سرلشکر سید‌یحیی صفوی، مشاور عالی فرماندهی کل قوا نیز روز گذشته در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی با اشاره به تحولات سیاسی در سال‌های اخیر، گفت: شدتِ‌عمل غرب و آمریکا در مقابل چین و روسیه، همگرایی بیشتر روسیه و چین، ظهور قدرت‌های جدید منطقه‌ای مانند ایران، هند، برزیل و ترکیه و...؛ زمزمه‌های نشانگان محسوس افول قدرت آمریکا و حرکت قدرت از غرب به شرق عالم؛ بازتعریف امنیت و دفاع در کشورها و اتحادیه‌ها و موارد متعدد دیگر، نشان از این دارد که فضای جهانی در حال گذار به شرایط دیگری است و در این بین فرصت‌ها و چالش‌های زیادی برای بازیگران پدید آمده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی با بیان اینکه دنیا در حال تغییر در نظم جدید جهانی است، گفت: نمی‌توانیم به تغییر در هندسه نظم جهانی نگاه کنیم بدون آنکه به مسائل سیاست داخلی و خارجی توجهی داشته باشیم. بدون شک باید این موارد را مورد عنایت قرار داد. قالیباف با بیان اینکه مسائل سیاست داخلی و به تبع آن سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، تصریح کرد: باید مسائل سیاست داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد و نقاط قوت و ضعف آن را مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین کرد، بنابراین لازم است بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست داخلی و خارجی مبنا قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: ضمن توجه به تغییرات در نظم جهانی و اتفاقات در منطقه و سطح بین‌المللی ضعف‌ها را برطرف کنیم حتی باید اولویت سیاست خارجی به جای سیاسی امنیتی توجه به مسائل سیاسی و تجارتی و تجارت بین‌المللی باشد. به گزارش خبرآنلاین، قالیباف افزود: امروز یکی از حرکت‌هایی که انجام می‌شود، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است و هم دشمنان ما در این راستا تلاش می‌کنند و هم بعضا برخی از نگاه‌ها و افکار در داخل کشور به این موضوع دامن می‌زنند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: یکی از نقاط ضعف ما اقتصاد است، زیرا ما از تحول در اقتصاد فاصله گرفته‌ایم، اقتصاد ما مردمی نیست.