عملیات اجرایی طرح صنعتی‌ آهن اسفنجی در بختگان آغاز شد

حمیدرضا ایزدی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها این طرح تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و برای ۲۳۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت.

او با اشاره به کاربرد محصولات تولیدی این طرح در فولاد‌سازی (شمش و بیلت فولادی) عنوان کرد: ضرورت اجرای این طرح صنعتی در راستای تکمیل زنجیره درون استانی، ایجاد اشتغال، رفع محرومیت، ایجاد رونق اقتصادی، جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده و کمک به رشد اقتصادی ۸ درصدی است.

ایزدی خاطرنشان کرد: طرح صنعتی آهن اسفنجی از جمله طرح‌‌‌های بزرگی است که به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی و کمک به پایداری تولید در راستای تکمیل زنجیره فولادی در سایر صنایع وابسته فارس و استان‌‌‌های مجاور آن موثر خواهد بود.

او همچنین به مزایای تولید آهن اسفنجی به روش گرم اشاره کرد و یادآور شد: هزینه ساخت و راه‌‌‌اندازی پایین تر، نسبت به واحدهای مشابه، پایین بودن هزینه تعمیرات و نگهداری نسبت به واحدهای مشابه، جلوگیری از خروج ارز، عدم‌وابستگی به تامین خارج از کشور، مصرف آب پایین، قابلیت ساخت و اجرای پلنت تولید آهن اسفنجی به روش گرم در ظرفیت‌‌‌های مختلف است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار کرد: آهن اسفنجی، محصولی حاصل از احیای مستقیم سنگ‌آهن است که دارای عیار بالای آهن بوده و یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است، بنابراین آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن بوده بنابراین می‌توان‌درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب موردنیاز واحدهای فولادسازی را به جای استفاده از ضایعات، از طریق آهن اسفنجی تامین کرد.