالی که تنها ۲۷۰۰ شرکت در بورس اوراق بهادار فهرست شده‌‌‌اند. بازار سهام عمومی فقط ۰.۰۱درصد از شرکت‌ها در ایالات متحده را پوشش می‌‌‌دهد،  در حالی که ۹۹.۹۹درصد از شرکت‌ها خصوصی هستند. شرکت‌های خصوصی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند،  از استارت‌آپ‌‌‌های بسیار نوآور که راه‌‌‌حل‌‌‌های جدیدی را توسعه می‌‌‌دهند تا کسب‌‌‌وکارهای خانوادگی که در بازار تخصصی خود پیشرو هستند و فناوری‌‌‌های جا افتاده‌‌‌ای دارند.

بازار سهام عمومی تنها ۰.۰۱درصد از شرکت‌ها در ایالات‌‌‌متحده را پوشش می‌‌‌دهد،  در حالی که ۹۹.۹۹درصد از شرکت‌ها خصوصی هستند.

تیم‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری داخلی شایستگی‌‌‌های ثابت شده در سرمایه خصوصی و پایداری را با حمایت شرکای استراتژیک و فنی ترکیب می‌‌‌کنند. با سرمایه‌‌‌گذاری در دارایی‌‌‌های خصوصی از سال ۲۰۰۷،  مجموعه‌‌‌ای بالغ بر ۷ میلیارد دلار مدیریت می‌‌‌شود و نتایج خوبی به دست آمده است. روابط ایجاد شده با این شرکای سرمایه‌‌‌گذاری امکان دسترسی ممتاز به طیف گسترده‌‌‌ای از فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری مشترک را می‌‌‌دهد که همیشه در دسترس سرمایه‌‌‌گذاران غیر‌‌‌مستقیم نیست.

تحلیل فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری در اقتصاد چرخشی حوزه پلاستیک

در تمام موضوعات سرمایه‌‌‌گذاری،  شاهد رشد پویای فزاینده در جریان تراکنش هستیم. تیم سرمایه‌‌‌گذاری در حال حاضر صدها معامله در این زمینه را در تمام مراحل شناسایی کرده است.

به لطف روابط نزدیک با مدیران برجسته سهام خصوصی و شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش پلاستیک،  می‌توانیم به این جریان تراکنش دسترسی داشته باشیم. این شبکه،  دسترسی منحصربه‌‌‌فرد به فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری با کیفیت بالا را تضمین می‌‌‌کند و با تسریع در همکاری‌‌‌های تجاری و استراتژیک و تضمین خروج موفقیت‌‌‌آمیز از طریق درک عمیق از آنچه شرکت‌ها و سرمایه‌‌‌گذاران مالی به دنبال آن هستند،  توسعه شرکت‌ها را تسریع می‌‌‌بخشد.

شرکت دانمارکی‌Faerch۴،  ارائه‌دهنده پیشرو راه‌‌‌حل‌‌‌های بسته‌‌‌بندی سفت و سخت پایدار برای صنایع غذایی،  که طراحی محصول خود را بر حداکثر قابلیت بازیافت متمرکز کرده و یک شرکت بازیافت در هلند را خریداری کرده است،  یک مطالعه موردی سرمایه‌‌‌گذاری عالی است.

نمونه خوب دیگر در مرحله رشد،  وینتد است،  یک پلتفرم لیتوانیایی برای لباس‌‌‌های دست دوم،  که ۶۰‌درصد آن به طور متوسط حاوی پلی‌‌‌استر،  نوعی پلاستیک است. در نوامبر ۲۰۱۹،  وینتد پس از جمع‌‌‌آوری ۲۸۲ میلیون یورو،  اولین نمونه موفق لیتوانیایی شد. تا مارس ۲۰۲۱،  ارزش آن چهار برابر شد و به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید و از آن زمان تاکنون رشد آن کاهش نیافته است. البته جایگزین‌‌‌های پلاستیکی همیشه برای محیط‌زیست بهتر نیستند. چه تضمینی وجود دارد که جایگزین‌‌‌هایی که روی آنها سرمایه‌‌‌گذاری می‌شود مشکلاتی برای آینده ایجاد نکند؟

در محدوده تجزیه و تحلیل و موقعیت‌‌‌یابی با هدف عدم‌ایجاد آسیب قابل‌‌‌توجه،  به طور سیستماتیک در طول فرآیند بررسی،  برای موارد منفی خارجی احتمالی نیز بررسی‌‌‌هایی انجام می‌‌‌شود. این می‌تواند انتشار بیش از حد کربن یا ضایعات خطرناک ایجادشده توسط برخی فعالیت‌‌‌های صنعتی،  خطرات جنگل‌‌‌زدایی ناشی از منابع زنجیره تامین ناپایدار و تهدیدات تنوع زیستی ناشی از فعالیت‌‌‌های واقع در مکان‌‌‌های نامناسب باشد.