هدف فولاد اکسین؛ نیل به ظرفیت اسمی

علی محمدی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح مسائل شرکت فولاد اکسین پرداخت. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در پاسخ به این پرسش که وضعیت این شرکت در سال گذشته چگونه بوده است، عنوان کرد: میزان ورق تولیدی این شرکت در سال ۱۴۰۱ مطابق سبد طراحی شده ۶۵۰‌هزار و ۶۳۷ تن بوده که این میزان تولید با وجود مشکلات ناشی از محدودیت‌های برقی و گازی در فصل‌‌‌های تابستان و زمستان در این شرکت محقق شده است.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر، تولید محصولات جدید و توسعه سبد تولیدی شرکت است که از سالیان گذشته مورد توجه بوده، در همین راستا در سال ۱۴۰۱ چند محصول جدید به سبد تولیدی فولاد اکسین اضافه شد که به‌‌‌طور عمده در صنایع نفت و گاز و مخزن‌‌‌سازی و دریایی کاربرد دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در ادامه به برنامه‌‌‌های شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت فولاد اکسین خوزستان از جمله کارخانه‌‌‌های استراتژیک کشور به‌‌‌شمار می‌رود که با فناوری روز در زمینه نورد ورق‌‌‌های فولادی عریض، توان تولید محصولاتی را داراست که تماما به صورت واردات جهت مصارف صنایع داخلی مورد استفاده قرار می‌‌‌گرفت. طرح احداث کارخانه تولید ورق‌‌‌های عریض فولادی استحکام بالا به صورت یک مجموعه کامل شامل واحد فولادسازی و احیا و نورد ورق عریض پیش‌بینی شده بود که متاسفانه به دلیل راه‌‌‌اندازی خط نورد ورق در ابتدا، موضوع اجرای طرح فولادسازی و احیا طی سال‌های گذشته با چالش‌‌‌های فراوانی رو‌‌‌به‌‌‌رو شد، به‌‌‌گونه‌‌‌ای‌‌‌که تاکنون این مهم محقق نشده است. به همین جهت سال‌ها مواد اولیه این شرکت در زمینه نورد اسلب‌‌‌های خاص توسط شرکت‌های فولاد مبارکه و هرمزگان تامین شده که آن نیز به دلیل عدم‌امکان ریخته‌‌‌گری اسلب ۲۳ تن، باعث شد این مجموعه با نصف ظرفیت خود پیش رود و علاوه بر پرداخت هزینه‌‌‌های هنگفت ناشی از نبود واحد فولاد‌سازی و احیا، هیچ‌گاه ظرفیت کارخانه محقق نشود.

محمدی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در گذشته جهت اجرای طرح فولادسازی و ضرورت آن انجام شده است، عنوان کرد: در ماه‌‌‌های گذشته با حمایت‌‌‌های همه‌‌‌جانبه سهامداران و همچنین اقدامات خوبی که توسط این مجموعه در چند هفته گذشته صورت پذیرفت، پس از ماه مبارک رمضان آیین کلنگ‌‌‌زنی این طرح انجام می‌شود.

وی همچنین به مزیت‌‌‌های احداث کارخانه‌‌‌های جدید در سال جدید اشاره و عنوان کرد: احداث کارخانه‌های ذوب و ریخته‌‌‌گری و احیا مستقیم، جهت پایداری در تامین مواد اولیه کارخانه نورد، صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های تولید و اشتغال‌زایی جوانان مهم‌ترین برنامه شرکت در سال‌جاری است. با احداث کارخانه‌های یادشده ما شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات شرکت فولاد اکسین خواهیم بود و علاوه بر آن قادر خواهیم بود ظرفیت خالی را برطرف و با تمام ظرفیت به تولید ورق‌‌‌های فولادی عریض و تامین نیاز بازار و تنوع‌‌‌بخشی تولیدات بپردازیم.

فروش محصولات

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان به عملکرد حوزه فروش پرداخت و عنوان کرد: در حوزه فروش محصولات، تنوع در بازارها و محصولات تولیدی در دستورکار قرار خواهد گرفت. همچنین تولید ورق‌‌‌های API برای پروژه‌‌‌های نفت و گاز که با بهره‌‌‌برداری از کارخانه فولادسازی و احیا با شرایط بسیار بهینه‌‌‌تری نیز انجام می‌گیرد، تامین حداکثری پروژه‌‌‌ها و بازار داخلی کشور جهت محقق شدن شعار سال، تنوع‌‌‌بخشی به بازارهای داخلی و خارجی و تولید ورق‌‌‌های جدید و متنوع برای تامین نیاز صنایع مختلف کشور از اولویت‌‌‌های این شرکت در سال مهار تورم و رشد تولید است.

محمدی ادامه داد: البته مجموعه مدیریتی این شرکت در کنار پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای، نگاه ویژه‌‌‌ای به کارکنان به‌‌‌عنوان مهم‌ترین منابع سازمان دارد تا زمینه برای بهبود فرآیندها و در نتیجه رشد بهره‌‌‌وری شرکت مهیا شود، متخصصان جوان این مجموعه با وجود عدم‌دسترسی به فناوری تولید برخی محصولات استراتژیک، توانستند این محصولات را تولید کنند و اکسین را به نقطه‌‌‌ای برسانند که مورد توجه صنایع راهبردی کشور قرار گیرد. به همین جهت سال ۱۴۰۲ در موضوع نیروی انسانی برنامه‌‌‌های متناسب با جایگاه ایشان پیش‌بینی و در دست اقدام است؛ البته می‌‌‌طلبد عوامل برون‌‌‌سازمانی که نقش مهمی در نگهداشت آرامش نیروی انسانی دارند مراقبت کنند تا این صنعت در حرکت بماند.

برنامه‌‌‌های تحقق شعار سال

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، چه برنامه‌‌‌ای برای افزایش تولید دارید، گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان با تولید محصولات خاص و استراتژیک در سال‌های گذشته جهت کاهش وابستگی به خارج کشور و خروج ارز اقدامات مهمی انجام داده و در سال ۱۴۰۲ نیز که با تدبیر مقام معظم رهبری به سال مهار تورم و رشد تولید مزین شده است، افزایش تناژ تولید بالاخص در محصولات خاص و با ارزش‌‌‌افزوده بالا و همچنین کاهش هزینه‌‌‌های تولید از طریق تامین به‌‌‌صرفه و به‌‌‌موقع مواد اولیه، قطعات یدکی و مصرفی موردنیاز خطوط تولید و بهبود شاخص‌‌‌های نگهداری تعمیرات در این مجموعه تولیدی هدف‌‌‌گذاری شده است.

محمدی در ادامه تصریح کرد: همچنین افزایش تولید ورق‌‌‌های فولادی خاص با ارزش‌‌‌افزوده بالا، گسترش تنوع در سبد محصولات، تامین پایدار منابع موردنیاز تولید و افزایش شاخص آماده به‌‌‌کاری تجهیزات تولیدی از جمله برنامه‌‌‌های تعریف‌‌‌شده در شرکت فولاد اکسین خوزستان است. وی افزود: براین اساس به منظور تحقق موارد یادشده و از آنجا که افزایش تولیدات هر کارخانه منوط به کاهش توقفات اضطراری و افزایش آماده به‌‌‌کاری تجهیزات آن مجموعه است، با تکیه بر دانش، توانایی پرسنل و رعایت اصول تخصصی بر مبنای استانداردهای روز دنیا، برنامه‌‌‌های منظم تعمیرات پیشگیرانه و اصلاحی، برنامه‌‌‌ریزی جهت تعمیرات اساسی سالانه به مدت ۱۰ روز در تابستان سال‌جاری و همزمان با برنامه کاهش مصرف برق کشوری و گسترش و بهینه‌‌‌سازی برنامه‌‌‌های پایش وضعیت تجهیزات به منظور تشخیص عیوب تجهیزات، پیش از وقوع خرابی و توقف تولید را در دستورکار قرار داده‌‌‌ایم.

مشکلات ادامه‌‌‌دار

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از بازار فولاد در سال ۱۴۰۲ چیست، عنوان کرد: پیش از پاسخ دادن به این پرسش، قصد دارم در خصوص سال ۱۴۰۱ و اتفاقات تاثیرگذاری که در بازار فولاد جهان و ایران رخ داد اشاره‌‌‌ای داشته باشم؛ در بُعد بین‌المللی جنگ روسیه و اوکراین، دامپینگ روس‌‌‌ها در بازارهای بین‌المللی از جمله فولاد، تداوم محدودیت‌های شدید کرونایی در چین و ورشکستگی برخی از شرکت‌های بزرگ ساختمانی در چین منجر به تغییرات بسیاری در قیمت‌ها و تقاضای جهانی شد، به‌‌‌ نحوی که تقاضا برای محصولات فولادی کاهش پیدا کرد و به تبع آن، قیمت‌های جهانی در اواسط سال با نزول شدیدی رو‌‌‌به‌‌‌رو شدند.

محمدی در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر در بازار داخلی عواملی نظیر تغییرات مداوم قوانین، مقررات و دستورالعمل‌‌‌ها، وضع عوارض صادراتی روی محصولات فولادی، ایجاد محدودیت‌ها در برق و گاز فولادی‌‌‌ها، نوسانات شدید نرخ ارز، تثبیت نرخ ارز صادراتی فولادی‌‌‌ها روی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی و اختلاف بالای آن با نرخ ارز بازار آزاد و در کنار آن آزادسازی صادرات فولاد برای تجار و بازرگانان خصوصی همگی باعث شدند شرکت‌های فولادی سال پرچالشی را تجربه کنند.

وی افزود: در سال جدید نیز پیش‌بینی می‌شود برخی از چالش‌‌‌های یادشده کماکان ادامه داشته باشد و علاوه بر آن افزایش شدید قیمت انرژی (گاز و برق) مصرفی صنایع از جمله فولادی‌‌‌ها با توجه به شرایط بودجه سال ۱۴۰۲ باعث افزایش هزینه‌‌‌های تولید شده و در نتیجه سودآوری شرکت‌های فولادی را تحت‌‌‌تاثیر قرار دهد. بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ نشان از رشد ۲۶ درصدی در بودجه عمرانی می‌دهد که در صورت تخصیص تمامی منابع می‌توان امیدوار بود تقاضای بازار داخلی برای محصولات فولادی نسبت به سال قبل بهبود و شرایط برای رشد تولید کارخانه‌های فولادی مهیا شود.

محمدی ادامه داد: از سوی دیگر، تسهیل دستورالعمل‌‌‌ها برای تولید و صادرات محصولات فولادی توسط تولیدکنندگان زمینه‌‌‌ساز عملیاتی شدن شعار سال و رشد و تنوع تولیدات می‌شود. در همین خصوص شرکت فولاد اکسین در راستای تنوع‌‌‌بخشی و تولید ورق‌‌‌هایی با ارزش‌‌‌افزوده بالا جهت مصارف لوله‌‌‌سازی، ساخت مخازن ذخیره و تحت فشار، تجهیزات صنایع مختلف، کشتی‌‌‌سازی و صنایع دریایی برنامه‌‌‌های متنوعی را در دستور کار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین سرعت‌‌‌گیرهای تولید در این شرکت چیست، عنوان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه یک میلیون و ۵۰‌هزار تن در سال است که به دلیل عدم‌برخورداری از ظرفیت مناسب نورد اسلب‌‌‌های سنگین با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر توسط فولادسازان داخلی، تحقق تناژ فراتر از بودجه را با دشواری‌‌‌های بیشتری مواجه کرده که امیدواریم با تحقق فاز توسعه فولادسازی و احیای شرکت فولاد اکسین در آینده نزدیک شاهد تحقق ظرفیت اسمی و تنوع هرچه بیشتر در تولید ورق‌‌‌های خاص باشیم.