به گزارش روابط عمومی فولاد سنگان، محمد زمانیان عنوان کرد: با توجه به پایش‌‌‌های متوالی این شرکت، میزان تولید و فروش برنامه‌‌‌ریزی‌شده محقق و گفتنی است میزان رشد سود خالص و عملیاتی به ترتیب بیش از۱۳ و ۲۰‌درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بحران‌های جاری در دنیا، میزان تقاضای فولاد کاهش یافته که متعاقبا کاهش نرخ فولاد را در پی داشته و نکته قابل‌توجه در این حوزه، افزایش سودآوری فولاد سنگان است که نقطه قوت آن، تولید پایدار کارخانه کنسانتره‌‌‌سازی است که امسال نسبت به سال قبل افزایش تولید را  درپی داشته و افزایش ۱۳۸ درصدی تولید نسبت به مشابه سال قبل، از دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان خواهد بود.

معاون مالی فولاد سنگان به دیگر دلایل افزایش سودآوری اشاره کرد و افزود: افزایش تولید موجب کاهش بهای تمام‌‌‌شده گندله می‌شود که این موجب افزایش سودآوری فولاد سنگان در حوزه تامین پایدار این محصول بوده و کاهش میزان قیمت سنگ و ریکاوری سنگ در بخش تولید از دیگر دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان است. اولین موضوع در حوزه چالش‌‌‌های سودآوری، حمل‌ونقل است و با توجه به مشکلات حوزه زیرساختی (ریلی و جاده‌‌‌ای) عدم‌توجه کافی به این حوزه استراتژیک، بدون شک موجب اختلالات جدی در حوزه تولید و البته سودآوری خواهد شد.

زمانیان با اشاره به مشکلات این حوزه یادآور شد: تولید روزانه گندله در فولاد سنگان حدود ۱۸ تا ۲۰‌هزار تن گندله بوده و ارسال محصول در نهایت در روز ۱۰‌هزار تن است (به‌‌‌صورت جاده‌ای و ریلی) که همواره بیش از۸‌هزار تن محصول (گندله) در پایل‌‌‌های ذخیره باقی مانده و اگر به موقع ارسال و فروخته نشود، بدون شک منابع مالی ما دچار مشکل شده و پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و دیگر برنامه‌‌‌ها را مختل می‌کند.

وی با یادآور شدن دیگر موانع موجود تصریح کرد: بی‌‌‌شک بحث تامین قطعات یدکی از موارد مورد تاکید در روند تولید است که فولاد سنگان با عنایت به تجارب شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و سازندگان بومی، بسیاری از قطعات را مهندسی معکوس کرده و البته بعضی از قطعات، نیازمند واردات است که بحث تامین ارز، انتقال ارز و ارسال محصول انتخاب شده از دیگر موانع روند تسریع در کار است.

معاون مالی فولاد سنگان در ادامه به سرمایه‌گذاری‌‌‌های فولاد سنگان اشاره کرد و افزود: فولاد سنگان با توجه به سودآوری مناسب، سعی در تثبیت منابع و سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کرده که در افق چهار ساله (در قالب برنامه‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت و بلندمدت) در بخش ارزی و ریالی حدود ۳۲‌هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال ۱۴۰۱، حدود۸‌هزار میلیارد تومان در طرح‌‌‌های زیرساختی و سرمایه‌‌‌ای خواهد بود.

زمانیان در ادامه مباحث یادشده خاطرنشان کرد: در بخش زیرساخت‌‌‌ها (تامین پایدار برق، آب و گاز) مورد نظر خواهد بود که ان‌شاءالله بتوانیم تامین پایدار موارد ذکر شده را داشته باشیم و در بخش توسعه‌‌‌ای افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌‌‌سازی، کارخانه کنسانتره هماتیت به ظرفیت ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن و سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌‌‌ها را داریم که اطلاع‌رسانی خواهد شد.