عماد شهابی درباره چالش‌‌های صنایع فولادی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌‌های صنایع فولادی، تامین مواد اولیه است و دولت این موضوع را برعهده تولیدکننده بخش خصوصی گذاشته است. برخی شرکت‌‌ها برای اینکه چالش‌‌های خود را مرتفع کنند مجبورند از معادن برای تامین مواد اولیه شروع کنند تا در نهایت به تولید محصول نهایی برسند.

وی افزود: شرکت‌‌های کوره‌های القایی می‌توانند از آهن قراضه هم استفاده کنند؛ اما در تامین آن هم مشکلاتی وجود دارد، چراکه از هر آهن قراضه‌‌ای به‌‌دلیل وجود آلایندگی نمی‌توان استفاده کرد. پس تا حدودی خرید قراضه هم به‌‌دلیل عدم عرضه در بورس و لزوم تهیه آن از بازار آزاد با مشکلاتی روبه‌روست.

معاون امور معادن و صنایع معدنی گروه صنعتی آنا تصریح کرد: دسترسی به مواد اولیه‌‌ای که از خارج تامین می‌شود بخش دیگری از چالش‌‌ صنایع فولادی است و این مساله با وجود تحریم‌ها، واردات و ارز حاصل از صادرات مشکلاتی دارد؛ همچنین اخذ مجوز صادرات برای شرکت‌‌های تعاونی هم بسیار سخت است.

وی درباره اهمیت ارتباط با شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ادامه داد: بخش عمده‌‌ای از امور اکتشافی معادن را می‌توان با کمک شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان انجام داد. تعاملی که نتایج مثبتی در بهینه کردن تولید به‌‌خصوص در بخش تولید محصولات آلیاژی دارد و دانش‌‌بنیان‌‌ها با داشتن افراد نخبه‌‌ای باعث تغییرات بزرگ در صنایع فولادی می‌شوند.

شهابی تصریح کرد: ما در گروه صنعتی آنا در بخش فولاد و متالورژی با شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در ارتباط هستیم و در این همکاری با کوره‌های القایی توانستیم گریدهای مختلف آلیاژی را تولید کنیم.

وی درباره اهمیت مسوولیت اجتماعی شرکت‌‌ها گفت: نخستین مسوولیت اجتماعی یک شرکت تلاش برای حفظ آن اشتغال است و تمام صنایع باید از ایجاد یک اشتغال پایدار حمایت کنند و این شرکت هم با برون‌‌سپاری بخش عمده‌‌ای از امور تولیدی خود توانسته باعث ایجاد اشتغال پایدار شود، همچنین به‌کارگیری بهبودیافتگان اعتیاد در خط تولید و سرمایه‌‌گذاری در ورزش جوانان و تشکیل باشگاه‌های ورزشی از دیگر اقدامات است.

وی اظهار کرد: صنایع می‌توانند با سمن‌‌ها و ان‌‌جی‌‌اوها در زمینه محیط زیست از معادن تا کارخانه‌ها و بازطراحی فیلتراسیون برای کاهش میزان آلایندگی همکاری کنند. دولت هم باید در این مسیر به کمک شرکت‌‌ها بیاید تا با وجود سختی تحریم‌ها صنایع بتوانند فناوری‌‌های مورد نیازی را که در داخل موجود نیست وارد کنند.

شهابی درباره چالش‌‌های مصرف انرژی برای صنایع گفت: درکل ایران در نیمی از سال با قطعی گاز و در نیم دیگر با قطعی برق روبه‌رو هستیم و با ظرفیت اسمی کارخانه توان برق مصرفی موردنیاز را اختصاص نمی‌دهند و دولت توقع راه‌‌اندازی نیروگاه برق از صنایع را دارد که این امر مشکلات بسیاری دارد و در اینجا دولت زیرساخت‌‌های لازم را برای کاهش مشکلات صنعتگران ندارد. معاون امور معادن و صنایع معدنی این گروه صنعتی در پایان تصریح کرد: فولاد مبارکه شرکتی بزرگ و صاحب‌‌نام در زمینه فولاد ایران است و با توجه به اینکه این شرکت، ظرفیت بالایی دارد، انتظار ما این است که در بحث نرخ‌‌گذاری محصولات فولادی نقش پررنگ‌‌تری ایفا کند.