از ماشین‏‏‌آلات تا جذب سرمایه‌

انتخاب ماشین‌‌‌آلات در بخش معدن

به گزارش دنیای اقتصاد، در یک سخنرانی با عنوان انتخاب ماشین‌‌‌آلات در بخش معدن علیرضا میقانی مشاور فنی ماشین‌‌‌آلات راهسازی و معدنی، به کاهش هزینه‌‌‌ها و بهره‌‌‌برداری معدن با نگاه به حوزه ماشین‌‌‌آلات پرداخت.  علیرضا میقانی با تاکید بر این موضوع که در بخش معدن، با ماشین‌‌‌آلاتی روبه رو هستیم که مناسب آن معدن نیستند، عنوان کرد: در گذشته شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران ماشین‌‌‌آلات را به درستی انتخاب می‌‌‌کردند که متناسب با آن معدن کار کنند، اما امروزه به دلیل تحریم‌‌‌ها این اتفاق روی نمی‌‌‌دهد. میقانی در ادامه با اشاره به استفاده معادن دنیا از ماشین‌‌‌آلات عنوان کرد: ۷۰‌درصد معادن روباز دنیا از سیستم دامپتراک و شاول (لودر) استفاده می‌‌‌کنند. در دنیا ۶۰‌درصد هزینه‌‌‌های معدنکاری مربوط به ماشین‌‌‌آلات است، ولی در ایران این هزینه‌‌‌ها به بیش از ۷۰‌درصد می‌‌‌رسد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که هرچند در ایران هم‌‌‌اکنون شرکت‌های بزرگ خارجی وجود ندارند، اما می‌توان با در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب ماشین‌‌‌آلات معدنی هزینه این بخش را کاهش داد، گفت: برای انتخاب ماشین‌آلات معدنی باید چند معیار مهم را در نظر گرفت که این معیارها شامل معیارهای اصلی و زیر معیارها می‌‌‌شوند. در معیارهای اصلی باید به پارامترهای معدن، مشخصات فنی ماشین‌‌‌آلات، ملاحظات مالی، تعمیر و نگهداری و ایمنی توجه کرد. بدون شک ماشین‌‌‌آلاتی که برای معدن سونگون در ایران به کار برده می‌شود با ماشین‌‌‌آلاتی که در سنگان به کار گرفته می‌شود، متفاوت خواهد بود. بدون شک در نظر گرفتن جزئیات یک ماشین‌‌‌آلات با توجه به نوع معدن، روی عمر آن ماشین‌‌‌آلات تاثیرگذار خواهد بود. در این راستا استاندارد سوخت و مصرف ماشین‌‌‌‌‌‌آلات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در حوزه تعمیر و نگهداری نیز باید مکانیک‌‌‌های منطقه‌‌‌ای برای این امر وجود داشته باشد.

مشاور فنی ماشین‌‌‌آلات راهسازی و معدنی، در ادامه خاطرنشان کرد: از زمانی که شرکت‌های بزرگ ماشین‌‌‌آلات از ایران رفتند، ما نتوانستیم جانشین مناسبی برای آنها پیدا کنیم، البته باید یادآور شد که دانش این موضوع را تا حدی بومی‌‌‌سازی کرده‌‌‌ایم.  مقیانی در ادامه با اشاره به کاهش هزینه‌‌‌هایی که می‌توان در حوزه ماشین‌‌‌آلات انجام داد، عنوان کرد در راستای کاهش هزینه‌‌‌های ماشین‌‌‌آلات باید تناسب نوع ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده، تناسب اجزای ماشین‌‌‌آلات انتخابی با نوع کاربرد آنها، تناسب تعداد ماشین‌‌‌آلات با توجه به تولید ماشین‌‌‌آلات انتخابی و کاهش سن ماشین‌‌‌آلات در نظر گرفته شود. وی درباره تناسب نوع ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده عنوان کرد اگر بخواهیم بهره‌‌‌وری معدن را افزایش دهیم، باید بین بارگیرنده و بارگیر شونده تناسب وجود داشته باشد و سعی کنیم این تناسب را نیز افزایش دهیم.

وی همچنین درباره تناسب اجزای ماشین‌‌‌آلات انتخابی با نوع کاربرد آنها افزود: این ماشین‌‌‌آلات باید مورد بررسی فنی و اقتصادی قرار گیرد، برای نمونه در مورد بیل‌‌‌ها، نوع موتور و سوخت‌‌‌رسانی اهمیت دارد. همچنین ما یک کشور با آب و هوای متغیر هستیم، از این رو باید ماشین‌‌‌آلات را متناسب با آب و هوای منطقه‌‌‌ای که معدن در آن واقع شده، انتخاب کنیم. برخی معادن ما مانند سنگان دارای لایه‌‌‌های سخت هستند، در آنجا باید از بیل‌‌‌هایی استفاده کرد که برای این لایه‌‌‌های سخت مناسب باشند. در مورد لودر نیز باید موتور آن مورد بررسی فنی قرار گیرد. در کل باید با یک دید مهندسی ماشین‌‌‌آلات معدنی را انتخاب کرد و این موضوع در کشور ما هیچ ربطی به تحریم‌‌‌ها ندارد.

 این مشاور فنی ماشین‌‌‌آلات راهسازی و معدنی، در ادامه یادآور شد: ماشین‌‌‌آلات معدنی برای یک کار مداوم طراحی شده‌‌‌اند تا بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز کار کنند، اگر غیر از این باشد زیان‌‌‌های آن متوجه معدن خواهد شد. میقانی همچنین درباره تجهیزات ماشین‌‌‌آلات عنوان کرد: یکی از بخش‌‌‌های مهم تجهیزات ماشین‌‌‌آلات معدنی، لاستیک است که در انتخاب لاستیک نیز باید موارد فنی را در نظر گرفت که متناسب با نوع معدن باشند، چراکه انتخاب بهتر سبب بهره‌‌‌وری بیشتر خواهد شد.

مقیانی همچنین درباره دامپتراک عنوان کرد: در حوزه دامپتراک، موضوع موتور با سوخت‌‌‌رسانی دارای اهمیت است و این موارد باید با هم هماهنگ باشند. در ضمن اینکه هر دامپتراکی برای هر معدنی مناسب نیست. در زمینه اصلاح کردن سیستم سوخت‌‌‌رسانی نیز باید عنوان کرد که این کار چندان پیچیده نیست، برای نمونه در معادن کوچک و بزرگ ممکن است یک بار گازوئیل و یک بار مازوت استفاده شود و برای تداخل نکردن این دو، باید از یک فیلتر ارزان‌قیمت استفاده کنیم تا به‌‌‌راحتی این مشکل را برطرف کند.

مشاور فنی ماشین‌‌‌آلات راهسازی و معدنی، با اشاره به این موضوع که در زمینه تناسب تعداد ماشین‌‌‌آلات نیز باید مواردی را در نظر گرفت، گفت: رعایت این تناسب سبب می‌شود که هزینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند و خرید بسیار مثبتی انجام گیرد. میقانی مشاور فنی ماشین آلات معدنی همچنین با اشاره به کاهش سن ماشین‌‌‌آلات معدنی عنوان کرد: سن ماشین‌‌‌آلات معدنی در کشورهای دنیا در حال کاهش است، این در حالی است که عمر ماشین‌‌‌آلات در کشور ما افزایش یافته که نیاز به نوسازی دارد. در زمینه عمر ماشین‌‌‌آلات این‌‌‌گونه است که در ابتدا هزینه‌‌‌های مالکیتی بالا و هزینه‌‌‌های تعمیراتی پایین است، اما با افزایش عمر ماشین‌‌‌آلات هزینه‌‌‌های مالکیتی کاهش، اما در مقابل هزینه‌‌‌های تعمیرات افزایش می‌‌‌یابد. اگر از یک زمانی به بعد عمر ماشین‌آلات بگذرد، دیگر آن ماشین‌‌‌آلات برای معدن به‌‌‌صرفه نخواهند بود.

وی در پایان درباره اپراتوری ماشین‌‌‌آلات معدنی نیز عنوان کرد: موضوع اپراتوری ماشین‌‌‌آلات موضوع مهمی به شمار می‌‌‌رود. با وجود تجهیزات فیک در بازار و نبود مکانیک خبره، باید برای آموزش اپراتور ماشین‌‌‌آلات معدنی وقت گذاشت.