فولاد غدیر نی‏‌ریز به جمع فولادسازان کشور پیوست

در مراسم راه‌‌اندازی این کارخانه برای نخستین‌‌بار تست کوره قوس الکتریکی ذوب فولاد گرفته شد و این کارخانه پس از رسیدن به بهره‌‌‌‌برداری کامل، ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد در سال را خواهد داشت. بنابراین با راه‌‌اندازی کارخانه فولاد غدیر نی‌‌ریز، سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

اشتغال‌زایی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفری

در این مراسم مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌‌ریز ظرفیت کارخانه فولاد‌سازی را سالانه یک میلیون تن عنوان کرد و گفت: این کارخانه توانسته است بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

محسن مصطفی‌‌پور در ادامه با بیان اینکه امروز این فولادسازی با اسم رمز همدلی ایجاد و ساخته شده است، تصریح کرد: این همدلی بین همکاران، سهامداران، مسوولان کشوری و مسوولان منطقه‌‌ای بوده که سبب تبیین خواستن و توانستن شده است.

مصطفی‌‌پور با اشاره به آغاز این پروژه از سال ۱۳۸۶ یادآور شد: نخستین فاز این کارخانه در سال ۱۳۹۶ به بهره‌‌برداری رسیده است، البته ساخت فولادسازی این مجتمع به عنوان اصلی‌‌ترین واحد کارخانه قدری به کندی پیش می‌‌رفت، به طوری که پیشرفت آن تا مهر ۱۴۰۰ به کمتر از ۵۰‌درصد رسیده بود، اما بدون تغییر در ارکان خاصی، ما توانستیم در پایان سال ۱۴۰۱ ساخت کارخانه فولاد را به اتمام رسانیده و هم‌‌اکنون آن را به بهره‌‌برداری برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به ساخت تجهیزات این واحد فولادسازی خاطرنشان کرد: برای وارد کردن تجهیزات سختی‌‌های بسیاری کشیدیم، اما ۱۰۰‌درصد از تجهیزاتی که از گذشته باقی مانده بود و همچنان وارد سایت نشده بود را با وجود مشکلات بسیار وارد کردیم؛ به طوری که در سال‌های گذشته حدود ۲هزار و ۵۰۰تن نصب تجهیزات داشته‌‌ایم، اما در یک سال گذشته این عدد به حدود ۹‌هزار تن رسید.

وی همچنین به اشتغال‌زایی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه فولادسازی اشاره کرد و گفت: مدنظر ما این بود تا در حوزه ایجاد اشتغال، اشتغال پایدار را در منطقه پیش ببریم. به این علت بخشی از اعتبارات پروژه گندله‌‌سازی را از طریق فاینانس و بخش دیگر را از محل اعتبارات شرکت تامین کردیم و اسفند ماه ۱۴۰۱ کلنگ‌‌زنی صورت گرفت. همچنین با اجرای طرح طبقه‌‌بندی پرسنل رفع تبعیض کارکنان را انجام دادیم.

مدیرعامل فولاد نی‌‌ریز در پایان با اشاره به پروژه‌‌هایی که در دست اقدام است، عنوان کرد: در آتیه نزدیک خط انتقال آب از خلیج فارس را پیش خواهیم برد. البته پروژه‌‌های دیگری نیز برای این مجتمع در آستانه بهره‌‌داری هستند.         

پایان انتظار ۱۶ ساله      

  همچنین مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در جریان مراسم راه‌‌اندازی کارخانه فولاد غدیر نی‌‌ریز گفت: طرح احداث کارخانه فولادسازی غدیر نی‌‌ریز که از سال ۱۳۸۶ قرار بود اجرایی شود سرانجام پس از ۱۶ سال در زمان مدیریت مدیرعامل جدید طی ۱۶ ماه اجرایی شد.

محمد آقاجانلو در خصوص استانی بودن طرح فولادسازی غدیر نی‌‌ریز بیان کرد: احداث واحد فولادسازی غدیر نی‌‌ریز یکی از ۷ طرح استانی بوده که با سرعت مطلوب اجرایی پروژه توانست به مرحله راه‌‌اندازی برسد. همچنین واحدهای فولادسازی سپیددشت و قائنات هم در سال‌جاری به بهره‌‌برداری خواهند رسید که در مجموع ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: در بحث اجرایی فولاد غدیر نی‌‌ریز کمترین مشکلات قراردادی را در میان طرح‌‌های فولادسازی داشتیم.          

همچنین در این مراسم از کارگران نمونه مجتمع فولاد غدیر نی‌‌ریز تجلیل و برای ارج نهادن به مقام کارگر، یکی از خیابان‌های اصلی سایت به نام «خیابان کارگر» نام‌گذاری شد.

لازم به یادآوری است که مجتمــع فولاد غدیر نی‌ریــز یکی از ۷ طـرح تولید فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولادسازی دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای هدف توسعه غیرمتمرکز فولاد در برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور است که با هدف تولید سالانه ۸۰۰‌هزار تن آهن اسفنجی و یک‌میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی‌‌ریز احداث و به بهره‌‌برداری رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که فاز نخست این کارخانه فولادی در احیای مستقیم با فناوری ایرانی پرد راه‌‌اندازی شد.

این طرح که در سال ۱۳۸۶ با سرمایه‌گذاری کامل دولتی (سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران) و پس از مطالعات اولیه و انتخاب مکان در کیلومتر ۵۰ جاده نی‌ریز- سیرجان آغاز شد، در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، مسیر احداث با سرعت بالاتری طی شد.

این واحد فولادسازی در نگاه بلندمدت به دنبال تکمیل زنجیره تولید خویش است تا بتواند در مسیر خودکفایی نیازهای خود را تامین کند. همچنین این مجتمع فولادسازی در زمینه مسوولیت‌‌های اجتماعی گام‌‌های مهم برداشته است.

مجتمــع فولاد غدیر نی‌ریــز یکی از ۷طـرح تولید فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولاد‌سازی دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای هدف توسعه غیر‌متمرکز فولاد در برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور است که با هدف تولید سالانه ۸۰۰هزارتن آهن اسفنجی و یک‌میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی‌ ریز احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است. این طرح در سال ۱۳۸۶ با سرمایه‌گذاری کامل دولتی (ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران) و پس از مطالعات اولیه و انتخاب مکان در کیلومتر ۵۰جاده نی ‌ریز- سیرجان آغاز شد. در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، مسیر احداث با سرعت بالاتری طی شد.