ظهور موفق یک شتاب‏‏‌دهنده معدنی

به گفته رضا حسینی رئیس هیات‌مدیره این شرکت، ایده ایجاد یک شتاب‌‌‌دهنده برای شرکت‌های استارت‌آپی معدنی به پنج سال پیش برمی‌‌‌گردد که تنوع در فعالیت و فاصله گرفتن از معادن سنگ در دستور کار این مجموعه قرار گرفت و البته بروز برخی تهدیدهای محیطی و اقتصادی نیز بر این تصمیم بی‌تاثیر نبود و برای این منظور بخشی از فعالیت این مجموعه به حوزه معادن فلزی، بخشی به حوزه تجارت و با توجه به تغییراتی که در جهان و کشور ایجاد شده، به‌رغم ریسک‌‌‌ها و عدم‌قطعیت‌‌‌ها و چشم‌انداز آینده، بخشی دیگر از فعالیت‌ها به سمت استارت‌آپ‌ها اختصاص یافت.

داستان ظهور دایان

محسن بیاتانی copy

محسن بیاتانی، مدیرعامل دایان نیز می‌گوید این شرکت در سه حوزه استارت‌آپ‌های حوزه صنعت، حوزه فین‌تک و حوزه سرمایه اقدام به فعالیت کرده که قرار است در بازارهای بین‌المللی نیز فعالیت داشته باشد. مدل بیزینس این گروه مدل خرید و فروش است و در این ارتباط بازارهایی که نقدشوندگی بالاتری از ایران دارند هدف‌گذاری شده‌اند و دایان با ارتباط‌گیری با بازارها و با ایجاد پل‌های ارتباطی که در اختیار دارد در تلاش است بتواند استارت‌آپ‌های موردنیاز را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه توسعه استارت‌آپ‌ها در ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو است می‌گوید: با این حال شرکت‌ها و صنایع بزرگ در حال حرکت به این سمت هستند و شرکت‌های تکنولوژی‌محور نیز به تدریج وارد این حوزه شده‌اند. این شرکت‌ها در حوزه‌های فروش و مدل‌های تبلیغاتی و... به سمت اکوسیستم‌های نوآوری حرکت کرده‌اند و در کنار شرکت‌ها و خدمات مختلف در بخش‌های نوآورانه به ایجاد شرکت‌های استارت‌آپ‌محور خیز برداشته‌اند.

بیاتانی معتقد است ذات افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به نوعی محدودیت‌ناپذیر و ساختارشکن است که در شرایط کنونی کشور پذیرش چنین موضوعاتی از سمت حاکمیت به سختی و به صورت محدود صورت می‌گیرد، بنابراین استارت‌آپ‌ها به خودی خود آینده بسیار توسعه‌یافته‌ای ندارند، اما در کنار صنایع می‌توانند به رشدی محدود دست یابند، مگر آنکه تلاش کنند با بازارهای جهان ارتباط برقرار کنند.

به گفته او اما در حال حاضر در بخش تولید و منابع انسانی می‌توان در بازارهای جهانی موفق عمل کرد، اما در بخش بازاریابی با توجه به فضای رقابتی و عدم‌آگاهی به بازارهای بین‌المللی موفقیت چندانی در انتظار فعالان این حوزه در شرایط کنونی نیست. با این حال دایان متناسب با استراتژی سرمایه‌گذاری خود از طریق ارتباطات و دسترسی به بازارهای اولیه استارت‌آپ‌ها موفقیت آنها را تا حد زیادی تسهیل و تضمین می‌کند.

دایان ارتباط موثر و آسان‌تری با مصرف‌کنندگان خدمات این استارت‌آپ‌ها برقرار و شرایط دسترسی به بازار را فراهم و دسترسی به بازارها را متناسب با نوع خدمات استارت‌آپ ایجاد می‌کند و بازار مناسب را از طریق فراخوان‌ها و همایش‌ها و... برقرار می‌کند. به گفته وی مزیت این شرکت دسترسی به بازارهای هدف است و تمرکز بیشتری بر عملیات و تیم‌های مارکتینگ، برندینگ، اداری و ساختاری و فنی خود دارد.

وی افزود: اخیرا درخواست‌هایی مبنی بر ایجاد نوآوری در حوزه‌های مختلف به عنوان مثال سنگ داشتیم که ایده‌های مختلف را در این حوزه مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت از بین ایده‌های موجود ساختار مرتبط با ایده نهایی را تهیه و ارائه کردیم و این مدل در مورد حوزه‌های مختلف قابل تعمیم است؛ به عنوان مثال در حوزه سنگ سیستم ERP را در حوزه فروش راه‌اندازی کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و این مدل در این صنعت تا پیش از این وجود نداشت.

رضا حسینی copy

 به گفته رضا حسینی، رئیس هیات‌مدیره‌دایان، استارت‌آپ‌ها باید حول یک نیاز بلندمدت شکل بگیرد و آشنایی ما با صنعت سنگ باعث شده تا نیاز درست این صنعت شناسایی شود و این در حالی است که صنعت سنگ یک فضای سنگین سنتی دارد که موفقیت در آن را سخت می‌کند، اما تحولی در حوزه استارت‌آپ‌ها در حوزه معادن و سنگ می‌تواند به جهش قابل‌توجه در آن منجر شود؛ این در حالی است که صنعت سنگ برخلاف نفت و پتروشیمی و... یک صنعت «های‌تک» نیست. با این حال با نگاهی به خدماتی که می‌توان از جنس صنف و صنعت به معادن ارائه کرد، حرکت کرده و استارت‌آپ‌های متناسب را طراحی و ارائه می‌کنیم.

خدمات دایان و برنامه‌‌‌های توسعه

بیاتانی نیز در ادامه بیان کرد: دایان یک ساختار هلدینگی دارد و از استارت‌آپ استودیو استارت خورده و سال آینده فعالیت یک صندوق سرمایه‌گذاری را آغاز خواهد کرد و سپس موضوع خدمات جانبی کسب‌وکارها از جنس برندینگ دیجیتال مارکت استارت خواهد خورد که ممکن است از استارت‌آپ استودیو جدا باشد که این خدمات در ذیل سرمایه‌گذاری اتفاق خواهد افتاد، بنابراین هلدینگی داریم که یک بخش بازوی سرمایه‌گذاری در اختیار دارد و یک بخش بازوی ارائه خدمات کسب و کار به علاوه استارت‌آپ استودیو.

به گفته وی دایان از نظر توسعه در بخش‌های جذب سرمایه و صادرات خدمات استارت‌آپی دارای یک نگاه جدی به بازارهای بین‌المللی است. مهم‌ترین ایده‌ای که تاکنون توسط این مجموعه اجرا شده استارت‌آپ «بی فیلتر» با دو زیرمجموعه «کوانتوم» و «آنالایزوم» است. در مدل توسعه آن نیز اکنون دو مدل استارت‌آپ برای دو طیف مخاطب B2C و B2B در حال ارائه خدمات است و در پلن بعدی ایجاد بازارهای مالی کریپتو، فارکس و بورس آمریکا در دستور کار است.

به گفته او دایان نقطه استارت بسیار خوبی برای بیزینس‌ها برای توانمندسازی شرکت‌هاست و با سه استراتژی دسترسی به بازارهای هدف اولیه، تسهیل‌گری و نگاه به بازارهای بین‌المللی از کسب و کارها حمایت می‌کند. هوش مصنوعی، فین‌تک و خدمات نرم‌افزاری نیز سه فیلد کاری دایان در حوزه حمایت از بیزینس‌هاست که در این حوزه‌ها محصولاتی نیز ارائه کرده است.

چالش‌‌‌های فعالیت استارت‌آپ‌‌‌ها

محمود حسینی copy

 در این بین محمود حسینی عضو هیات‌مدیره دایان نیز با بیان اینکه در فضای کار اشتراکی، زمانی که یک پای این شراکت حاکمیت باشد موفق است وگرنه وضعیت کنونی بازار ملک و تامین نیازهای مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار بدون حمایت‌های ارکان‌های حاکمیتی بسیار دشوار است گفت: شهرداری‌‌‌ها، معاونت‌های وزارتخانه‌ها و... همگی با در اختیار داشتن امکانات توسعه فعالیت‌ها می‌توانند خدمات مناسبی را ارائه کنند. در عین حال شرکت‌های بزرگ نیز دارای امکانات موردنیاز برای این قبیل فعالیت‌ها هستند، اما حمایت جدی انجام نداده‌اند.

به گفته وی، بخش اول مشکلات استارت‌آپ‌‌‌ها همان مشکلات کلی اقتصاد است و در بخش دیگر ریسک‌‌‌ها و عدم‌قطعیت‌‌‌ها روی فعالیت حوزه استارت‌آپ‌‌‌ها تاثیرات بسیاری بر جای می‌‌‌گذارند. مشکلات مرتبط با آی‌‌‌تی و سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها و محدودیت در این حوزه به‌خصوص در یک سال گذشته، افزایش فضای مهاجرت نیروی انسانی که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، مشکلات همکاران حوزه استارت‌آپ‌‌‌ها و تفاوت‌‌‌هایی که این همکاران با فضای سنتی حوزه کسب و کار دارند و تعامل با این تیپ‌‌‌های شخصیتی که کار بسیار حساس و مهمی است، همگی از موضوعات موجود در این حوزه هستند.

رضا حسینی نیز در پایان گفت: باید مشکلات موجود از بالا به پایین و از سمت حاکمیت اصلاح شوند، ناچار باید از درون اکوسیستم به‌‌‌ دنبال حل مشکلات از طریق همکاری و همفکری اعضا در درون بود و اعضا باید بدانند از خارج از اکوسیستم حمایتی صورت نخواهد گرفت.