محمدصادق معتمدیان روز شنبه در جلسه شورای معادن آذربایجان‌‌‌‌غربی با بیان اینکه توسعه بخش معادن باید در دستور کار دستگاه‌‌‌‌های اجرایی قرار گیرد، اظهار کرد: لازمه این توسعه، انجام روان سازی‌‌‌‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: مدیران دستگاه‌‌‌‌های اجرایی آذربایجان‌‌‌‌غربی برای حل مشکلات مربوط به معادن نباید نگاه رفع تکلیفی داشته باشند؛ راهکارهای لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت معادن باید توسط مدیران ارائه و برای رفع موانع اقدام شود.

استاندار آذربایجان‌‌‌‌غربی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌‌‌‌های قانونی در مسیر توسعه بهره‌وری از معادن، بیان کرد: اقدامات ابتدایی برای سرمایه‌گذاری هلدینگ‌‌‌‌های بزرگ کشوری آغاز شده است که در همین راستا باید مسیر تحقق این امر هموار شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای رشد ۹ درصدی در بهره‌وری از بخش معادن آذربایجان‌‌‌‌غربی در سال ۱۴۰۱، گفت: برای تحقق میزان برنامه‌ریزی شده برای رشد اقتصادی استان در سال آتی، توسعه بخش معادن ضروری است.

به گزارش «ایرنا» در این جلسه همچنین موارد مربوط به ایجاد محدودیت بهره‌برداری از معادن در مناطق قابل رشد گیاه « گون» مطرح شد که طی تماس استاندار آذربایجان‌‌‌‌غربی با معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور و بیان شرایط خاص آذربایجان‌‌‌‌غربی در این خصوص مقرر شد تا در یک جلسه مشترک تصمیمات لازم در این باره اتخاذ و موانع لازم رفع شود. همچنین عضو اتاق بازرگانی ارومیه به عنوان نماینده پارلمان اقتصادی آذربایجان‌‌‌‌غربی با قدردانی از استاندار آذربایجان‌‌‌‌غربی در تلاش برای مشکلات مربوط به گیاه «گون» در بهره‌برداری از معادن مدعی شد که این مشکل به عنوان یک معضل اساسی در بخش بهره‌وری از معادن آذربایجان‌‌‌‌غربی در سه سال گذشته بلاتکلیف مانده بود. محمدصادق معتمدیان که پیش‌تر استاندار استان‌‌‌‌هایی با ظرفیت معادن بالا همچون خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز بوده است، تجربه خوبی در حوزه معادن دارد که می‌تواند کمک حال آذربایجان‌‌‌‌غربی باشد. آذربایجان‌‌‌‌غربی با داشتن یک‌میلیارد و ۲۱۴ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی مختلف یکی از استان‌‌‌‌های مهم کشور در زمینه ذخیره و تنوع مواد معدنی است. با وجود مشکلاتی که بر سر راه حوزه معادن آذربایجان غربی وجود دارد داشتن معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزئینی از مهم‌ترین قابلیت‌‌‌‌های معدنی در این استان است که ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال دارد و هرچند در سال‌های گذشته این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است ولی با برنامه‌‌‌‌ریزی مدون و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد آذربایجان‌‌‌‌غربی ایفا کند.